Nie wszyscy wiedzą, że modele Skoda Tudor oraz Skoda Sport na przełomie lat 40. i 50. zajmowały najwyższe miejsca na podiach wyścigów w całej Europie. Ale zapewne jeszcze mniej osób ma świadomość, że Skoda Sport wystartowała również w legendarnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Teraz, z okazji 70. rocznicy tego wydarzenia oraz 125. rocznicy powstania marki Skoda całkowicie odrestaurowany model Sport powróci na tor i weźmie udział w Le Mans Classic, wyścigu historycznych pojazdów.
Warto przypomnieć, że po drugiej wojnie światowej Skoda uruchomiła produkcję nowych modeli samochodów – 1101/1102 Tudor. Ich nazwa nie tylko nawiązuje do brytyjskiej dynastii, ale także stanowi grę słów. Przywodzi bowiem na myśl angielskie „two door”, oznaczające dwoje drzwi.
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 1089 cm sześc. pojazd szybko zyskał dużą popularność w całej Europie. Na tle innych samochodów produkowanych w tamtych czasach wyróżniał się solidną budową oraz nowoczesną konstrukcją. Okazał się także niezawodny na wyścigowych torach.
Skoda w Rajdzie Polski i w międzynarodowych wyścigach
W 1948 r. model zwyciężył w Rajdzie Polski. W południowoamerykańskim rajdzie z Montevideo do Melo i z powrotem, przemierzając pełen wyzwań teren, modele Skody zajęły pierwsze i drugie miejsce. Podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Spa-Francorchamps w Belgii trzy modele Skody pokonały 1972 km trasy i ukończyły zawody długodystansowe, zajmując pierwsze trzy miejsca. Kierowcy ułożyli się w formację i w tak efektownym szyku przekroczyli linię mety. Seria zwycięstw sprawiła, że Skoda zaczęła snuć coraz bardziej ambitne plany.
W 1949 roku opracowano specjalną wersję samochodu wyścigowego, Skoda Sport, zainspirowaną modelem Tudor. Kabriolet z miejscem dla kierowcy i pasażera charakteryzował się skróconym o 400 mm rozstawem osi oraz wyjątkowo płaskim opływowym nadwoziem z lekkiego aluminium.
Pojazd debiutował w wyścigu Grand Prix Czechosłowacji, jednak jego twórcy planowali poddać model trudniejszemu wyzwaniu i zgłosić go do udziału w słynnym, całodobowym francuskim wyścigu 24h Le Mans. Zadaniem zawodników było pokonać jak największy dystans w ciągu doby. 24 czerwca 1950 roku ulepszona wersja modelu 1101 SPORT wystartowała w wyścigu.
Komentarze