W salonach marki Suzuki debiutuje właśnie S-Cross z nowym układem napędowym Strong Hybrid, czyli z tzw. pełną hybrydą. Jak pisaliśmy już w przypadku debiutu Vitary z tym samym napędem, nazwa Strong Hybrid może sugerować większą moc napędu, ale tak nie jest. Tak naprawdę napęd Strong Hybrid ma nawet mniej mocy i słabsze osiągi niż wersja Hybrid (będąca miękką hybrydą, bez możliwości jazdy na samym silniku elektrycznym), ale marketingowo tak brzmi lepiej, niż nazwanie tej wersji na przykład Full Hybrid. Tak czy inaczej, Suzuki S-Cross jest jedną z tańszych pełnych hybryd w swoim segmencie, dlatego warto przyjrzeć się tej propozycji z bliska.

Suzuki S-Cross Strong Hybrid – napęd i osiągi
Rozwiązania techniczne samochodu, który został opracowany w Suzuki Motor Corporation, przetestowano już w modelu Vitara Strong Hybrid. Jak obiecuje producent, najnowszy napęd SUV-a japońskiej marki ma być oszczędny dla portfela, bo zużycie benzyny wg WLTP w cyklu mieszanym wynosi od 5,2 l/100 km. Suzuki wylicza nawet, że przejechanie 100 km tym modelem kosztuje ok. 40 złotych, ale dopóki nie zweryfikujemy zużycia paliwa w naszym redakcyjnym teście, nie możemy potwierdzić tych wyliczeń.
Wykorzystany w S-Crossie Strong Hybrid napęd to własna konstrukcja Suzuki. Pracuje tu czterocylindrowy, wolnossący silnik benzynowy 1.5 Dualjet z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o skromnej mocy 102 KM osiąganych przy 6000 obr./min i momencie obrotowym 138 Nm przy 4400 obr./min. Wspierany jest on przez motor elektryczny o mocy 24 kW, czyli około 33 KM, połączony z generatorem ISG, tworząc zespół MGU – Motor Generator Unit. Napęd przenoszony jest na koła za pośrednictwem sześciobiegowej zautomatyzowanej przekładni.

Energia odzyskiwana podczas hamowania magazynowana jest w niewielkim akumulatorze o napięciu 140 V, gromadzącym 0,84 kWh. Owa „bateria” umieszczona została pod podłogą bagażnika, co niestety zmniejsza pojemność kufra z przyzwoitych 430 litrów w wersji Hybrid do skromnych 293 litrów dla modelu Strong Hybrid. Pojemność zbiornika paliwa pozostała taka sama i ten wciąż zmieści 47 litrów benzyny.
Jak na pełną hybrydę przystało, dzięki energii elektrycznej magazynowanej w akumulatorze, S-Cross Strong Hybrid na krótkich dystansach może się poruszać także z wyłączonym silnikiem benzynowym. Moc systemowa nowej hybrydy Suzuki wynosi 116 KM, a jej moment obrotowy to 138 Nm, plus dodatkowe 60 Nm generowane przez MGU, lecz nie dodawane do wartości momentu silnika spalinowego. Samochód rozpędza się do skromnych 175 km/h, a od 0 do 100 km/h potrzebuje długich 13,5 s. Dla porównania, miękka hybryda (S-Cross Hybrid), mająca moc 129 KM i 235 Nm momentu obrotowego, może pojechać 195 km/h, a setkę „robi” w 10,2 s. I kto tu jest „strong” – zapytamy pół-żartem, pół-serio? Pocieszeniem ma być oszczędność paliwa, ale tę sprawdzimy podczas testów w realnych warunkach.