Dwa tygodnie temu, na autostradzie zarządzanej przez VINCI Autoroutes, autonomiczny samochód po raz pierwszy samodzielnie przejechał przez autostradowy punkt poboru opłat.
Prototypowy samochód autonomiczny to Citroen C4 Picasso, opracowany przez Grupę PSA. Przejechał on samodzielnie przez największy w Europie punkt poboru opłat w Saint-Arnoult-en-Yvelines we Francji.
Jak podaje producent, przejazd odbył się bez jakiegokolwiek udziału kierowcy, wyłącznie za sprawą specjalnego systemu komunikacji między samochodem a inteligentną infrastrukturą drogową. Ten udany eksperyment, przeprowadzony w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego, ma duże znaczenie na drodze do wprowadzenia samochodów autonomicznych.
Co w tym takiego niezwykłego? Przejazd przez bramkę autostradową to - zdaniem producenta - złożona operacja o strategicznym znaczeniu. W przypadku samochodu autonomicznego przejazd przez bramkę autostradową jest operacją, która wymaga umiejętności zapanowania nad chaotycznym ruchem samochodów, które w sposób przypadkowy kierują się do poszczególnych stanowisk, jak również właściwego pokierowania samochodem autonomicznym w strefie bez oznakowania poziomego.