[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

TOP 8 – najlepsze Skody RS w historii

Skoda Kodiaq RS pobiła rekord toru Nurburgring w swojej kategorii, a to idealny moment, aby przypomnieć sobie najważniejsze samochody w historii usportowionych modeli RS.

Skoda Kodiaq RS Skoda Kodiaq RS

Ponad 20 kilometrów długości i przeszło 160 ekstremalnie szybkich zakrętów ciasnej i zdradliwej Północnej Pętli Nurburgringu to wyzwanie dla najszybszych samochodów na świecie – to właśnie tutaj supersamochody i auta wyścigowe biją się o palmę pierwszeństwa na liście najszybszych przejazdów tego toru. Wspomnieć choćby ostatni rewelacyjny wynik Porsche 919 Hybrid Evo. Ale walka o najlepszy czas na tym obiekcie toczy się także w mniej spektakularnych klasach – jedną z nich zdominowała właśnie Skoda Kodiaq RS, czyli usportowiony model czeskiego SUV-a.

Nie znajdziemy chyba lepszego momentu na zaprezentowanie najciekawszych, najbardziej przełomowych i najbardziej utytułowanych samochodów z oznaczeniem vRS na masce – „RS” oznacza sport rajdowy (ang. Rally Sport), natomiast „v” jest tutaj od słowa zwycięstwo (ang. „victory”), ale wymawiane jest jedynie w Wielkiej Brytanii. Nie jest to nazwa na wyrost, bo i z rajdami, i ze zwycięstwami Skody mają dużo wspólnego.

Oto nasze Top 8 w losowej kolejności.

REKLAMA

Skoda Kodiaq RS Skoda Kodiaq RS

1. Skoda Kodiaq RS

Wspomniany już samochód kierowany przez słynną Sabinę Schmitz pokonał „Zielone Piekło” w czasie 9 minut 29,84 sekund – dało to modelowi tytuł najszybszego siedmiomiejscowego SUV-a na tym torze. Wpływ na taki wynik miał zapewne napęd na cztery koła, przekładnia DSG oraz debiutujący w Skodzie silnik 2.0 TDI biturbo – generuje on 239 KM – ale także doświadczenie kierowcy, która pokonała ten tor już przeszło 30 000 razy!

REKLAMA

REKLAMA

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

3. Skoda RS 2000


To jedyny w tym zestawieniu model koncepcyjny, ale tak efektownie wyglądający samochód zwyczajnie musiał się znaleźć w naszym zestawieniu. Model ten zbudowano z myślą o słynnym zlocie tuningowym w Worthersee i nigdy nie wyjechał na drogi publiczne. Bazuje on na Skodzie Fabii RS, ale nadwozie ma stylizowane jak rajdowe S2000 – tyle, że nie ma dachu, ani ramek w szybach. Najważniejszy jest tutaj wygląd – ten RS prezentuje się obłędnie.

REKLAMA

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

4. Skoda Octavia RS (2001)


W 2001 roku Skoda wkroczyła w nowy etap i po raz pierwszy zaprezentowała usportowioną Octavię. Model RS miał napęd na przednie koła, mechaniczną skrzynię biegów oraz silnik 1.8 turbo o mocy 180 KM. W tym samym roku Skoda wypuściła na rynek 100 modeli w specjalnej edycji przypominającej malowaniem model Octavia WRC startujący w rajdowych mistrzostwach świata.

REKLAMA

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

5. Skoda Fabia RS (2010)


Miejska Fabia także w pierwszej generacji występowała w odmianie RS, ale to drugie jej wcielenie przyniosło wiele nowinek. Po raz pierwszy model ten oferowany był także jako kombi, dostępna była dwusprzęgłowa przekładnia DSG, a do napędu posłużył doładowany turbosprężarką i sprężarką mechaniczną silnik 1.4 TSI – moc 180 KM pozwalała na rozpędzenie małej Fabii do niemal 230 km/h.

REKLAMA

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

6. Skoda Octavia RS 4x4 (2015)

Trzy lata temu do oferty Skody Octavii RS dołączyła po raz pierwszy odmiana napędzana na cztery koła. Taki napęd dostępny jest tyko w wersji z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 184 KM. Od tej chwili Octavia RS stała się szybkim i bezpiecznym samochodem w każdych warunkach drogowych.

REKLAMA

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

7. Skoda 180/200 RS


Jedne z najrzadszych i z pewnością najbardziej egzotycznych modeli Skody w historii – 180 RS i 200 RS to rajdowe prototypy, które powstały łącznie w liczbie trzech egzemplarzy. Samochody te miały umieszczony z tyłu silnik 1.8 o mocy 154 (180 RS) lub 163 KM (200 RS), napęd na tylne koła i mechaniczną przekładnie – tak uzbrojone miały podbić rajdowe oesy. Ale zanim na dobre zaczęła się ich historia zostały zastąpione wspomnianą wcześniej słynną Skodą 130 RS.

REKLAMA

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

8. Skoda Skoda Octavia RS 245 (2017)

W tym zestawieniu po prostu musiała się znaleźć Octavia RS w wersji 245-konnej – to najszybsza drogowa Octavia w historii. Samochód ma napęd na przednie koła, ale dzięki elektronicznie sterowanemu mechanizmowi różnicowemu prowadzi się jak po sznurku. Model ten za sprawą wyższej mocy silnika przyspiesza do setki w 6,6 sekundy, a dzięki funkcji Driving Mode Select kierowca może zmieniać charakterystykę pracy m.in. silnika, zawieszenia i wydechu.


Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij