Sprzedaż elektrycznych aut na świecie – prowadzi Europa

Sprzedaż samochodów z wyłącznie elektrycznym napędem (BEV) i hybryd typu plug-in (PHEV) mimo pandemii znacznie w 2020 roku wzrosła. Największym rynkiem dla takich aut stała się Europa, która w zeszłym roku zdeklasowała Chiny. W Polsce sprzedaż także poszła w górę.

samochody elektryczne Shutterstock
samochody elektryczne

Pandemia „elektryków” się nie ima – chociaż łączna sprzedaż samochodów na świecie znacznie spadła, nie dotyczy to aut elektrycznych i hybryd, wynika z danych firmy EV-Volumes. Wzrost sprzedaży takich pojazdów odnotowano przede wszystkim w Europie - aż o 137 procent w porównaniu z rokiem 2019. Pod uwagę w zestawieniu brano zarówno samochody elektryczne czerpiące energię z akumulatora, jak i hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli zasilane z zewnętrznego źródła prądu.

Rejestracje nowych aut elektrycznych na świecie

Liczba nowo zarejestrowanych pojazdów BEV i PHEV wzrosła w 2020 roku na świecie o 43 procent. Oznacza to, że udział takich aut w globalnej sprzedaży samochodów zwiększył się do 4,2 procent. Większa sprzedaż w Europie spowodowała, że nasz region wyprzedził Chiny, które zajmowały dotąd pierwsze miejsce pod względem liczby nowych aut elektrycznych i hybrydowych - w Chinach zarejestrowano 1,34 miliona nowych samochodów tego rodzaju, a w Europie 1,4 miliona. Do dobrego wyniku na naszym kontynencie przyczyniły się głównie Niemcy, w których na drogach przybyło 398 000 elektryków i hybryd plug-in. Kraj ten zajmuje teraz pod tym względem drugie miejsce na świecie (za Chinami). Dla porównania w USA zarejestrowano w zeszłym roku 328.000 modeli BEV/PHEV. Drugim rynkiem w Europie jest Francja z wynikiem 194.000 egzemplarzy, z kolei w Norwegii, której mieszkańcy szczególnie upodobali sobie auta elektryczne, sprzedano ich w zeszłym roku 108.000.
W Polsce sprzedaż także mocno wzrosła, choć to zupełnie inny rząd wielkości. W 2020 roku zarejestrowano u nas 4 430 hybryd plug-in, czyli o 283 procent więcej niż rok wcześniej (wg Instytutu Samar). Najpopularniejszymi modelami okazały się Skoda Superb (500 sztuk), Mitsubishi Outlander (225 sztuk) i BMW 5 (215 sztuk). Z kolei modeli wyposażonych wyłącznie w silnik elektryczny zarejestrowano w Polsce w 2020 roku 3 679 egzemplarzy, czyli o 147 procent więcej niż w 2019 roku. Liderami na rynku aut elektrycznych były Skoda Citigo (516 sztuk), Nissan Leaf (491 sztuk), Renault ZOE (355 sztuk) i Mazda MX-30 (222 sztuki).

Łącznie w 2020 roku sprzedano na świecie 3,24 miliona samochodów typu BEV i PHEV, co oznacza wzrost o 43 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Analitycy przewidują, że ten trend się utrzyma i w 2021 roku zarejestrowanych zostanie łącznie 4,6 miliona aut elektrycznych i hybrydowych plug-in.

REKLAMA

W pierwszej piątce najpopularniejszych na świecie aut BEV/PHEV znalazły się:

1. Tesla Model 3 (365 240 sztuk)
2. Wuling HongGuang Mini EV (119 255 sztuk)
3. Renault Zoe (100 431 sztuk)
4. Tesla Model Y (79 734 sztuki)
5. Hyundai Kona Elektro (65 075 sztuk)

Pierwsze miejsce w tym zestawieniu nie dziwi, bo globalny sukces Tesli jest powszechnie znany. Łącznie marka ta sprzedała w 2020 roku niemal pół miliona elektrycznych samochodów – dokładnie 499 535 (wg EV-Volumes). Zaskakujące jest drugie miejsce zajmowane przez nieznany szerzej chiński model. Wuling HongGuang Mini to niespełna 3-metrowy maluch produkowany przez koncern SAIC GM Wuling, kosztuje tylko 3,5 - 5.000 euro (zależnie od pojemności akumulatora).

Pięciu producentów, którzy w 2020 roku sprzedali najwięcej aut typu BEV/PHEV:

1. Tesla (499 535 sztuk)
2. Volkswagen (220 220 sztuk)
3. BYD (179 211 sztuk)
4. SGMW (170 825 sztuk)
5. BMW (163 521 sztuk)

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA