REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skrzynie biegów - lata ewolucji

Kierownica, obręcze kół, fotele, deski rozdzielcze, a także dźwignie zmiany biegów - to elementy, które niegdyś wyglądały całkowicie inaczej. Oto kilka przykładów ewolucji lewarka zmiany biegów.

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Może się nam wydawać, że samochody od dziesięcioleci niemal się nie zmieniły. Ciągle maja cztery koła, dwoje lub czworo drzwi, a także dwa reflektory i szybę czołową. Ale tak jest tylko, jeżeli popatrzymy na auta pobieżnie. Wchodząc w szczegóły okaże się, że samochody w każdym calu są dzisiaj inne. Przykładem niech będzie dźwignia zmiany biegów, "narzędzie" znane od początku motoryzacji, który spełnia tylko jedną, prostą funkcję - zmienia biegi. A mimo to nawet lewarek skrzyni zmienił się nie do poznania. Oto krótka historia - od 1904 roku do dzisiaj.

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

REKLAMA

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Laurin & Klement Voiturette A (1906 rok)

W pierwszych samochodach dźwignia zmiany biegów była montowana po prawej stronie kierowcy, co do zasady już poza kabiną auta. To ta pierwsza dźwignia od strony kierowcy - druga służyła do operowania hamulcem postojowym - którą trzeba było ścisnąć przed zmianą biegu. Pierwsze samochody miały znacznie mniej biegów niż dzisiaj - w prezentowanym aucie były to 3 biegi do przodu i jeden do tyłu.

REKLAMA

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Laurin & Klement SG (1913 rok)

Z czasem karoserie samochód stały się bardziej zamknięte, co miało być bezpieczniejsze i bardziej komfortowe dla kierowców. Niestety były też dosyć wąskie, więc dźwignia skrzyni biegów oraz hamulca postojowego nadal mieściły się poza kabiną samochodu.

REKLAMA

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Laurin & Klement Skoda 110 (1929 rok)

W latach dwudziestych ubiegłego stulecia samochody stały się większe i bardziej przestronne. Wtedy także zmieniono konstrukcję samochodu tak, aby dźwignia skrzyni biegów znajdowała się w jego wnętrzu - wystawała z podłogi pomiędzy pasażerami, czyli dokładnie tak jak przez kolejne dekady. W tych czasach samochody, mimo kierownicy po prawej stronie, poruszały się w Czechosłowacji lewą strona drogi.

REKLAMA

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Skoda Popular Monte Carlo (1937 rok)

Sportowe samochody w latach trzydziestych, takie jak Skoda Popular w wersji Monte Carlo, występowały z 3-biegowymi skrzyniami. Drążek nadal był montowany pomiędzy fotelami, ale teraz miał zaznaczony diagram, czyli drogi prowadzenia narysowane na gałce dźwigni.

REKLAMA

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Skoda Octavia (1960 rok)

Nawet Skoda została zamerykanizowana - w latach sześćdziesiątych samochody tej marki miały dźwignię zmiany biegów montowana przy kolumnie kierownicy. Dlaczego? Dzięki temu pasażerowie mieli więcej miejsca we wnętrzu. Można było także montować kanapę, zamiast dwóch oddzielny foteli.

REKLAMA

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Skoda 1000 MB (1966 rok)

Nie trwało to jednak długo, bo kilka lat później samochody Skody znów były oferowane z "tradycyjnie" umieszczoną dźwignia zmiany biegów, która ponownie wystawała z tunelu środkowego.

REKLAMA

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Skoda 125 L (1989 rok)

Niewiele zmieniało się w ustawieniu dźwigni, która dalej pozostawała w tym samym miejscu, zmieniał się natomiast kształt gałki. Kiedyś były drewniane i metalowe, teraz częściej zastępowano je plastikowymi lub wykonanymi z miękkiej pianki. Zwiększała się także liczba biegów - prezentowany model w 1989 roku oferował już 5-biegową przekładnie.

REKLAMA

Dźwignia zmiany biegów
Dźwignia zmiany biegów

Skoda Karoq (2018 rok)

Pierwsza Skoda z automatyczną przekładnią? To oczywiście pierwsza Skoda Octavia, która opcjonalnie mogła występować z 4-biegowym automatem. Od tego czasu zarówno skrzynie biegów, jak i same dźwignie, znacząco się zmieniły. Wprowadzono do sprzedaży nowoczesne i szybkie dwusprzęgłowe przekładnie DSG (nawet 7-biegowe), a dźwignie w topowych wersjach coraz częściej obszywane są skórą.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA