REKLAMA

System e-TOLL i koniec bramek na państwowych autostradach

Już w czerwcu 2021 roku na państwowych odcinkach dróg płatnych zostanie uruchomiony nowy system poboru opłat e-TOLL. Niedługo potem zniknie konieczność zatrzymywania się na bramkach.

Bramki autostradowe Shutterstock
Bramki autostradowe fot. Robson90/Shutterstock.com
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Obecnie działający na płatnych drogach państwowych system viaTOLL zostanie wygaszony 30 czerwca 2021 r. Od 1 lipca 2021 r. będzie działał tylko nowy system e-TOLL, najpierw dla ciężarówek, a od 1 grudnia także dla wszystkich pozostałych pojazdów. Tym samym przejazd państwowymi odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Wrocław – Sośnica (autostrada A4) będzie możliwy bez zatrzymywania się przed szlabanem. Nie będzie to niestety system ogólnokrajowych winiet, znany z innych krajów, ani nawet stosowany już przez koncesjonariuszy na A1 i A4 videotolling, a jednorazowe bilety na przejazd lub aplikacja przekazująca dane geolokalizacyjne.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Dlaczego tak? Otóż w Polsce, oprócz dwóch płatnych państwowych odcinków – A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica, są też trzy odcinki koncesyjne: A1 Rusocin-Nowa Wieś, A2 Konin-Świecko oraz A4 Katowice-Kraków, gdzie opłaty pobierają zarządzający autostradą koncesjonariusze, a każdy z nich ma inne stawki za przejazd kilometra autostrady. To w zasadzie zamyka drogę do wprowadzenia ogólnokrajowych winiet.

System wdrażany na państwowych odcinkach wydaje się jednak być bardziej problematyczny niż rozwiązania oparte na videotollingu, stosowane już na odcinkach koncesyjnych autostrady A1 oraz A4, gdzie zatrzymywania przy szlabanie uniknąć można, rejestrując swój pojazd w systemie Autopay i podpinając jedynie kartę płatniczą. Następnie kamery przy bramkach, weryfikując numer rejestracyjny, podnoszą szlaban, a odpowiednia opłata pobierana jest automatycznie. Na państwowych odcinkach, wbrew pierwotnym zapowiedziom, tego systemu niestety nie zobaczymy. Zamiast tego trzeba będzie pamiętać o zakupie biletu (elektronicznego lub papierowego) lub zdecydować się na śledzenie naszego przejazdu.

Czym jest system e-TOLL?

System e-TOLL to rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi dotychczasowy system viaTOLL, który wykorzystuje technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC). Nowy system służyć będzie do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Administratorem systemu i danych jest szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

e-TOLL zostanie uruchomiony w pierwszej połowie czerwca 2021 r. W maju wystartuje strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników e-TOLL. Dzięki temu możliwa będzie obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy. Po rejestracji w systemie, użytkownicy będą mieć bieżący wgląd w historię opłat i możliwość zarządzania swoim kontem przez Internet.

Aplikacja e-TOLL

Jak informuje Ministerstwo Finansów, bezpłatna aplikacja na urządzenia mobilne będzie dostępna do pobrania w sklepach internetowych Google Play i AppStore. Umożliwi wniesienie opłaty elektronicznej za przejazd pojazdów ciężkich oraz opłaty za przejazd pojazdów lekkich, doładowanie i monitorowanie stanu konta, będzie też zintegrowana z systemem SENT-GEO. Z aplikacji dostarczonej przez MF i KAS będą mogli korzystać zarówno właściciele floty pojazdów, jak i indywidualni kierowcy.

 

REKLAMA

REKLAMA

Przejazdy pojazdów ciężkich oraz autobusów

Każdy użytkownik pojazdu ciężkiego (o łącznej DMC powyżej 3,5 tony) oraz autobusu, będzie mógł wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazywania danych lokalizacyjnych w celu naliczenia i wniesienia należnej opłaty drogowej. Do wyboru ma:

  • aplikację e-TOLL PL na urządzenia mobilne,
  • urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit). Urządzenia takie będą do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji operatorów urządzeń pokładowych, którzy pozytywnie przeszli testy dopuszczające,
  • Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS.

Przejazdy pojazdów lekkich

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej, z podaniem numeru rejestracyjnego pojazdu,
  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne dostarczonej przez Szefa KAS.

Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL, czyli już w czerwcu 2021 r.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA