Spada import, rośnie wiek używanych aut

Średni wiek samochodów używanych, sprowadzanych do Polski, mocno przekracza 12 lat, a w przypadku samych tylko aut benzynowych jest jeszcze gorzej.

Samochód na lawecie Shutterstock
Samochód na lawecie, fot. Shutterstock

Według danych publikowanych przez IBRM Samar, w październiku 2021 roku spadła liczba sprowadzonych do Polski używanych samochodów. Import był słabszy zarówno porównując do października zeszłego roku, jak i do września 2021 r. W sumie, w październiku, spadek ten wyniósł 2,9 proc., licząc rok do roku. Łączna wielkość importu od stycznia do października włącznie jest wciąż o niemal 12 proc. wyższa niż zeszłoroczna, ale w 2020 roku mieliśmy do czynienia z wieloma tygodniami paraliżu rynku, związanego z pandemią COVID-19 i zamknięciem granic.

REKLAMA

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Gorsze wieści dotyczą wieku importowanych z zagranicy samochodów. Jak podaje Samar w swojej analizie, w bieżącym roku średni wiek sprowadzanych aut doszedł do 12 lat i 4 miesięcy. Dla samochodów z silnikiem benzynowym jest to nawet o ponad rok więcej, bo średnio 13 lat i 5 miesięcy, a roczniki 2006-2009 stanowią jedną trzecią rejestracji. Zauważalnie młodsze (średnio 11 lat i 3 miesiące) są sprowadzane diesle, jednak zainteresowanie „ropniakami” systematycznie spada.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Skąd najczęściej sprowadzane są używane auta? Wciąż bezapelacyjnie prym wiodą Niemcy, skąd w 2021 roku przyjechało do nad niemal 467 tys. aut. Spory wzrost, bo aż o 19 proc., dotyczy jednak Francji, skąd trafiło do nas już 82,5 tys. aut. Trzecia jest Belgia, a dalej Holandia i USA. Spośród 10 najpopularniejszych krajów pochodzenia, spadek zanotowały dwa – Dania i Szwecja.

REKLAMA

REKLAMA

Samochody używane na parkingu Shutterstock
Samochody używane na parkingu, fot. shutterstock

Zobaczmy jeszcze, które samochody cieszą się największym wzięciem. Otóż od początku roku liderem jest Volkswagen (83 349 szt.), ale na zderzaku siedzi mu Opel, z różnicą zaledwie około 2,2 tys. sztuk. Dalej są Ford, Audi, Renault i BMW, a dziesiątkę zamykają Peugeot, Citroen, Mercedes i Fiat.

Niezmiennie liderem importu w kategorii modeli jest Audi A4, ale drugi Opel Astra i trzeci Volkswagen Golf są tuż za nim.

TOP10 najchętniej importowanych modeli do Polski w 2021 roku to:

  1. Audi A4 – 23 882 szt.
  2. Opel Astra – 22 947 szt.
  3. Volkswagen Golf – 21 399 szt.
  4. BMW Serii 3 – 16 557 szt.
  5. Audi A3 – 14 655 szt.
  6. Opel Corsa – 13 655 szt.
  7. Ford Focus – 13 124 szt.
  8. Volkswagen Passat – 12 712 szt.
  9. Ford Fiesta – 11 861 szt.
  10. Audi A6 – 11 043 szt.

 

REKLAMA