[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Światła w samochodzie – dziś i jutro

Światła w aucie są po to, żeby dobrze widzieć i być widocznym dla innych. Wciąż powstają nowe rozwiązania, które zastępują oświetlenie stosowane dotychczas – reflektory LED, światła OLED i laserowe.

Reflektory – technika Reflektory – technika

Historia reflektorów w samochodzie

Pierwsze auta w ogóle nie miały świateł, w późniejszych można było zamontować reflektory acetylenowe (karbidowe) – w ich kloszu płonął gaz, a ogień dawał światło. Następnie pojawiły się rozwiązania bazujące na elektryczności, początkowo zasilane przez dynamo. Najpierw były to żarówki jedno- i dwuwłóknowe z wolframowym żarnikiem, a potem żarówki halogenowe i lampy ksenonowe. I chociaż te ostatnie wykorzystuje się do dzisiaj (i pewnie jeszcze długo będą stosowane), kierowcy pożądliwie zerkają na reflektory LED – zasada działania diod elektroluminescencyjnych jest znana od 1927 roku, ale w motoryzacji zaczęto je stosować stosunkowo niedawno.

A pojawiają się jeszcze nowsze rozwiązania w postaci diod OLED i świateł laserowych. Diody LED są lepsze od tradycyjnych świateł halogenowych pod wieloma względami: świecą z maksymalną intensywnością od razu po uruchomieniu, nie szkodzi im częste włączanie i wyłączanie, emitują światło o barwie zbliżonej do światła dziennego, zużywają nawet o 75% mniej energii i są trwalsze niż sam samochód. Mimo swojej popularności światła LED będą z czasem zastępowane przez nowsze rozwiązania: diody OLED i reflektory laserowe. To jutro i pojutrze motoryzacji.

Zobacz też: podwójne doładowanie – budowa, działanie i przyszłość

Reflektory LED – popularne już dzisiaj

Światło emitowane przez diodę LED powstaje w wyniku przepływu prądu elektrycznego. Diody wykorzystuje się we wszystkich rodzajach samochodowego oświetlenia (pojazd wyposażony we wszystkie opcje, m.in. w tzw. oświetlenie nastrojowe, może mieć ich ponad 500!), ale najważniejsze jest ich zastosowanie w reflektorach. Diody nie tylko emitują światło zbliżone do dziennego (inżynierowie powiedzieliby, że jego temperatura barwowa wynosi 5500 kelwinów), ale daje się je też programować – reflektory mogą mieć nawet kilkadziesiąt diod, których dowolną liczbę można uruchamiać w dowolnej kolejności.

Reflektory – technika

Reflektory LED kiedyś były domeną supersportowych samochodów i drogich limuzyn, ale rosnąca popularność i dostępność tego rozwiązania sprawiły, że także samochodu popularnych marek wykorzystują tę techniką coraz powszechniej. Jedną z takich marek jest Skoda, która już wcześniej oferowała takie oświetlenie w Skodach Kodiaq, Karoq, Octavii i nowej kompaktowej Scalii, a lada chwila zaprezentuje światu swoje nowe rozwiązanie – reflektory Full Led matrix, które pojawią się w odświeżonym Superbie. Takie rozwiązanie pozwoli jeszcze lepiej oświetlić drogę i jeszcze efektywniej "żonglować" włączaniem i wyłączaniem poszczególnych diod w celu uniknięcia oślepienia innych samochodów. 

Zobacz więcej o reflektorach Full Led matrix w Skodzie Superb

Oświetlenie OLED – rozwiązanie jutra

Reflektory – technika

Stosowane w tylnych światłach diody OLED działają jak LED-y, ale są wykonane z organicznych półprzewodników, więc emitują światło na całej swojej powierzchni. Panele OLED są płaskie, 200 razy cieńsze niż włos (!), można je układać w dowolnej konfiguracji (nie wymagają odbłyśników i chłodzenia) i płynnie regulować ich jasność. Za 2-3 lata światła nowych aut będą tak efektowne jak te w prototypach.

Przyszłość, czyli reflektory laserowe

Reflektory – technika

Reflektory laserowe również wykorzystują diody LED, które są bardzo małe (mają powierzchnię 0,01 mm2), emitują skupiony snop światła (o średnicy 300 μm) i rzucają 10-krotnie bardziej intensywne światło niż zwykłe LED-y. Reflektory mają ogromny zasięg, ale emitują wąski strumień, więc wspomagają światła drogowe, ale nie są w stanie ich zastąpić. A już na pewno nie w najbliższych latach.

DALEJ I LEPIEJ
Nowoczesne reflektory mają wiele „inteligentnych” funkcji, poniżej kilka przykładów
ASYSTENT ŚWIATEŁ
Kiedy dzięki kamerze umieszczonej na szczycie szyby czołowej reflektory „zobaczą” inne auto, przełączają światła drogowe na dzienne, żeby nie oślepić kierowcy nadjeżdżającego pojazdu. Niektóre reflektory mogą zmniejszyć snop światła (zasłaniając lub wyłączając poszczególne diody), tak by maksymalnie oświetlać drogę i pobocze, nie oślepiając innych
Reflektory – technika
Reflektory – technika DOŚWIETLANIE ZAKRĘTÓW
By oświetlić zakręt, reflektory mogą lekko zmienić kierunek świecenia, mogą też zostać zapalone diody doświetlające zakręty w reflektorze lub światła przeciwmgielne (często diodowe). Snop światła „podąża” za ruchem kierownicy, ale coraz częściej auto może też korzystać z danych nawigacji – wtedy reflektory wcześniej „wiedzą” o zakręcie
OGROMNY ZASIĘG
Zasięg nowoczesnych reflektorów LED wynosi 200-300 metrów, co jest świetnym wynikiem. Oświetlają też bardzo szeroki obszar przed samochodem i mają kilka automatycznie zmieniających się trybów – inaczej strumień światła pada w mieście, inaczej na autostradzie. Jednak zasięg reflektorów przyszłości, czyli świateł laserowych, bije obecną technikę na głowę – samochody w nie wyposażone oświetlają drogę na odległość 600 metrów!
Reflektory – technika

Zobacz też: wnętrza samochodów przyszłości: rozmowa z designerem Skody

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij