Targi samochodowe w Los Angeles: Subaru Solterra (Los Angeles Auto Show)

Subaru Solterra to pierwszy w pełni elektryczny model, który powstał w ramach współpracy z Toyotą. Co ciekawe, dostępny będzie także z napędem na jedną oś, co w przypadku Subaru jest rzadkością.

| Data aktualizacji: 2021-11-17
Subaru Solterra fot. materiały prasowe
Subaru Solterra

Podczas targów motoryzacyjnych Los Angeles Auto Show debiutuje pierwsze w pełni elektryczne Subaru - Sobaru Solterra. Auto jest konstrukcją bliźniaczą do pokazanej niedawno Toyoty bZ4X.

Subaru Solterra – w zgodzie z naturą

Zacznijmy od nazwy, która powstała z połączenia słów „Sol” i „Terra”, oznaczających po łacinie odpowiednio „Słońce” i „Ziemię”. Subaru nadało tę nazwę pojazdowi elektrycznemu, aby „docenić matkę naturę i dalej rozwijać formę współistnienia z nią” – jak czytamy w komunikacie prasowym. Przy tym producent zapewnia o tradycyjnej dla SUV-ów Subaru możliwości poruszania się w dowolnym terenie, choć to zapewne w przypadku wersji z napędem na cztery koła.

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Samochód powstał na platformie e-Subaru Global, opracowanej wspólnie przez Subaru i Toyotę (u Toyoty jest to e-TNGA). Umożliwia ona wprowadzenie różnych pojazdów elektrycznych poprzez łączenie modułów i komponentów, takich jak przód, środek i tył pojazdu. Ale nie tylko platforma, bo i sam SUV Solterra został opracowany wspólnie przez Subaru i Toyotę, gdzie po stronie Subaru stała na przykład technologia napędu na cztery koła, zaś do Toyoty należało opracowanie napędu elektrycznego.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Subaru Solterra – nadwozie i stylistka

Produkcyjna wersja Subaru Solterra nie jest zaskoczeniem, kiedy widzieliśmy już bliźniaczą Toyotę bZ4X. Oba modele różnią się detalami, przy czym subiektywnie oceniając, Subaru robi lepsze wrażenie, z bardziej wyrazistym pasem przednim. Znajdziemy tam charakterystyczny sześciokątny grill w stylu znanym z innych modeli marki. Tak czy inaczej, o ile patrząc na model Toyoty, widzimy oryginalnie stylizowany, ale przy tym anonimowy pojazd, tak w przypadku Solterry od razu wiemy, że to Subaru.

Toyota bZ4X Conceptfot. materiały prasowe
Toyota bZ4X Concept

Subaru Solterrafot. materiały prasowe
Subaru Solterra

Podobne jak w Toyocie bZ4X są też wymiary zewnętrzne Subaru Solterry. Zbudowany na nowej platformie e-Subaru Global dla pojazdów elektrycznych model ma krótsze zwisy i 21-centymetrowy prześwit. Z danych producenta wynika, że całkowita długość modelu to 4690 mm, szerokość sięga 1860 mm, zaś wysokość to 1650 mm. Rozstaw osi, dzięki napędowi elektrycznemu, rozciągnięty został do 2850 mm, zapewniając sporą przestrzeń w kabinie i lepsze prowadzenie. Przy tym promień skrętu to przyzwoite 5,7 m.

REKLAMA

Subaru Solterra – wnętrze

Subaru Solterrafot. materiały prasowe
Subaru Solterra

Kabina zaprojektowana jest identycznie jak w Toyocie bZ4X, a więc w minimalistycznym stylu. Centrum dowodzenia jest duży ekran dotykowy, pod którym znalazło się miejsce na sporą liczbę przycisków, w tym panel systemu klimatyzacji. Obudowa wyświetlacza płynnie przechodzi w konsolę środkową, gdzie umieszczono kolejne kilka kolejnych przycisków i wybierak trybu jazdy. Przed wzrokiem kierowcy, nad kołem kierownicy – trochę w stylu i-Cockpit Peugeota, ulokowano natomiast ekran wirtualnych zegarów.

W kabinie wygospodarowano poza tym sporo miejsca dla pasażerów i niemały, bo ponad 450-litrowy bagażnik. Osoby zasiadające z tyłu mają mieć tyle miejsca, ile przeciętny samochód segmentu D.

Subaru Solterra – silnik, napęd, zasięg

Subaru Solterrafot. materiały prasowe
Subaru Solterra

Subaru Solterra współdzieli z Toyotą bZ4X również rozwiązania dotyczące napędu. I tak, w wersji z napędem na przednią oś pojazd ma jeden silnik elektryczny, który generuje 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła wykorzystuje natomiast dwa silniki o łącznej mocy 217 KM i momencie obrotowym 336 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy.

Nowy elektryczny SUV Subaru wykorzystuje litowo-jonowy akumulator o dużej gęstości mocy, gromadzący 71,4 kWh energii. Spodziewany zasięg wg WLTP to maksymalnie 530 km w wersji przednionapędowej lub 460 km dla wariantu 4x4. Producent zapewnia przy tym, że akumulator wykazuje zwiększoną trwałość, a degradacja parametrów ma być „marginalna” – po 10 latach lub 240 tys. km pojemność ma się zmniejszyć o nie więcej, niż 10 procent.

Subaru Solterrafot. materiały prasowe
Subaru Solterra

Dodajmy jeszcze, że dzięki wydajnemu układowi ogrzewania, wykorzystującemu pompę ciepła, „bateria” ma wykazywać dużą pojemność także przy temperaturach poniżej zera, z niewielkim spadkiem zasięgu w porównaniu do konkurencyjnych aut. Jak będzie naprawdę, przekonamy się niebawem. Tak czy inaczej, akumulator może być szybko naładowany – poziom 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2), zaś prądu zmiennego Solterra przyjmie maksymalnie 6,6 kW.

Podobnie jak w Toyocie, tak i w Subaru klienci zamówić mogą dach z panelami słonecznymi, które wykorzystując energię promieni słonecznych, ładują akumulatory pojazdu, nawet kiedy ten ma wyłączony zapłon i na przykład stoi na parkingu. Według szacunków producenta, takie ogniwa są w stanie w ciągu roku zgromadzić energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km. Nie wiemy, dla którego miejsca na ziemi te szacunki zostały przyjęte, ale w naszych warunkach wynik trzeba prawdopodobnie zmniejszyć o połowę. Ceny tego wynalazku nie znamy, ale kiedy ją poznamy, można będzie przeliczyć, jak szybko inwestycja w ten element opcjonalnego wyposażenia zwróci się właścicielowi.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA