Spalinowa Toyota GR Yaris na wodór jedzie w rajdzie

Żyjemy w ciekawych czasach, czego dowodem jest start zasilanej wodorem, ale nie elektrycznej, a spalinowej Toyoty GR Yaris w rajdzie Belgii. Auto jedzie jako tzw. zerówka, testując napęd w bojowych warunkach.

Toyota GR Yaris H2 fot. materiały prasowe
Toyota GR Yaris H2

Wodorowa Toyota GR Yaris H2 pojawiła się na trasie rajdu Belgii, dziewiątej rundy mistrzostw świata WRC, jako auto poprzedzające przejazdy zawodników walczących o punkty. To dobra okazja dla Toyoty na pokazanie swoich możliwości, bo też obecnie w klasyfikacji producentów liderem cyklu jest zespół Toyota Gazoo Racing, a wśród kierowców przewodzi jadący Toyotą GR Yaris Rally1 Kalle Rovanperä. Młody Fin niestety nie zostanie mistrzem świata już w sierpniu, ponieważ odpadł z rajdu Belgii na drugim odcinku specjalnym po groźnie wyglądającym wypadku. Wróćmy jednak do wodorowego Yarisa.

Toyota GR Yaris – spalanie wodoru

Toyota GR Yaris H2 podczas rajdu Belgii ma miał swój drogowy debiut, bo wcześniej pojazd testowany był na torach wyścigowych. Koncepcyjny samochód wykorzystuje wodór do zasilania silnika spalinowego, takiego samego jak w produkcyjnej wersji GR Yarisa. Napęd był rozwijany przez Toyotę od 2021 roku i wykorzystywany w wyścigowej GR Corolli H2, którą Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation, oraz Jari-Matti Latvala, szef rajdowego zespołu Toyota Gazoo Racing, wzięli udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji.

Toyota GR Yaris H2 pojawi się na trasie jednego odcinka specjalnego każdego dnia rajdu Belgii. Po drogach imprezy z bazą w mieście Ypres wodorowego GR Yarisa będzie prowadził czterokrotny mistrz świata i legendarny kierowca Toyoty Juha Kankkunen. Ponadto, strefa serwisowa zespołu będzie korzystać z bezemisyjnej energii dostarczanej przez Toyotę Mirai, pierwsze auto marki z wodorowymi ogniwami paliwowymi.

– Z zainteresowaniem będziemy przyglądać się GR Yarisowi H2. Miałem okazję jeździć autem z tym napędem po torze, teraz czas na debiut na trasach rajdowych. Chciałbym to auto sam poprowadzić, ale mam zbyt wiele obowiązków. Jestem ciekaw, co Juha Kankkunen powie po przejechaniu tylu kilometrów za kierownicą auta napędzanego wodorem – powiedział Latvala.

Toyota GR Yaris z wodorowym silnikiem spalinowym

Paliwo wodorowe, zbiorniki wodoru oraz proces tankowania prototypowego GR Yarisa są takie same jak w przypadku sedana Mirai, flagowego modelu Toyoty z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Jak wspomnieliśmy, Mirai to samochód elektryczny, zasilany energią generowaną w chemicznej reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. Napęd GR Yarisa opiera się na innej technologii – zastosowano w nim silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.

Toyota GR Yaris H2fot. materiały prasowe
Toyota GR Yaris H2

Prace nad technologią wodorowego silnika spalinowego rozpoczęto w 2017 roku i choć jest ona wciąż na wstępnym etapie rozwoju i testów, a przez to jeszcze nie jest gotowa do wykorzystania komercyjnego, to w japońskich wyścigach napędzana eksperymentalnym silnikiem wodorowym Corolla Sport już dziś pokazuje wysokie osiągi, przy prawie zerowych emisjach. Teraz zaś do akcji na odcinkach specjalnych wkroczyła Toyota GR Yaris H2.

– Japoński przemysł motoryzacyjny odnosi największe sukcesy w produkcji aut osobowych. Producenci muszą brać udział w wyścigach, by sprawdzać swoje samochody pod kątem wytrzymałości i osiągów, a także by zaprezentować pełnię swoich możliwości. Wraz z rywalizacją następuje postęp. Jest to też źródło ekscytacji wśród fanów motoryzacji. Udział w wyścigach nie tylko zaspokaja naszą ciekawość, ale przede wszystkim umożliwia rozwój japońskiego przemysłu produkującego samochody osobowe – podkreślał w marcu 1952 roku Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation.

Dodajmy, że w eksperymentalnych wodorowych prototypach GR Yaris oraz Corollach Sport zastosowano ten sam trzycylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Zmodyfikowano w nim układ paliwowy oraz system wtryskowy, by można było wykorzystać wodór jako paliwo. Wodór spala się szybciej niż benzyna, a to oznacza dużą dynamikę przy dobrych wynikach pod względem ochrony środowiska. Spalanie wodoru, oprócz tego, że odbywa się w sposób niezwykle czysty, ma też potencjał, by dawać przyjemność z jazdy, dzięki wrażeniom dźwiękowym charakterystycznym dla silników spalinowych.

Toyota GR Yaris H2fot. materiały prasowe
Toyota GR Yaris H2
REKLAMA