Napęd na dwa koła da się lubić. Od lat nie wysiadał z auta z napędem 4x4, teraz rządzi w Citroen Racing Trophy Polska, za kierownicą przednionapędowego Citroena C2-R2 Max. Oto Michała Bębenka sposób na szybką jazdę.
Już dwa razy Michał i Grzegorz Bębenkowie zakładali "koronę" wicemistrza Polski w rajdach samochodowych w klasyfikacji generalnej, wielokrotnie zajmowali miejsce na podium w klasie N-4, czyli najmocniejszych "seryjnych" samochodów z napędem na cztery koła, które ścigają się w rajdach. Jak większość rajdowców, Michał zaczynał karierę za kierownicą "ośki", ale szybko przesiadł się na samochód z napędem na cztery koła i tak już zostało.
Po zwycięstwie w klasyfikacji generalnej Rajdu Polski w 2008 r. i po triumfie w tym rajdzie w klasyfikacji grupy N, rok później - kiedy rajd był rundą mistrzostw świata(!) - wydawało się, że sympatyczni bracia Bębenkowie do końca kariery będą wierni "czterem łapom". Kryzys i kłopoty ze zgromadzeniem odpowiedniego budżetu zmusiły ich do zweryfikowania planów na sezon 2010.
W podjęciu decyzji pomógł Citroen i jego program Citroën Racing Trophy Polska, w którym zawodnicy są hojnie nagradzani za wyniki. W sumie, w każdej rundzie mistrzostw Polski do podziału jest aż 78 400 zł. Najszybszy za zwycięstwo w grupie R, w której ścigają się małe Citroeny C2-R2 Max, kasuje 20 tys. zł. Powrotu do ścigania się "ośką" Michał nie traktuje jak degradacji. "Nie taką ośką, jaką jest C2-R2 Max! Każdy z czterech dotychczasowych rajdów kończyliśmy z punktami w klasyfikacji generalnej RSMP. Na mecie Rajdu Bohemia zameldowaliśmy się na 7. miejscu w klasyfikacji mistrzostw Polski. Na półmetku sezonu zajmujemy 12. miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP, z dużymi szansami na miejsce w pierwszej dziesiątce i na mistrzostwo Polski w grupie R. Autem z napędem na cztery koła wcale nie byłoby łatwiej o lepszy wynik."
Żeby było łatwo, trzeba wiedzieć jak wykorzystać na maksa możliwości Maxa. "Oprócz braku mechanizmu różnicowego przy tylnej osi (śmiech), Citroen C2-R2 Max różni się wszystkim od moich wcześniejszych rajdówek. W porównaniu z moim ostatnim "tapczanem" - wielkim, ciężkim i wyposażonym w seryjny hamulec - autem słabo nadającym się do dynamicznej jazdy i wymagającym łagodnego traktowania, C2-R2 Max to samochód ostry jak brzytwa, najlepiej spisujący się w systemie zero-jedynkowym, czyli wszystko albo nic. Trudno pojechać nim na pół gwizdka. Tym bardziej, jeśli myśli się o dobrym wyniku." O sposobach Michała Bębenka na efektywne przyspieszanie, skuteczne hamowanie i szybkie pokonywanie zakrętów, czyli na to wszystko co składa się nie tylko na rajdową jazdę piszemy na kolejnej stronie.
ZAŁOGI UCZESTNICZĄCE W CITROËN RACING TROPHY POLSKA I PUNKTY W KLASYFIKACJI PO 4 Z 8 RAJDÓW W 2010 r.
![]() | ![]() | ![]() | ||
Jan Chmielewski Trzeci rok za kierownicą C2-R2. Był już mistrzem Polski – w klasie R2B i A6. Skuteczny i coraz szybszy. Punktów: 40 | Szymon Kornicki Już drugi sezon za kierownicą Citroëna C2-R2, którym podróżuje oraz szybciej. Był na podium Rajdu Polski w CRTP. Punktów: 19 | Tomasz Gryc Ścigają się w CRTP drugi rok. Znani są z dużej skuteczności – byli na mecie wszystkich tegorocznych rund. Punktów: 16 | Tomasz Porębski Trzeci sezon za kierownicą C2-R2. W ubiegłym byli podwójnymi mistrzami, w tym – szczęście im nie dopisuje. Punktów: 13 | Łukasz Markowski Najwyżej punktujący debiutant w CRTP. Zaczął brawurowo od 3. miejsca w CRTP na Rajdzie Elmot. Punktów: 12 |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Marcin Dobrowolski Wierni C2-R2 od 3 lat. Wicemistrzowie Punktów: 10 | Ariel Piotrowski Zna się z C2-R2 już trzeci rok. Punktuje regularnie, chociaż nie idzie mu tak dobrze jak w ubiegłych sezonach. Punktów: 5 | Michał Kochanowski- Debiutant w CRTP, ale nie za kierownicą C2-R2, którym startował w rajdowej Punktów: 5 | Tomasz Żerebecki, Debiutuje w CRTP. Jedyne punkty zdobył w najtrudniejszym Punktów: 3 | Radosław Typa, pilot Daniel Siatkowski Wrócił do Citroëna C2-R2 o rocznej przerwie spędzonej Punktów: 1 |