[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Skoda Felicia ma już 25 lat

Dokładnie 25 lat temu w czeskiej Pradze zadebiutowała następczyni Skody Favorit – Skoda Felicia. Auto było prawdziwym przełomem w historii marki.

Skoda Felicia Skoda Felicia
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 37 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

W roku 1991 czeska marka produkująca wówczas model Favorit została przejęta przez giganta motoryzacyjnego i stała się częścią Grupy Volkswagena. Dziś Skoda jest bardzo ważną z punktu widzenia ekonomicznego i wizerunkowego marką Grupy. A zaczęło się od Felicii.

Produkcja modelu Skoda Felicia rozpoczęła się w Mladá Boleslav dokładnie 17 października 1994 r. Następca modelu Favorit był pierwszym, który został opracowany pod patronatem Grupy Volkswagena.

Felicia została bardzo dobrze przyjęta przez klientów. Do 2001 roku fabryki w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí wyprodukowały ponad 1,4 miliona egzemplarzy w różnych wersjach nadwozia. Od wiosny 1995 roku do zimy 2001 roku Felicia montowana była również przez spółkę Volkswagen Poznań w Poznaniu, gdzie powstało ponad 130 tys. egzemplarzy.

Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej stworzono 50 prototypów Skody Felicia. Doświadczenie zdobyte przy budowie tych pojazdów pomogło zoptymalizować proces seryjnej produkcji nowego modelu. Pierwsze trzy egzemplarze nowego hatchbacka Skody zostały pomalowane w kolory czeskiej flagi i zaprezentowane publicznie na Moście Karola w Pradze.

Zobacz także: 70 nowych modeli Volkswagena do 2028 r.!

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Felicia Skoda Felicia

Skoda Felicia – historia

Skoda Felicia to w prostej linii następca Skody Favorit. Pięciodrzwiowy hatchback był o 40 milimetrów dłuższy i 15 milimetrów szerszy niż jego poprzednik. Przy długości nadwozia 3855 mm pojemność bagażnika wynosiła 272 litry - o 21 litrów więcej niż w Favoricie. Z kolei wersja kombi o długości 4205 mm mieściła w bagażniku 447 litrów.

W Felicii poprawiono także zawieszenie oraz wyciszono wnętrze. Skoda zadbała również o bezpieczeństwo nowego modelu, które zostało potwierdzone testem zderzeniowym TÜV. Produkcja i montaż nowego modelu spełniały również rygorystyczne normy jakości, o czym świadczy przyznany certyfikat ISO 9002.

Podstawową jednostką napędową serii Skoda Felicia był czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, zapewniający moc 54 KM lub 68 KM, w zależności od wariantu. Mocniejszy silnik benzynowy 1.6 MPI o mocy 75 KM pochodził już z magazynów Volkswagena. Podobnie jak 1,9-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 64 KM. Te dwa ostatnie zostały dodane do gamy w 1995 roku.

W 1995 roku Skoda rozszerzyła rodzinę modeli o bardziej przestronną Felicię Combi oraz dostawcze wersje: Vanplus i Pickup. Ponadto zbudowano około 4000 lifestylowych pickupów o nazwie Felicia Fun, które charakteryzowały się żółtym nadwoziem oraz żółtymi elementami we wnętrzu.

Zobacz także: Volkswagen testuje produkcję akumulatorów do aut elektrycznych

REKLAMA

Skoda Felicia Fun Skoda Felicia Fun

Na przestrzeni lat Felicia stała się bestsellerem marki, dzięki połączeniu nowoczesnej jak na owe lata technologii, przy jednoczesnej prostocie konstrukcji, świeżego designu z całkiem przestronnym wnętrzem i atrakcyjnej ceny.

W lutym 1998 r. Skoda wprowadziła face lifting Felicii. Odświeżony model został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem designu, wprowadzonym w rewolucyjnym dla Skody modelu Octavia.

W gamie modeli Felicia wprowadzono wiele nowoczesnych opcji wyposażenia, na przykład:

  • ABS,
  • cztery poduszki powietrzne,
  • klimatyzację,
  • wspomaganie kierownicy,
  • regulowane i podgrzewane przednie fotele,
  • komputer pokładowy.

Aby uczcić setną rocznicę założenia firmy, Skoda zaprezentowała w 1995 roku luksusową edycję Felicia Laurin&Klement oraz limitowaną edycję Felicia Atlanta z okazji letnich igrzysk olimpijskich.

Ostatnie egzemplarze Skody Felicia zjechały z linii produkcyjnej w czerwcu 2001 r., zamykając ogólną liczbę wyprodukowanych modeli na liczbie 1 401 489 sztuk. Jej sukces kontynuuje zaprezentowana w 1999 roku Fabia, która powstaje w trzeciej już odsłonie, bijąc rekordy popularności tak w Polsce, jak i w Europie.

Skoda Felicia w Rajdowych Mistrzostwach Świata

Tak wszechstronny model jak Skoda Felicia powstała również w wersji rajdowej. Już w pierwszym sezonie startów, w roku 1996, szwedzka załoga w składzie Stiq Blomqvist i Benny Melander zajęła trzecie miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii oraz pierwsze w klasie samochodów o pojemności do 2 litrów. W 1997 roku Skoda zajęła drugie miejsce w swojej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij