Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda na plusie po trzech kwartałach 2022 r.

Skoda osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 856 milionów euro i solidny zwrot ze sprzedaży na poziomie 5,6 proc. w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. To efekt wdrożenia programu Next Level Efficiency+.

Skoda Octavia RS fot. materiały prasowe
Skoda Octavia RS

Pomimo trudnej sytuacji rynkowej, w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. Skoda osiągnęła stabilny, 5,6 proc. zwrot ze sprzedaży i wypracowała zysk operacyjny w wysokości 856 milionów euro (-4,9 proc. względem poprzedniego roku). Jest to efekt działań wprowadzanych w ramach konsekwentnie realizowanego programu efektywnościowego Next Level Efficiency+. Skoda dostarczyła klientom na całym świecie 544 500 pojazdów, co stanowi ponad 22,3-procentowy spadek rok do roku. Ma to bezpośredni związek z niestabilną sytuacją rynkową, spowodowaną m.in. wojną w Ukrainie czy znacznym wzrostem cen surowców i energii. Mimo to Skoda Auto spodziewa się wysokiego zysku operacyjnego za cały rok, ze względu na dużą liczbę zamówień i gwałtowny wzrost dostaw na ważnym, rozwijającym się rynku indyjskim (+186,9 proc.).

– Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej, spowodowanej wojną w Ukrainie, rosnących cen surowców i energii oraz niestabilności łańcuchów dostaw, udało nam się osiągnąć solidny zwrot ze sprzedaży na poziomie 5,6 proc. Podstawą tego był nasz kompleksowy program Next Level Efficiency+ oraz wysoka dyscyplina kosztowa, którą niezmiennie utrzymujemy. Potwierdza to, że Skoda ma solidne zaplecze finansowe. Przez resztę roku będziemy koncentrować się na osiągnięciu wysokiego zysku operacyjnego - mówi Christian Schenk, Członek Zarządu Skoda Auto ds. Finansów i IT.

– Popyt na pojazdy Skoda pozostaje wysoki. Robimy teraz wszystko, co w naszej mocy, aby na bieżąco realizować liczne zamówienia. Chcemy również kontynuować dynamiczny rozwój na rynku indyjskim: nasze dostawy w Indiach już przekroczyły wynik z poprzedniego roku. Chcemy na tym bazować i nabierać rozpędu na tym ważnym, rosnącym rynku – podsumowuje Martin Jahn, członek zarządu Skoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.

Skoda: 544 500 sprzedanych pojazdów w 2022 r.

W okresie od stycznia do września 2022 r. Skoda Auto dostarczyła klientom na całym świecie 544 500 pojazdów, czyli o 22,3 proc. mniej, niż w analogicznym okresie zeszłego roku (w ciągu trzech kwartałów 2021 r.: 700 700).

W Europie Zachodniej Skoda odnotowała łącznie 281 100 dostaw w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. (w analogicznym okresie 2021 r.: 326 400 pojazdów; -13,9 proc.). W Niemczech, które są obecnie największym jednolitym rynkiem marki na świecie, od stycznia do września dostarczono 100 700 pojazdów (w analogicznym okresie 2021 r.: 104 600 pojazdów; -3,8 proc.).

W Europie Środkowej Skoda odnotowała 106 300 dostaw pojazdów, w porównaniu do 132 600 aut w tym samym okresie ubiegłego roku (-19,9 proc.). Na czeskim rynku krajowym zrealizowano 51 200 dostaw, czyli o 18,7 proc. mniej niż w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 roku (63 000 aut).

W Europie Wschodniej, z wyłączeniem Rosji, Skoda dostarczyła łącznie 23 300 pojazdów (od stycznia do września 2021 r.: 29 500 pojazdów; -20,9 proc.).

W Chinach dostawy do klientów w ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. spadły aż o 31,2 proc., z 52 700 pojazdów w ubiegłym roku do 36 300 sztuk obecnie.

Niebywały wzrost dostaw koncern odnotował w Indiach. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. było ich aż 38 300, co oznacza wzrost o aż 186,9 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem (w analogicznym okresie 2021 r.: 13 300 pojazdów).

Najczęściej wybierane modele Skody

Wśród dostaw marki Skoda do klientów na całym świecie w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. prym niezmiennie wiedzie Skoda Octavia (106 800; -33,0 proc.) Na podium znalazły się także modele Skoda Kamiq (73 100; -26,2 proc.) oraz Skoda Kodiaq (71 300; -13,6 proc.). Kolejne miejsca zajmują kolejno Skoda Fabia (69 800; -15,0 proc.) i Skoda Karoq (61 400; -36,5 proc.). Warto wspomnieć o modelu Enyaq iV, pierwszym w pełni elektrycznym SUV-ie marki, który trzy pierwsze kwartały kończy z wynikiem 36 900 egzemplarzy dostarczonych do klientów (wzrost o 30,7 proc.). Bardzo duży wzrost w Indiach uzyskała natomiast Skoda Kushaq (19 500; +286,8 proc.).

Zobacz również:
REKLAMA