[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

System szybkiego ładowania akumulatorów Volkswagena

Volkswagen przygotowuje się do próby bicia rekordu w legendarnym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb. W realizacji celu pomóc ma... system szybkiego ładowania akumulatorów samochodu Volkswagen I.D. R Pikes Peak.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Przepis w regulaminie wyścigu Pikes Peak International Hill Climb jest jednoznaczny: jeśli uczestnik najsłynniejszego wyścigu górskiego na świecie będzie zmuszony przerwać jazdę ze względów bezpieczeństwa – np. gdy nagle spadnie grad albo trzeba będzie usunąć z drogi inny pojazd – ma równo 20 minut na przygotowanie się do ponownej próby i zajęcie pozycji na starcie.

Zespół inżynierów skupionych w Volkswagen Motosport opracował elektryczny zespół napędowy do modelu I.D. R Pikes Peak, którego moc systemowa wynosi 680 KM. 24 czerwca, podczas próby ustanowienia rekordu trasy w kategorii aut elektrycznych, zespół Volkswagen Motosport musi się liczyć z różnymi scenariuszami – między innymi z ewentualnym przerwaniem wyścigu.

Najlepsze okazały się akumulatory litowo-jonowe, które w I.D. R Pikes Peak podzielono na dwa bloki, umieszczone obok kierowcy oraz za kokpitem. Taki akumulator charakteryzuje się bardzo wysoką gęstością energetyczną.

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen I.D. R Pikes Peak Volkswagen I.D. R Pikes Peak

W wypadku samochodu wyścigowego najważniejszy jest nie jak największy zasięg, lecz jak najwyższa moc. I.D. R Pikes Peak przyspiesza więc do 100 km/h w ciągu 2,25 sekundy, czyli szybciej niż samochody Formuły 1. Na 19,99-kilometrowej trasie wyścigu jest 156 zakrętów i akumulator wyścigówki Volkswagena musi wytrzymać mniej więcej taką samą liczbę przyspieszeń. 

W pracach konstrukcyjnych wysoki nacisk położono na zachowanie akumulatora podczas ładowania na trasie wyścigu. Ta czynność wymaga przemyślanej strategii. W strefie startowej Volkswagen Motosport korzysta jednocześnie z dwóch systemów szybkiego ładowania, które zasilają akumulatory I.D. R Pikes Peak energią o stosunkowo niewielkiej mocy – łącznie 90 kW. Dzięki temu że moc prądu jest niewysoka, akumulator się nie przegrzewa.

Największą niewiadomą jest temperatura otoczenia w strefie serwisowej. Na Pikes Peak nawet w czerwcu może ona wynosić niewiele ponad zero stopni, ale może też być gorąco jak w pełni lata. Najlepsza dla akumulatorów jest temperatura około 30 stopni Celsjusza. Jeśli będzie trzeba, temperaturę wewnętrznego systemu akumulatorów I.D. R Pikes Peak będzie można obniżyć, doprowadzając do niego powietrze. Jednak podczas szybkiego ładowania należy też unikać zbyt mocnego schłodzenia systemu, żeby nie doszło do skroplenia pary wodnej.

REKLAMA

Volkswagen I.D. R Pikes Peak Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Do produkcji energii potrzebnej do zasilania akumulatorów Volkswagen Motosport również zastosował innowacyjną metodę. Ponieważ w strefie serwisowej na wysokości 2 800 metrów nie ma odpowiedniej stacji zasilania energią elektryczną, produkuje ją – wyglądający z zewnątrz bardzo typowo – generator przygotowany przez Volkswagen Motosport.

Do jego napędu nie służy olej napędowy, jak zwykle w tego rodzaju urządzeniach, lecz gliceryna. Ta ciecz – z chemicznego punktu widzenia alkohol cukrowy powstający jako odpad np. przy produkcji biodiesla – ulega spaleniu nie wydzielając szkodliwych substancji.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 45 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij