REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda pokazuje, jak testuje się wodoszczelność samochodów

W nowoczesnym laboratorium samochody Skody przechodzą wiele testów, a jednym z nich jest kontrola wodoszczelności kabiny i innych podzespołów. Dodajmy, że w takim laboratorium symulować można potężne, monsunowe ulewy.

Testy wodoszczelności samochodu w laboratorium Skody fot. materiały prasowe
Testy wodoszczelności samochodu w laboratorium Skody

Samochody przechodzą testy szczelności nie tylko podczas opracowywania nowych modeli, ale także podczas kontroli w trakcie produkcji seryjnej. W specjalnie przygotowanym pomieszczeniu sprawdza się czy do wnętrza samochodu może dostać się woda na przykład podczas deszczu lub pobytu w myjni. Laboratorium wodoszczelności wykorzystywane w fabryce Skody niedawno przeszło pełną modernizację, dzięki której rozszerzono jego możliwości testowe oraz poprawiono wydajność.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Do podstawowych testów wodoszczelności zalicza się symulację deszczu, która trwa zwykle kilkadziesiąt minut. Wykonuje się również testy, w których auto poddaje się wielogodzinnemu działaniu wody. Podczas laboratoryjnego „deszczu” na samochód spływa 25 litrów na metr kwadratowy w trakcie 1 minuty. W pomieszczeniu można zasymulować także ulewę podwajając ilość wody spadającą na testowane auto.

Po niedawno przeprowadzonej modernizacji pomieszczenie testowe umożliwia testowanie wodoszczelności samochodów ustawionych w pochyleniu.

- Nie bylibyśmy w stanie przeprowadzać testów bez zastosowania nowej technologii. Przechylenie samochodu symuluje sytuację, w której jest on zaparkowany np. na stromym wzniesieniu - komentuje Petr Kořínek, koordynator zarządzania jakością w Skoda Auto.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Test mycia ciśnieniowego

Mycie ciśnieniowe jest również częścią testu szczelności. W tym celu używana jest ruchoma rama, która przypomina sprzęt stosowany w myjniach automatycznych. Ciśnienie wody w dyszach waha się od 60 do 90 barów, w zależności od typu testu.

Laboratorium testowe opracowuje również nową technologię RFID, która ma być używana przez całą Grupę Volkswagen. Ta bezkontaktowa metoda wykorzystująca cyfrowy system identyfikacji radiowej służy do wykrywania obecności wody we wnętrzu samochodu. Małe czujniki RFID reagujące na wilgoć można zintegrować z wnętrzem samochodu. Podczas testu odczytuje się z nich dane, by określić czy auto było narażone na działanie wody.

W przypadku wykrycia jakiejkolwiek wilgoci następuje szczegółowa analiza, aby odnaleźć jej źródło we wnętrzu. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w modelach przedprodukcyjnych dział Zarządzania Jakością współpracuje z działem Rozwoju Technicznego w celu usunięcia wszelkich nieprawidłowości.

Skoda dba o niemarnowanie surowców, dlatego cała woda używana do testów jest odzyskiwana i używana ponownie. 10 metrów sześciennych wody używanej do testów wodoszczelności krąży w obiegu zamkniętym.

- Odzyskujemy do 375 litrów wody na minutę, a podczas dużego natężenia pracy nawet do 1000 m sześc. na miesiąc. Podczas czyszczenia woda przepływa przez filtry i jest codziennie dezynfekowana promieniowaniem UV. Woda w obiegu jest wymieniana raz w miesiącu - wyjaśnia Pavel Novotný, specjalista działu testowania wodoszczelności w Skoda.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

REKLAMA