[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.8

Skoda Kamiq. Zdjęcia i dane techniczne

Skoda Kamiq oficjalnie zaprezentowana. Mamy już pierwsze zdjęcia. Znamy też gamę silników nowego SUV-a.

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Czeski producent dość długo bawił się z nami w kotka i myszkę, prezentując raz po raz kolejne strzępy informacji dotyczących swojego najnowszego modelu, jakim jest miejski SUV Skoda Kamiq. Wreszcie jednak wiemy, jak wygląda nowy gracz na rynku miejskich crossoverów i jakie silniki trafią pod jego maskę.

Ale zanim przejdziemy dalej, parę słów o nazwie. Jej znaczenie Skoda wyjaśniła w komunikacie prasowym. Słowo Kamiq zaczerpnięto z języka Inuitów (do niedawna znanych jako Eskimosi). Oznacza ono „coś, co doskonale pasuje; drugą skórę”.

Skoda Kamiq – nadwozie

Zgodnie z oczekiwaniami, stylistyka Skody Kamiq, zapowiadana oficjalnymi szkicami kilka dni temu, mocno nawiązuje do koncepcyjnego modelu Skoda Vision X pokazanego rok temu w Genewie. Właściwie można powiedzieć, że Kamiq to Vision X w produkcyjnej, a więc nieco „ugrzecznionej” wersji.

Zasadnicze elementy designu jednak pozostawiono. Są to choćby piętrowe klosze lamp, z górnymi światłami do jazdy dziennej i dolnymi światłami mijania i drogowymi. Po raz pierwszy w modelu Skody pojawią się też dynamiczne kierunkowskazy.

Z tyłu mamy z kolei, zapowiadane przez model Vision X oraz niedawne szkice, wcięcie pod linią świateł, a pod szybą znajdzie się duży napis SKODA, zapoczątkowany w Europie w modelu Scala. Wszystko to prezentuje się schludnie i jest proporcjonalne, ale o emocjonalnym designie mówić tu nie można.

REKLAMA

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Skoda Kamiq – wnętrze

Już na pierwszym oficjalnym zdjęciu kabiny Skody Kamiq wszystko widać było jak na dłoni. Kokpit czerpie inspirację z koncepcyjnego modelu Vision RS, ale ten, kto siedział w którymś z nowych modeli czeskiej marki, będzie czuć się jak w domu.

Widać tu przede wszystkim sporych rozmiarów ekran na środku deski rozdzielczej, umieszczony horyzontalnie. Będzie to zapewne dość kosztowna opcja w cenniku, ale tego dowiemy się niebawem. Ma on w najbogatszej wersji przekątną 9,2 cala, jak twierdzi producent, to jeden z największych wyświetlaczy w segmencie.

Po obu stronach „tabletu” znalazły się dotykowe „przyciski” na gładkiej tafli szkła, służące do wyboru poszczególnych ustawień radia, mediów, telefonu, nawigacji, ustawień samochodu, czy menu. Jest tam także kontrola głośności.

REKLAMA

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Przed oczami kierowcy znajdzie się także opcjonalny, jeden z największych w segmencie, wyświetlacz wirtualnych zegarów. Ma on przekątną 10,25 cala i wyświetla najważniejsze funkcje, zgodnie z życzeniem kierowcy.

Pod centralnym tabletem znalazły się dysze nawiewów, a pod nimi panel sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem. Niżej mamy sporej wielkości półkę na telefon oraz dwa gniazda USB. Z kolei przy dźwigni zmiany biegów umieszczono przyciski wyboru trybu jazdy i uruchamiania systemów asystujących przy parkowaniu.

Wśród opcji wyposażenia wpływających na komfort podróżowania, wymienić trzeba podgrzewaną kierownicę, podgrzewaną szybę przednią oraz podgrzewane fotele – nie tylko przednie, ale i dwa skrajne miejsca z tyłu.

Zobacz także: Skoda Vision iV w Genewie

REKLAMA

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Skoda Kamiq – wymiary i bagażnik

Wreszcie wiemy też, jakie wymiary będzie miała Skoda Kamiq. Jest osadzona na nowoczesnej platformie MQB A0, która zapewnia dobre rozplanowanie komponentów i możliwie sporo miejsca w środku. Nadwozie SUV-a ma długość 4241 mm, szerokość 1793 mm i wysokość 1531 mm.

Skoda Kamiq jest konstrukcyjnym bliźniakiem Seata Arony i Volkswagena T-Crossa, ale ma być od nich nieco większa. Rozstaw osi sięga 2651 mm, a więc o 85 mm więcej niż w Seacie i o 91 mm więcej niż w Volkswagenie. Wspomniany rozstaw osi pozwolił wygospodarować 73 mm miejsca na wysokości kolan.

Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, sięgnie ona aż 400 litrów, a po złożeniu oparć nawet 1395 litrów. To solidny wynik jak na tej wielkości auto. Co więcej, za dopłatą zamówić można składany fotel pasażera, co umożliwia przewiezienie przedmiotów o długości niemal 2,5 metra, a dokładnie 2447 mm.

REKLAMA

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Skoda Kamiq – napęd i silniki

Pod maskę Skody Kamiq trafi jeden z pięciu silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Wszystkie one spełniają nową normę Euro 6d-TEMP, wyposażone są w system start/stop oraz filtr cząstek stałych i odzyskują część energii z hamowania.

Bazowym silnikiem będzie trzycylindrowe 1.0 TSI o mocy 95 KM i pokaźnym momencie obrotowym 175 Nm. Współpracować będzie z 5-biegową manualną skrzynią.

Kolejna jednostka to 1.0 TSI o mocy 115 KM i momencie obrotowym 200 Nm. Ten wariant połączyć można z 6-biegowym „manualem” lub 7-stopniową przekładnią DSG.

Topowym wariantem benzynowym będzie 1.5 TSI. Generuje on moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Technologia ACT odłączy dwa z czterech cylindrów, kiedy obciążenie napędu będzie nieduże, oszczędzając paliwo. Topowy „benzyniak” współpracować będzie z 7-biegowym DSG lub 6-biegową skrzynią manualną.

REKLAMA

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Teraz diesel. Będzie nim silnik 1.6 TDI, który generuje 115 KM mocy i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest wyposażony w katalizator SCR z dodatkiem AdBlue oraz filtr cząstek stałych. Współpracuje z 6-biegową ręczną skrzynią lub opcjonalnie z 7-stopniowym DSG.

Ostatnim wariantem będzie zasilany gazem CNG motor 1.0 G-TEC. Trzy cylindry generują moc 90 KM i maksymalnie 160 Nm, przekazując moc za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej.

Co istotne, żadna z wersji silnikowych nowej Skody Kamiq nie przewiduje napędu na cztery koła. W pokonywaniu nieutwardzonych dróg pomoże jedynie nieco większy prześwit, większy o 37 mm w porównaniu ze Skodą Scala oraz opcjonalne osłony podwozia.

REKLAMA

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Skoda Kamiq – zawieszenie

Oprócz tego, że Skoda Kamiq ma podniesione nadwozie w stosunku do modelu kompaktowego, to z opcjonalnym systemem Sport Chassis Control można je z kolei obniżyć o 10 mm. Poza trybem Normal jest tu jeszcze tryb Sport, w którym zwiększa się twardość amortyzatorów.

Opcjonalny Driving Mode Select, który współpracuje z SCC, oferuje ponadto cztery tryby pracy napędu i skrzyni biegów – Normal, Sport, Eco oraz Individual.

REKLAMA

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Skoda Kamiq – wyposażenie

Skoda oferuje szeroką gamę systemów bezpieczeństwa. W standardzie znajdują się m.in. Front Assist oraz Lane Assist. Ten pierwszy zawiera automatyczny hamulec City Emergency Brake oraz ochronę pieszych. Lane Assist z kolei rozpoznaje drogowe oznakowanie i pomaga kierowcy utrzymać się w pasie ruchu.

Jeśli chodzi o adaptacyjny tempomat ACC, działa on do prędkości 210 km/h, utrzymuje zadaną prędkość oraz odległość od poprzedzających aut. W połączeniu ze skrzynią DSG może nawet całkowicie zatrzymać pojazd i ponownie ruszyć w czasie do trzech sekund od zatrzymania, np. w korku.

Ponadto opcjonalne systemy to na przykład Crew Protect Assist, który w razie rozpoznania nieuniknionej kolizji domyka szyby i wstępnie napina pasy bezpieczeństwa. Kierowcę i pasażerów chroni dodatkowo do dziewięciu poduszek powietrznych.

REKLAMA

Skoda Kamiq Skoda Kamiq

Skoda Kamiq – rozwiązania Simply Clever

W Skodzie Kamiq znaleźć można ponad dwanaście nowatorskich rozwiązań z dziedziny Simply Clever. Jeden z nich to ochrona krawędzi drzwi przed otarciem o ścianę lub sąsiedni samochód. Kolejne to elektrycznie otwierana klapa bagażnika, wyjmowana z bagażnika latarka LED, elektryczne wysuwanie haka holowniczego czy korek wlewu płynu do spryskiwaczy ze zintegrowanym lejkiem.

Samochód zostanie oficjalnie pokazany na salonie samochodowym w Genewie za niespełna tydzień.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij