Pandemia „elektryków” się nie ima – chociaż łączna sprzedaż samochodów na świecie znacznie spadła, nie dotyczy to aut elektrycznych i hybryd, wynika z danych firmy EV-Volumes. Wzrost sprzedaży takich pojazdów odnotowano przede wszystkim w Europie - aż o 137 procent w porównaniu z rokiem 2019. Pod uwagę w zestawieniu brano zarówno samochody elektryczne czerpiące energię z akumulatora, jak i hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli zasilane z zewnętrznego źródła prądu.
Rejestracje nowych aut elektrycznych na świecie
Liczba nowo zarejestrowanych pojazdów BEV i PHEV wzrosła w 2020 roku na świecie o 43 procent. Oznacza to, że udział takich aut w globalnej sprzedaży samochodów zwiększył się do 4,2 procent. Większa sprzedaż w Europie spowodowała, że nasz region wyprzedził Chiny, które zajmowały dotąd pierwsze miejsce pod względem liczby nowych aut elektrycznych i hybrydowych - w Chinach zarejestrowano 1,34 miliona nowych samochodów tego rodzaju, a w Europie 1,4 miliona. Do dobrego wyniku na naszym kontynencie przyczyniły się głównie Niemcy, w których na drogach przybyło 398 000 elektryków i hybryd plug-in. Kraj ten zajmuje teraz pod tym względem drugie miejsce na świecie (za Chinami). Dla porównania w USA zarejestrowano w zeszłym roku 328.000 modeli BEV/PHEV. Drugim rynkiem w Europie jest Francja z wynikiem 194.000 egzemplarzy, z kolei w Norwegii, której mieszkańcy szczególnie upodobali sobie auta elektryczne, sprzedano ich w zeszłym roku 108.000.
W Polsce sprzedaż także mocno wzrosła, choć to zupełnie inny rząd wielkości. W 2020 roku zarejestrowano u nas 4 430 hybryd plug-in, czyli o 283 procent więcej niż rok wcześniej (wg Instytutu Samar). Najpopularniejszymi modelami okazały się Skoda Superb (500 sztuk), Mitsubishi Outlander (225 sztuk) i BMW 5 (215 sztuk). Z kolei modeli wyposażonych wyłącznie w silnik elektryczny zarejestrowano w Polsce w 2020 roku 3 679 egzemplarzy, czyli o 147 procent więcej niż w 2019 roku. Liderami na rynku aut elektrycznych były Skoda Citigo (516 sztuk), Nissan Leaf (491 sztuk), Renault ZOE (355 sztuk) i Mazda MX-30 (222 sztuki).
Łącznie w 2020 roku sprzedano na świecie 3,24 miliona samochodów typu BEV i PHEV, co oznacza wzrost o 43 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Analitycy przewidują, że ten trend się utrzyma i w 2021 roku zarejestrowanych zostanie łącznie 4,6 miliona aut elektrycznych i hybrydowych plug-in.
Komentarze