Smart #1, czyli duży Smart nowej ery

Smart #1, czyli po prostu numer 1, to elektryczny miejski SUV, który jest łudząco podobny do pokazanego wcześniej modelu koncepcyjnego. Zobaczmy ten samochód z bliska.

Smart #1 fot. materiały prasowe
Smart #1

Smart miał kiedyś 2,5 metra długości i można nim było parkować przy chodniku prostopadle do jezdni. Późniejsze wcielenia tego „sprytnego malucha” oczywiście nieco urosły i pojawił się wariant czterodrzwiowy, niemniej to, co marka Smart pokazała teraz, nie ma nic wspólnego ze Smartem, jakiego znamy.

Smart #1 – duża moc w kompaktowym SUV-ie

Smart #1fot. materiały prasowe
Smart #1

Smart stał się już na dobre w pełni elektryczną marką, a połowa firmy należy do chińskiego giganta Geely. Daimler pozostawił drugą połowę dla siebie. Zapowiadany już od dość dawna pierwszy nowy Smart czerpie stylistykę, szczególnie tyłu oraz deski rozdzielczej, od nowych SUV-ów Mercedesa, ale już za platformę odpowiada chiński właściciel. Nowy Smart #1 mierzy blisko 4,3 metra długości, zatem bliżej mu teraz do takich rywali, jak elektryczny Hyundai Kona czy Volkswagen ID.3.

Co wiemy o nowym Smarcie? Za napęd odpowiada jeden silnik elektryczny, montowany z tyłu. Moc sięgająca 272 KM i moment obrotowy na poziomie 343 Nm zwiastują niezłe osiągi, zaś akumulator gromadzący 66 kWh energii pozwolić ma na pokonanie do 440 km, przynajmniej według norm pomiarowych. W przyszłości spodziewać się możemy kolejnych odmian, bo platforma SEA od Geely przyjmie nawet trzysilnikową konfigurację i większą „baterię”, ale czy uda się to zgrabnie upakować oraz czy będzie na taki model zapotrzebowanie, czas pokaże.

Smart #1 – miejsca jak w Klasie E

Producent obiecuje ogrom miejsca w środku, przy rozstawie osi sięgającym 2,75 metra. W zapowiedziach pojawiają się nawet porównania do Renault Megane E-Tech czy Mini Countrymana, od których Smart #1 ma być przestronniejszy, przy podobnej wielkości nadwozia. Ba, podczas prezentacji wspomniano nawet, że przestrzeń dla pasażerów jest porównywalna do Mercedesa Klasy E. A to już naprawdę odważne stwierdzenie, które będziemy musieli zweryfikować na własnej skórze.

Smart #1fot. materiały prasowe
Smart #1

Wspomnieliśmy o nadwoziu, którego stylistyka mocno przypomina pokazany na targach IAA w Monachium koncept. Równie niewiele zmian dotyczy natomiast – co zaskakujące – kabiny. Kiedy przyglądaliśmy się Smartowi Concept No.1, stwierdziliśmy że tak futurystyczna deska rozdzielcza raczej nie trafi do modelu produkcyjnego. Ku naszemu zaskoczeniu jednak, większość elementów trafiło do Smarta #1. Oczywiście, kolorystyka została stonowana i błyszczące złoto zastąpiono bardziej praktycznym wykończeniem, ale wciąż jest bardzo nowocześnie i nietuzinkowo. Tylna kanapa to też zmiana w stosunku do konceptu, który to wyposażony był w dwa osobne fotele.

Smart #1fot. materiały prasowe
Smart #1

Pozostając w temacie kabiny, producent postawił na prostotę i obsługę wszystkich funkcji za pomocą dotyku. Przycisków jest tu jak na lekarstwo i skupione są one na wielofunkcyjnej kierownicy, plus kilka dotykowych pól znalazło się pod środkowym ekranem. Jeśli chodzi o zegary, widać tu nowy trend w postaci mniejszego rozmiaru wyświetlacza, w miejscu większych ekranów, mających symulować zwykłe zegary i zapewne ułatwiać kierowcom przejście z tradycyjnych, analogowych wskaźników, do wyświetlaczy właśnie.

Smart #1 – produkcja i ceny

Smart #1fot. materiały prasowe
Smart #1

Smart #1 do produkcji wejść ma jeszcze w tym roku i wtedy też poznamy ceny. Nie spodziewamy się, żeby miało być tanio i będzie to poziom raczej bliżej Mercedesa niż Volkswagena. Tak czy inaczej, pierwsze dostawy to dopiero 2023 rok i już możemy zdradzić, że o ile do USA nowy Smart nie trafi, tak Europa będzie dla niego jednym z głównych rynków. Poza Azją oczywiście, gdzie Chiny grać będą pierwsze skrzypce.

Dajcie znać w komentarzach, czy takie wcielenie Smarta przypadło wam do gustu. Bo o tym, że Smart nie będzie już 2,7-metrowym mikrosamochodem, musimy się pogodzić na dobre.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

REKLAMA