Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda mocno mimo rynkowego kryzysu

Skoda w pierwszym kwartale 2022 roku dostarczyła klientom ponad 186 tys. pojazdów, osiągając 6,6 proc. zwrotu ze sprzedaży. W drugiej połowie roku spodziewana jest poprawa.

Skoda Enyaq iV fot. materiały prasowe
Skoda Enyaq iV

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku, Skoda Auto dostarczyła klientom na całym świecie 186 200 pojazdów. Zysk operacyjny w wysokości 337 mln euro był o 24,8 proc. niższy niż w poprzednim roku, podczas gdy zwrot ze sprzedaży osiągnął wynik 6,6 proc. Utrzymujące się ograniczenia produkcyjne spowodowane są niedoborem półprzewodników oraz znaczącymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw, związanymi z wojną w Ukrainie. W drugiej połowie roku marka spodziewa się poprawy podaży części.

– Patrząc wstecz na niezwykle trudny pierwszy kwartał, oprócz niedoboru półprzewodników nasze łańcuchy dostaw zostały znacząco zakłócone z powodu wojny w Ukrainie. Dzięki aktywnemu podjęciu działań, udało nam się jednak wzmocnić zysk operacyjny. W perspektywie nadchodzących miesięcy, konsekwentnie realizujemy program kosztów i wydajności Next Level Efficiency+, aby zminimalizować wpływ na nasze finanse. W obecnej sytuacji spodziewamy się, że podaż części poprawi się w drugiej połowie roku – mówi Christian Schenk, członek zarządu Skoda Auto ds. finansów i IT.

– Nowy rok rozpoczęliśmy optymistycznie dzięki mocnej pozycji naszych nowych modeli – Skody Fabia, Karoq i Enyaq Coupe iV. Jednak wojna w Ukrainie spowolniła możliwe działania. Chciałbym podziękować naszym klientom za cierpliwość i nieustające zaufanie do marki Skoda, a importerom i dealerom za ich wielki wysiłek. Pozytywnym aspektem jest fakt, że udało nam się wznowić produkcję naszego całkowicie elektrycznego modelu Enyaq iV. Robimy wszystko, aby sprostać silnemu zapotrzebowaniu na nasze samochody – dodaje Martin Jahn, członek zarządu Skoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.

Przychody Grupy Skoda Auto wzrosły do 5,1 miliarda euro (+1,0 proc. w stosunku do poprzedniego roku) ze względu na efekty konsolidacji. Podczas gdy zysk operacyjny spadł o 24,8 proc. do 337 mln euro, zwrot ze sprzedaży osiągnął solidny wynik 6,6 proc. Co więcej, Skoda Auto wychodzi naprzeciw obecnym wyzwaniom dzięki programowi Next Level Efficiency+, którego nadrzędnym i długoterminowym celem jest przywództwo kosztowe wśród kluczowej europejskiej konkurencji oraz trwały zwrot ze sprzedaży na poziomie co najmniej 8 proc. Program koncentruje się na maksymalizacji potencjału zarobkowego oraz optymalizacji materiałów, produkcji i kosztów stałych.

W związku z konsolidacją Volkswagen Group Rus pod firmą Skoda Auto S.A., zgłoszonych wskaźników z początku roku nie można bezpośrednio porównywać z tym samym okresem ubiegłego roku.

REKLAMA

Skoda Karoq facelift 2022 fot. Michał Szymaczek/auto motor i sport
Skoda Karoq facelift 2022

186 200 pojazdów na całym świecie w pierwszym kwartale

W okresie od stycznia do marca 2022 roku, Skoda Auto dostarczyła klientom na całym świecie 186 200 pojazdów, czyli o 25,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku (pierwszy kwartał 2021 r.: 249 600 pojazdów).

W Europie Zachodniej Skoda odnotowała łącznie 89 000 dostaw w pierwszych trzech miesiącach roku (pierwszy kwartał 2021 r.: 111 600 pojazdów; -20,3 proc.). W Niemczech, które są obecnie największym jednolitym rynkiem marki na świecie, od stycznia do marca dostarczono 33 100 pojazdów (pierwszy kwartał 2021 r.: 36 600 pojazdów; -9,6 proc.). W przeciwieństwie do ogólnego trendu rynkowego, Skoda odnotowała zyski w Norwegii w pierwszym kwartale – 1400 dostaw pojazdów stanowi wzrost o 9,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim (od stycznia do marca 2021 r.: 1200 pojazdów). Wynik w Szwajcarii utrzymał się na stabilnym poziomie z 3900 dostarczonymi pojazdami (3800 w tym samym okresie ubiegłego roku; +1,0 proc.).

W Europie Środkowej Skoda odnotowała 35 400 dostaw w pierwszym kwartale, w porównaniu do 46 900 w tym samym okresie ubiegłego roku (-24,6 proc.). Na czeskim rynku dostawy pozostały względnie stabilne: w pierwszym kwartale dostarczono 18 600 pojazdów (od stycznia do marca 2021 r.: 19 600 pojazdów; -5,2 proc.). W Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 8 660 samochodów marki.

W Europie Wschodniej, z wyłączeniem Rosji, Skoda dostarczyła łącznie 7500 pojazdów, co oznacza spadek o 23,3 proc. (od stycznia do marca 2021 r.: 9800 pojazdów).

W związku z rosyjskim atakiem na Ukrainę, Zarząd Grupy Volkswagen podjął na początku marca decyzję o wstrzymaniu produkcji pojazdów w Rosji i zawieszeniu eksportu pojazdów do tego kraju. W pierwszych dwóch miesiącach roku Skoda odnotowała na tym rynku 12 100 dostaw (od stycznia do marca 2021 r.: 22 800 pojazdów; -47,0 proc.).

W Chinach dostawy do klientów spadły o 42,2 proc., co daje 15 200 pojazdów w pierwszym kwartale (od stycznia do marca 2021 r.: 26 300 pojazdów).

W Indiach Skoda odnotowała największy wzrost dostaw pojazdów do klientów na całym świecie w pierwszym kwartale 2022 roku. Dostarczając 11 600 sztuk, producent samochodów odnotował ponadprzeciętny wzrost rynku o 265,3 proc. (w analogicznym okresie 2021 r. było to 3200 pojazdów).

Modele wybierane najczęściej

Wśród dostaw marki Skoda do klientów na całym świecie w pierwszym kwartale 2022 r. prym niezmiennie wiedzie Skoda Octavia (38 800; -39,1 proc.). Na podium znalazły się także modele Skoda Kodiaq (25 100; -24,5 proc.) oraz Skoda Kamiq (24 300; -30,0 proc.). Kolejne miejsca zajmują kolejno Skoda Karoq (22 700; -38,0 proc.) i Skoda Fabia (20 600; -20,3 proc.). Warto wspomnieć o modelu Enyaq iV, pierwszym w pełni elektrycznym SUV-ie marki, który pierwszy kwartał, mimo dużych ograniczeń w produkcji, kończy z wynikiem 8 800 egzemplarzy dostarczonych do klientów. Duży wzrost w Indiach został osiągnięty dzięki nowym modelom na tym rynku, czyli Skodzie Kushaq (7 000 egzemplarzy) oraz Slavia (3 400 pojazdów).

Zobacz również:
REKLAMA