REKLAMA

Skoda wyprodukowała w Mlada Boleslav 15 mln aut

Skoda ma powód do świętowania, bowiem od 1905 roku w fabryce w Mlada Boleslav wyprodukowano już 15 mln samochodów. Jubileuszowy egzemplarz to Skoda Enyaq iV.

Skoda Enyaq iV - produkcja fot. materiały prasowe
Skoda Enyaq iV - produkcja
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Produkcja samochodów w Mladá Boleslav rozpoczęła się w czasach działalności firmy Laurin & Klement, która później przekształciła się w Skoda Auto. W 1905 roku jej założyciele Václav Laurin i Václav Klement postanowili zrezygnować z budowy rowerów, by całkowicie skupić się na produkcji motocykli oraz samochodów. Historyczne hale fabryczne, z których wyjechało pierwsze auto firmy, Voiturette A, istnieją do dziś – od kilku lat są siedzibą Muzeum Skody.

REKLAMA

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Po drugiej stronie drogi znajduje się nowoczesna fabryka samochodów, w której około 29100 pracowników produkuje obecnie sześć modeli aut: Fabia, Scala i Octavia, a także SUV-y Kamiq, Karoq i w pełni elektryczny Enyaq iV. Aby wyprodukować ten ostatni, marka przekształciła istniejącą linię produkcyjną, dostosowując ją do pojazdów MEB. Oznacza to, że jest to jedyna linia w całej Grupie Volkswagen, która umożliwia jednoczesną produkcję modeli opartych zarówno na modułowej platformie MEB, jak i platformie MQB. Oprócz modelu Octavia i kompaktowego SUV-a Karoq, od końca listopada 2020 roku budowany jest tu również w pełni elektryczny Enyaq iV.

Fabryki Skody są przy tym nieustannie modernizowane. Jeszcze przed połączeniem linii produkcyjnej dla modeli MQB i MEB uruchomiono ultranowoczesną lakiernię o pojemności do 168 tys. nadwozi, tworząc w ten sposób ponad 650 nowych miejsc pracy. Na początku 2021 roku Skoda otworzyła nowoczesne centrum pojazdów testowych i prototypów w swojej głównej siedzibie.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Oprócz samochodów Skoda produkuje w Mladá Boleslav również silniki, manualne skrzynie biegów MQ100 i MQ200 oraz osie, a także akumulatory wysokonapięciowe do hybrydowych modeli typu plug-in kilku marek Grupy Volkswagen. W lutym 2021 roku linię produkcyjną fabryki opuścił stutysięczny akumulator trakcyjny.

Historia sukcesu pod skrzydłami Grupy Volkswagen

Rozwinięcie głównej fabryki Skody i wyprodukowanie 15 milionów pojazdów są ściśle powiązane z wejściem marki do Grupy Volkswagen w 1991 roku. Od tego czasu w Mladá Boleslav zbudowano ponad 10,7 mln samochodów. Partnerstwo z globalnym graczem umożliwiło Skodzie awans z regionalnego lidera rynku na międzynarodową, odnoszącą sukcesy markę.

Dziś fabryka w Mladá Boleslav odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu strategii elektromobilności przez markę. Enyaq iV to jedyny pojazd Grupy Volkswagen oparty na modułowej platformie MEB w Europie, który nie jest produkowany w Niemczech. Oprócz głównej fabryki Skoda posiada również zakłady produkcyjne w Kvasinach i Vrchlabí.

W Kvasinach producent buduje Skodę Superb i Superb iV z napędem hybrydowym plug-in, a także modele SUV – Kodiaq i Karoq. Najnowocześniejsza fabryka komponentów w Vrchlabí produkuje automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów DQ200 (DSG).

W ubiegłym roku ponad 750 000 pojazdów zjechało z linii produkcyjnych w czeskich fabrykach pomimo przestoju w produkcji spowodowanego pandemią COVID-19. Samochody Skoda produkowane są również w Słowacji, Ukrainie, Chinach, Indiach i Rosji. Łącznie od 1905 roku marka wyprodukowała ponad 24 800 000 pojazdów na całym świecie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA