Sprzedaż nowych aut w kryzysie. Oto najchętniej kupowane modele

Ostatnie dwa lata są dla branży motoryzacyjnej niezwykle trudne, a najnowsze statystyki pokazują, że na razie poprawy nie widać. Wśród marek króluje jeden producent, i nie jest nim Skoda.

Kupno sprzedaż samochodu fot. Shutterstock
Kupno sprzedaż samochodu

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które w swoim raporcie cytuje IBRM Samar wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony spadła w listopadzie 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego o ponad 20 proc. i była nieznacznie (o 4 proc.) wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca, czyli października 2021 roku.

REKLAMA

Samar dodaje w swoim podsumowaniu, że skumulowana liczba rejestracji, licząc po jedenastu miesiącach 2021 r., jest o 11,3 proc. wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku, a różnica wynosi nieco ponad 48 tys. aut. Nie trzeba przypominać, że w roku ubiegłym wybuch pandemii COVID-19 sparaliżował na długie tygodnie sprzedaż, wywołując zapaść na rynku.

O ile w 2020 roku kłopoty i słabe wyniki branży wynikały bezpośrednio z zamknięcia kanałów sprzedaży, tak w roku obecnym przyczyną spadków sprzedaży są braki w dostawach półprzewodników, które w dzisiejszych samochodach stanowią niezwykle istotny element.

Produkcja wielu modeli została wstrzymana lub mocno ograniczona, a producenci przerzucają siły produkcyjne na droższe w zakupie modele elektryczne i hybrydowe, które pozwalają im obniżyć średnią emisję CO2 i uniknąć kar za przekroczenie norm. Sytuacja powinna zacząć się normować dopiero w okolicach połowy 2022 roku. Do tego czasu poprawa, jeśli nastąpi, nie będzie znacząca.

Jeśli chodzi o wynik sprzedaży nowych aut w Polsce, prognoza IBRM Samar na 2021 rok to:

  • dla nowych samochodów osobowych450 tys. szt. (wzrost o 5,0 proc. względem 2020 r.),
  • dla nowych samochodów dostawczych72 tys. szt. (wzrost o 20,8 proc. względem 2020 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej kupowane auta w Polsce – listopad 2021 r.

Po wieloletniej dominacji Skody na polskim rynku od wielu miesięcy mamy nowego lidera – Toyotę. Japońska marka dodatkowo umacnia się na pozycji lidera z powodu kłopotów Skody z realizacją zamówień na samochody. Toyota zdaje się radzić sobie z kryzysem półprzewodnikowym znacznie lepiej, notując blisko 25-procentowy wzrost rejestracji rok do roku, podczas gdy Skoda zmniejszyła liczbę rejestracji w tym okresie o blisko 18 proc. Podobnie jak z Toyotą jest w przypadku koreańskich producentów – Hyundaia i Kii, którzy w rankingach pojawiają się na wysokich miejscach.

TOP 10 najchętniej kupowanych modeli w listopadzie 2021 r.

  1. Toyota Corolla – 1979 szt.
  2. Toyota C-HR – 1101 szt.
  3. Volkswagen T-Roc – 908 szt.
  4. Toyota Aygo – 824 szt.
  5. Hyundai i30 – 789 szt.
  6. Dacia Duster – 778 szt.
  7. Skoda Octavia – 659 szt.
  8. Hyundai Tucson – 639 szt.
  9. Skoda Fabia – 626 szt.
  10. Toyota Yaris – 588 szt.

Jeśli chodzi o cały 2021 rok, jak dotąd najczęściej kupowanym modelem osobowym jest Toyota Corolla (19 968 szt.; + 28,69 proc.), za którą uplasowała się Toyota Yaris (13 477 szt.; -1,95 proc.) oraz Skoda Octavia (12 113 szt.; -27,95 proc.), następnie Dacia Duster (11 202 szt.; -0,91 proc.), a za nią Toyota RAV4 (10 525 szt.; +25,66 proc.).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris przed Dacią Duster, Toyotą Corollą, Kią Sportage i Hyundaiem Tucsonem. Z kolei wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla. Za nią jest Skoda Octavia, Skoda Fabia, Toyota Yaris i Toyota RAV4.

Ostatnie dwa lata są dla branży motoryzacyjnej niezwykle trudne, a najnowsze statystyki pokazują, że na razie poprawy nie widać. Wśród marek króluje jeden producent, i nie jest nim Skoda.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

REKLAMA