Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda i nowe modele w drodze do zrównoważonej mobilności

Skoda kontynuuje drogę do zrównoważonej mobilności, kierując się strategią marki Next Level – Strategy 2030. To zapowiedź nowych modeli elektrycznych, ale nie tylko.

Skoda Vision 7S fot. materiały prasowe
Skoda Vision 7S

Skoda zdefiniowała zrównoważony rozwój jako kluczowy obszar swojej strategii Next Level – Skoda Strategy 2030. Marka wyznaczyła sobie ambitne cele, aby skutecznie zmniejszyć ślad węglowy swojej działalności biznesowej w całym łańcuchu wartości. Oprócz przyspieszenia rozwoju e-mobilności, nacisk położony jest na zrównoważoną produkcję oraz eksploatację pojazdów z napędem elektrycznym, przy uwzględnieniu optymalizacji łańcuchów dostaw. Aby sprostać tym wyzwaniom, Skoda wykorzystuje w swoich samochodach wiele materiałów nadających się do ponownego użycia. Marka będzie również poddawać recyklingowi akumulatory wysokonapięciowe z pojazdów elektrycznych.

Przyspieszona kampania e-mobilności

W ramach wyznaczania drogi do zrównoważonej mobilności, Skoda do 2026 r. wprowadzi na rynek trzy nowe, całkowicie elektryczne modele. Następne auta z takim napędem są już w fazie przygotowania. Według założeń, do 2030 r. udział całkowicie elektrycznych samochodów w europejskiej sprzedaży Skody wzrośnie do ponad 70%. Marka dąży także do zmniejszenia emisji CO2 swojej floty o ponad 50% do 2030 r., w porównaniu do 2020 r., poprzez ciągłą ekspansję e-mobilności.

Produkcja pojazdów dzięki energii odnawialnej

Skoda w coraz większym stopniu wykorzystuje energię odnawialną do produkcji pojazdów, a tym samym znacznie zmniejsza emisję CO2 w produkcji. Z tego powodu warto zaznaczyć, że do 2030 r. wszystkie trzy czeskie fabryki będą działać przy zerowej emisji dwutlenku węgla netto, a do 2025 r. zakłady produkcyjne w Indiach będą całkowicie neutralne pod tym względem. Co ciekawe, zakład w mieście Vrchlabí już w 2020 r. osiągnął ten cel.

Poza wykorzystywaniem energii odnawialnej kompleksowe działania obejmują również recykling odpadów, „zieloną” logistykę oraz wykorzystanie materiałów i procesów oszczędzających zasoby. Skoda, we współpracy z firmą ŠKO-ENERGO, wspiera także budowę farmy wiatrowej w mieście Moravice-Melč we wschodnich Czechach.

Zrównoważony cykl materiałów i drugie życie akumulatorów

W działaniach Skody coraz częściej dostrzec można wykorzystanie materiałów naturalnych, pochodzących i nadających się do recyklingu. Takie półprodukty zastosowano m.in. w samochodzie koncepcyjnym Skoda Vision 7S. Oprócz metali i szkła do produkcji nowych pojazdów, stosuje się już także tworzywa sztuczne z drugiego obiegu. Dobrym przykładem jest wnętrze Skody Enyaq iV – w modelu pokrowce na siedzenia są wykonane z wełny i przetworzonych butelek PET. Kolejne etapy to materiały kompozytowe wykonane z plastiku i włókien buraka cukrowego lub miskanta trzcinowego. Badana jest również możliwość wykorzystania łusek ryżowych, włókien konopnych, korkowych i kokosowych.

Zużyte akumulatory także można ponownie eksploatować. Wykorzystane już jednostki wysokonapięciowe z pojazdów elektrycznych są montowane w stacjonarnych systemach magazynowania energii, zanim zostaną poddane recyklingowi. Ten drugi cykl życia akumulatorów skutecznie zmniejsza ślad węglowy.

Neutralna eksploatacja e-pojazdów

Holistyczne podejście Skody do zrównoważonego rozwoju obejmuje nie tylko produkcję neutralną pod względem emisji CO2. To także dostarczanie produktów o praktycznie zerowym śladzie węglowym. Modele Enyaq iV są już doręczane klientom z neutralnym bilansem energetycznym. Skoda kompensuje nieuniknioną emisję CO2 podczas produkcji kupując certyfikowane kredyty węglowe.

Ponadto firma wspiera rozwój odnawialnych źródeł energii w Europie. Producent samochodów jest zaangażowany w budowę nowej farmy wiatrowej w Finlandii. Przy jej planowanej produkcji o wolumenie 570 GWh rocznie, zakład będzie wytwarzał wystarczającą ilość zielonej energii, aby zaopatrywać w prąd około 150 000 gospodarstw domowych – lub zasilać elektryczne pojazdy Skoda przy zerowej emisji lokalnej.

REKLAMA