Sportowa historia Skody jest bardzo bogata. I nie chodzi tylko o sukcesy z ostatnich lat odnoszone przez Fabie S2000 i R5 ani nawet o udział w WRC, gdzie kierowcy ścigali się Fabią i Octavią. Ta historia zaczęła się dużo wcześniej – w 1895 roku, kiedy ojcowie czeskiej marki, Václav Klement i Václav Laurin, założyli fabrykę. Początkowo produkowano w niej rowery i motocykle, dlatego w rajdach jako pierwsze zaczęły startować właśnie motocykle.
Już w 1901 roku Narcis Podsedníček motocyklem marki L&K nieoficjalnie wygrał rajd z Paryża do Berlina – nieoficjalnie, bo kierowca przyjechał na metę o 3 nad ranem, na długo przed sędziami, którzy nie spodziewali się, że kierowcy będą jechali tak szybko...
Pierwsze zwycięstwa automobilu czeskiej marki przyszły w 1905 roku, kiedy czterocylindrowym modelem Laurin & Klement FCS z silnikiem o mocy 95 KM kierowcy wygrywali wyścigi górskie i wytrzymałościowe, a w 1908 roku pobili rekord prędkości toru Brooklands w Wielkiej Brytanii – 109 lat temu czeski samochód rozpędził się do 108 km/h!
Sportowe modele Skody rozsławiły sukcesy modelu 130 RS, a także późniejsze występu Fabii i Octavii w mistrzostwach świata WRC. Te niosły za sobą konieczność budowy drogowych samochodów ze sportową nutą, dlatego od wielu lat Skoda buduje szybkie odmiany modeli Fabia i Octavia oznaczone emblematami "RS".
Czy rozpoznasz po zdjęciach detali usportowione samochody marki?