Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Sposób na zużyte akumulatory aut elektrycznych

Projekt, który wydłuża cykl życia akumulatorów i zmniejsza ich ślad węglowy, został opracowany przez inżynierów Skody. Jak działa taki inteligentny system magazynowania energii?

System magazynowania energii Skody fot. materiały prasowe
System magazynowania energii Skody

Skoda Auto przedstawia inteligentny system magazynowania energii elektrycznej, który będzie opierał się na akumulatorach pochodzących z modeli elektrycznych oraz hybryd typu plug-in marki. Akumulatory, które nie mogą być już wykorzystane w samochodach, sprawdzą się jako stacjonarne magazyny, które będą składowały zieloną energię, wytworzoną na przykład poprzez panele fotowoltaiczne. Wydłuży to ich cykl życia do 15 lat i tym samym zmniejszy ich ślad węglowy. Rozwiązanie to umożliwia magazynowanie zielonej energii, którą można następnie wykorzystać do szybkiego i elastycznego ładowania pojazdów elektrycznych lub na przykład oświetlenia i klimatyzowania salonów i punktów serwisowych marki.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Skoda prowadzi projekt we współpracy z czeską firmą technologiczną IBG. Po udanym etapie pilotażowym w Pradze, innowacyjne jednostki magazynowania energii są teraz dostępne dla autoryzowanych dealerów Skody. Do tej pory otrzymano 160 zamówień w przedsprzedaży od dealerów w Czechach, Niemczech, Holandii i Słowacji. Wyprodukowany we współpracy z IBG system magazynowania energii może pomieścić do 20 akumulatorów z hybrydowych modeli plug-in Superb iV i Octavia iV, każdy o mocy 13 kWh, lub pięć akumulatorów o pojemności 82 kWh z elektrycznego SUV-a Enyaq iV. System ma łączną pojemność do 328 kWh, co może być wykorzystane do zasilania stacji szybkiego ładowania o mocy przesyłowej do 150 kW.

System magazynowania energii może tymczasowo przechowywać nadwyżkę zielonej energii elektrycznej, która jest generowana na przykład przez systemy fotowoltaiczne dealerów Skody. Ta energia elektryczna może być następnie wykorzystana w dowolnym momencie z pełną mocą przesyłową, niezależnie od pogody lub aktualnego obciążenia lokalnej sieci energetycznej. Ponadto dealerzy mogą korzystać z energii elektrycznej wytworzonej we własnym zakresie, aby oświetlić swój salon, serwis lub korzystać z klimatyzacji. System magazynowania energii można skalować w górę lub w dół, a moduły akumulatorów można w razie potrzeby wymienić w kilku prostych krokach. W nadchodzących latach będzie można zbudować ponad 4000 takich zrównoważonych bloków energetycznych.

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

Skoda już od 17 lat współpracuje z TOPR-em i dostarcza ratownikom samochody. Tym razem, po raz pierwszy, trafiły do nich auta o napędzie elektrycznym – Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

REKLAMA

System magazynowania energii Skody fot. materiały prasowe
System magazynowania energii Skody

Drugi cykl życia wydłuża żywotność akumulatorów

Sercem systemu magazynowania energii są akumulatory, które były wcześniej instalowane w Skodzie Enyaq iV lub modelach hybrydowych typu plug-in: Superb iV, Octavia iV i Octavia RS iV. W przypadku pierwszych jednostek nowego systemu magazynowania zostaną użyte akumulatory z pojazdów testowych i przedprodukcyjnych. Później drugiemu cyklowi życia można będzie poddać ogniwa z używanych pojazdów z produkcji seryjnej.

Doświadczenie z projektu pilotażowego pokazuje, że pojemność akumulatorów w stacjonarnych systemach magazynowania spada tylko o około 2 proc. rocznie. W ten sposób system wydłuża żywotność akumulatorów nawet do 15 lat, znacznie poprawiając ich ślad węglowy. Pod koniec drugiego cyklu życia Skoda podda ogniwa recyklingowi w kontrolowanym procesie. Odzyskane surowce zostaną następnie wykorzystywane do produkcji nowych akumulatorów.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA