[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Systemy bezpieczeństwa – auto widzi wszystko

Elektroniczne systemy zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale żeby skutecznie działać, potrzebują ogromnej ilości informacji. Zdobywają je dzięki radarom, laserom, sonarom oraz kamerom. Jak one to robią?

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Funkcje te mogą ochronić auto i jego pasażerów przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze – wpływając na pracę układu napędowego, kierowniczego i hamulcowego – bo lasery, radary, sonary i kamery w czasie rzeczywistym (czyli piekielnie szybko) skanują otoczenie samochodu. Czujniki wysyłają sygnał, rejestrując czas od jego odbicia od napotkanych przeszkód (samochodów, pieszych, budynków itp.) i powrotu do odbiornika. Robią to jednak na wiele sposobów (patrz: główna grafika).

Dane ze wszystkich czujników zbiera komputer sterujący, który nakłada je na siebie i tworzy trójwymiarowy obraz świata otaczającego samochód: radar dalekiego zasięgu „tropi” auta, motocyklistów (do 100 m) i pieszych (do 60 m), radary średniego zasięgu wypatrują pojazdów w martwym polu lusterek, kamera odczytuje znaki drogowe i elementy wyznaczające pas ruchu (linie na jezdni, pobocza, krawężniki), a czujniki parkowania reagują na przeszkody podczas manewrowania. Auta naszpikowane czujnikami już dzisiaj pozwalają na półautonomiczną jazdę, łącząc zalety kilku systemów – np. asystent jazdy w korku ma funkcje aktywnego tempomatu oraz asystenta pasa ruchu i bez udziału kierowcy może sterować samochodem do 65 km/h!

 

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Prędkość światła i dźwięku

Czujniki skanują otoczenie na bieżąco, jedynym ich ograniczeniem jest fizyka – prędkość rozchodzenia się sygnału radiowego i wiązki laseru jest równa prędkości światła (~ 300 000 km/s w próżni), a prędkość rozchodzenia się fal dźwiękowych to ~340 m/s.

  • Kamera

Nowoczesne kamery (zamontowane zazwyczaj na szczycie szyby czołowej) mają zasięg nawet 1000 metrów (!), pole widzenia ok. 50 stopni i wykonują ponad 30 zdjęć na sekundę. Dzięki inteligentnemu oprogramowaniu przetwarzającemu obraz, które na bieżąco nakłada na siebie zdjęcia i porównuje je, kamery są w stanie rozróżniać obiekty (m.in. pojazdy, znaki drogowe, pieszych, linie na drodze), a nawet obliczać w czasie rzeczywistym dystans dzielący je od poprzedzającego samochodu.

  • Radar dalekiego zasięgu

Wysyła fale radiowe o częstotliwości 77 GHz, które odbijają się od metalowych elementów obiektów i wracają, co pozwala na obliczenie w czasie 0,05 s przybliżonej wielkości obiektu oraz dokładnej prędkości, z jaką się porusza. Radar ma ogromny zasięg (200-250 m), ale dość wąskie pole widzenia i dopiero połączenie w jednym urządzeniu (wielkości pięści, schowanym w przednim zderzaku) kilku anten umożliwia monitorowanie pola o szerokości ok. 35 stopni. Najbardziej zaawansowane radary obserwują nawet 60 obiektów naraz.

  • Czujniki parkowania (sonar)

Działają na zasadzie echa – wysyłają fale dźwiękowe o częstotliwości wyższej niż 20 kHz, a więc niesłyszalne dla ludzkiego ucha (ultradźwięki) i wyłapują je po odbiciu od przeszkody (samochód, człowiek, ściana itp.). Czujniki mają zasięg około 2 metrów z przodu i 1,6 metra z tyłu, a ich działaniu towarzyszy przerywany sygnał dźwiękowy, który staje się ciągły, gdy samochód zbliży się do przeszkody na około 30 cm.

  • Kamera cofania

Pole widzenia niektórych kamer z efektem tzw. rybiego oka wynosi nawet 200 stopni, co pozwala kierowcy wygodnie kontrolować przestrzeń za autem podczas parkowania. 

  • Radary średniego zasięgu (prawa i lewa strona)

Działają tak samo jak radar z przodu, wysyłają sygnał o częstotliwości 24 lub 77 GHz, ale mają mniejszy zasięg – około 50-80 metrów. Radary są schowane pod plastikowymi elementami samochodu, bo nie tłumią one fal radiowych. Radar może śledzić jednocześnie ponad 30 obiektów.

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Jak działa Lidar?

Rozwiązanie, które będzie trafiać do coraz większej
 liczby samochodów, działa
na takiej samej zasadzie jak radar, ale zamiast fal radiowych emituje niewidoczne dla ludzkiego oka impulsy świetlne (laser). Wysoka częstotliwość sygnału, i szybkie skanowanie otoczenia (sygnał wraca do skanera, wyłapywany przez fotodiody w czasie krótszym niż milisekunda) pozwala w czasie rzeczywistym tworzyć trójwymiarowy obraz otoczenia przed autem. Plusy? Pole widzenia (145 stopni) i dokładność są większe niż w wypadku radaru. Minusy? Mniejszy zasięg (do 150 m) i mniej precyzyjne działanie w deszczu i śniegu.

Systemy czuwają

Systemy bezpieczeństwa po otrzymaniu informacji od czujników reagują natychmiast:

  • Asystent pasa ruchu

Jeśli kamera „zauważy”, że auto opuszcza swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu (kamera rozróżnia nawet żółte linie w miejscu robót drogowych), kierowca otrzyma ostrzeżenie, a system, ingerując w elektromechaniczny układ kierowniczy, utrzyma auto na właściwym pasie.

  • funkcja awaryjnego hamowania

Radar dalekiego zasięgu i kamera śledzą samochody (lub pieszych) znajdujących się z przodu. Jeżeli system obliczy, że auto zbliża się do przeszkody za szybko (np. pojazd z przodu awaryjnie zahamuje), uruchomi hamulce, by zmniejszyć prędkość lub całkowicie zatrzymać auto.

  • kontrola martwego pola lusterek

Radary średniego zasięgu monitorują przestrzeń za i obok auta, więc kiedy system wykryje pojazd w martwym polu lusterek – gdy będziemy chcieli skręcić, zmienić pas lub wyjechać tyłem z parkingu – ostrzeże nas, a nawet zahamuje lub skręci, aby uniknąć zderzenia.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij