Sprzedaż nowych aut nadal spada. Nowy problem na horyzoncie

Z danych CEPiK wynika wyraźnie, że liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce nada spada. I choć dostępność aut jest większa, nowym problemem są rosnące ceny i niska zdolność kredytowa klientów.

Miejski samochód Shutterstock
Budżetowy samochód, fot. shutterstock

IBRM Samar w swoim najnowszym raporcie, opierając się na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, podaje że w sierpniu liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce była znów niższa i jest to już czternasty miesiąc z rzędu na minusie. Mniejsza niż w 2021 roku jest także skumulowana liczba rejestracji, czyli ta liczona od stycznia od sierpnia włącznie.

Jak wskazuje raport Samaru, przyczyny kryzysu na rynku nowych aut są od wielu miesięcy te same, a do tego pojawiają się nowe. Samar wskazuje na brak możliwości szybkiej realizacji zamówień, wynikający z ograniczeń produkcyjnych, będących z kolei wynikiem niskiej dostępności elektronicznych podzespołów. To wpływa na opóźnienia w produkcji części. Ograniczona jest przy tym także dostępność niektórych surowców, niezbędnych do produkcji samochodów, a także zakłócone są wciąż łańcuchy dostaw. Wszystko to powoduje wydłużenie czasu oczekiwania na dostarczenie zamówionego samochodu nawet do wielu – kilkunastu – miesięcy.

Drożyzna zabija rynek nowych aut

Na horyzoncie pojawia się co prawda cień nadziei, bo według nowych danych dostępność części poprawia się, a to wpłynie pozytywnie na skrócenie czasu oczekiwania i przyspieszy realizację zamówień, ale widać już kolejny istotny problem. Chodzi oczywiście o rosnące ceny samochodów – wynikające z wysokiej inflacji i dużego popytu przy niskiej podaży, jak również o wysokie stopy procentowe, przekładające się na duży wzrost wysokości rat i zmniejszenie zdolności kredytowych.

Prognoza IBRM Samar na 2022 rok zakłada rejestrację 430 tys. samochodów osobowych oraz 65 tys. dostawczych. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 280 873 samochody osobowe, a to o blisko 11 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego – spadek o 33 346 szt. Nieduży jest przy tym udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych, który w sierpniu wyniósł zaledwie nieco ponad 30 proc., przy niemal 70 proc. po stronie firm.

Najpopularniejszej nowe samochody w Polsce

Samar wskazuje, że zaledwie cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku, w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Największy wzrost miał Mercedes – o 9,03 proc. Największy zaś spadek zanotował Fiat, aż o 30,40 proc.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota, która w 2022 roku sprzedała w Polsce niemal 50 tys. aut, a to dwukrotnie więcej niż druga w tym zestawieniu Skoda (nieco ponad 25 tys. sztuk). Tuż za czeską marką znalazła się Kia, z liczbą ponad 23 tys. sztuk oraz Volkswagen – ponad 21 tys. egzemplarzy.

Salon sprzedaży samochodów fot. Shutterstock
Salon sprzedaży samochodów

W kwestii najpopularniejszych modeli, wciąż króluje Toyota Corolla i to nie zmieni się przez wiele kolejnych miesięcy. W ujęciu rocznym, licząc od stycznia do sierpnia włącznie, Corolla znalazła już ponad 14,5 tys. klientów, podczas gdy druga Kia Sportage to 8,2 tys. rejestracji, a trzecia Toyota Yaris 8,15 tys. zarejestrowanych egzemplarzy. Poniżej prezentujemy zestawienie 10 najpopularniejszych modeli w Polsce po 8 miesiącach 2022 roku.

TOP 10 najpopularniejszych modeli w Polsce (styczeń-sierpień 2022):

  1. Toyota Corolla – 14 510
  2. Kia Sportage – 8 217
  3. Toyota Yaris – 8 152
  4. Toyota RAV4 – 7 484
  5. Dacia Duster – 7 076
  6. Toyota C-HR – 6 956
  7. Hyundai Tucson – 6 875
  8. Hyundai i30 – 6 762
  9. Skoda Octavia – 5 910
  10. Volkswagen T-Roc – 5 581

Patrząc na koniec na rejestracje w samym tylko sierpniu można zauważyć, że wciąż dobrze radzi sobie Dacia Duster – najtańszy SUV na rynku, choć już wcale nie taki tani, jak kilkanaście miesięcy temu. Obecnie najtańszą wersję rumuńskiego SUV-a kupić można za 67 800 złotych, zaś najtańsza wersja 4x4 to wydatek blisko 100 tys. złotych. Jeszcze w 2021 roku cennik otwierała natomiast kwota 48 900 złotych, a wersja 4x4 miała cyfrę 8 na początku, nie mówiąc o tym, że przecież nie tak dawno temu Duster kosztował 39 900 złotych. Te czasy minęły jednak bezpowrotnie.

Warto także zauważyć, że powoli odradza się Skoda Octavia, do niedawna bezapelacyjna liderka rynku, dziś – przez słabą dostępność w salonach – cień dawnej królowej. Mocno też na szczyt przebija się nowość Toyoty – Yaris Cross. Auto coraz częściej widać na drogach i widać, że dobrze przyjęło się na rynku.

Nie przedłużając jednak, prezentujemy 10 najlepszych aut polskiego rynku w sierpniu 2022 roku:

  1. Toyota Corolla – 1 955
  2. Dacia Duster – 1 236
  3. Toyota Yaris – 1 136
  4. Kia Sportage – 1 031
  5. Skoda Octavia – 1 019
  6. Hyundai i30 – 947
  7. Toyota Yaris Cross – 854
  8. Volkswagen T-Roc – 719
  9. Hyundai Tucson – 682
  10. Toyota RAV4 – 674
Zobacz również:
REKLAMA