Międzynarodowy salon samochodowy w amerykańskim Detroit odbywa się od 1987 roku i jest jednym z najważniejszych tego typu wydarzeń na świecie. W tym roku producenci samochodów przedstawili dużo ważnych modeli, tych jedynie zmodyfikowanych lub dostępnych od teraz w specjalnych odmianach, ale i zupełnie nowych modeli. Jednak salon samochodowy to także popis dla stylistów i projektantów, którzy mogą stworzyć wyjątkowe samochodu koncepcyjne.
I chociaż samochody koncepcyjne, które możemy podziwiać w świetle reflektorów nie maja szans na seryjna produkcję, spełniają inną, bardzo ważną misję. Przede wszystkim takie pojazdy zapowiadają nadchodzące modele samochodów, po drugie pokazują drogę stylistyczną, którą będą podążać styliści przy projektowaniu nowych modeli i w końcu po trzecie, są jedynie obudową dla najnowszych rozwiązań technicznych, które producent chce pokazać światu.
W Detroit nie zabrakło żadnego z tych typów aut koncepcyjnych. Wybraliśmy naszym zdaniem pięć najciekawszych i najważniejszych prototypów, które zostały pokazane światu właśnie podczas tego salonu samochodowego.
5. Audi Q8 Concept
Dlaczego? Bo zapowiada największego SUV-a w gamie Audi.
Kabina została przystosowana dla 4 pasażerów, a kokpit zbudowano w oparciu o ekrany dotykowe. W takim aucie jak studyjne Q8 nie ma mowy o konwencjonalnych zegarach. Tu zastosowano ekran Audi Virtual Cocpit Future, który ma rozdzielczość 1920 x 720 pikseli. Kierowca może wybrać jeden z kilku trybów wyświetlanego na nim menu, a do tego informacje dla kierowcy są wyświetlane na szybie poprzez Audi head-up display. Specjalnie dla tego modelu koncepcyjnego producent z Ingolstadt opracował nową grafikę ekranów.
Wszystkie funkcje w samochodzie obsługiwane są poprzez ekrany dotykowe. I tak dla przykładu klimatyzacją sterujemy poprzez wyświetlacz umieszczony pod kątem na konsoli środkowej. Z kolei w skrajnym punkcie deski rozdzielczej z lewej strony zamontowano ekran dotykowy, którym kierowca obsługuje światła. Na zdjęciu widać, że kierownica Q8 Concept jest szersza niż te montowane w obecnych modelach Audi.
Układ napędowy Audi Q8 Concept składa się z spalinowej jednostki 3.0 TFSI, która dostarcza 245 kW mocy (333 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm oraz jednostki elektrycznej o mocy 100 kW (330 Nm). Do tego dołożono skrzynię tiptronic. Łączna moc hybrydowego układu napędowego to 330 kW, a maksymalny moment obrotowy wynosi 700 Nm.