REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Tajemnice kamuflażu samochodów testowych

Testowe modele producentów pokonują miliony kilometrów, głównie w normalnym ruchu drogowym. Kamuflaż pozwala ukryć przed ciekawskimi kształt i design nadwozia oraz detale wnętrza.

Kamuflaż na samochodzie Kamuflaż na samochodzie

Dzięki zastosowaniu kamuflażu rozwiązania z zakresu designu, zarówno na zewnątrz, jak i w środku auta pozostają ukryte przed wzrokiem obserwatorów. Producenci tacy jak np. Skoda stosują nowatorskie wzornictwo kamuflażu, dbając o to, żeby auta wzbudzały odpowiednie zainteresowanie jeszcze przed ich uroczystą premierą.

Zanim Skoda zaprezentuje nowy model, prototypy są poddawane godzinom testów na specjalnych platformach, w komorach klimatycznych i pokonują nawet do dwóch milionów kilometrów.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Każdy z modeli wprowadzanych na rynek musi działać niezawodnie zarówno w temperaturach poniżej -30° C, jak i powyżej 40° C, tak więc proces testowy przed wprowadzeniem modelu do produkcji odbywa się na różnych kontynentach. W trakcie procesu testowane samochody poddawane są próbom na zakurzonych drogach terenowych, oblodzonych nawierzchniach, a także w normalnym ruchu drogowym.

Zakamuflowany egzemplarz buduje napięcie

Aby utrzymać design modelu w tajemnicy przed obserwatorami i konkurencją, samochody są starannie maskowane. Dzięki temu zabiegowi zastosowane rozwiązania techniczne, nowe elementy designu czy nowatorskie patenty pozostają ukryte aż do premiery. Na testowych modelach pokrytych kamuflażem nie widnieje także logo ani emblemat marki.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Dla fanów motoryzacji szczególnie interesujące są zwykle charakterystyczne elementy nadwozia, takie jak reflektory, ramka grilla lub tył pojazdu, dlatego te miejsca są bardzo dokładnie oklejone maskującym wzorem. Ponadto montuje się także tymczasowe atrapy czy dodatkowe elementy, które mają zmylić obserwatorów. Kamuflaż służy również do ukrywania konturów nadwozia, zakrywa się nawet częściowo okna.

Przed obiektywami fotografów chronione jest również wnętrze samochodu. W pojeździe testowym stosuje się specjalne zaciemniające materiały, z których wykonane są zdejmowalne pokrowce na kokpit, deskę rozdzielczą, centralny wyświetlacz, system informacyjno-rozrywkowy, konsolę środkową, elementy sterujące czy otwory wentylacyjne.

Pokrowce służą do osłony wnętrza samochodu podczas parkowania lub np. postoju na stacji paliw. Te drobiazgowe techniki kamuflażu są stosowane, by utrzymać napięcie wśród klientów danej marki do czasu oficjalnej prezentacji modelu.

- Podczas testowania nowych modeli stosujemy na samochodach kamuflaż, po to by były one nie do rozpoznania. Oprócz zamaskowania elementów designu, ważne jest jednak także bezpieczeństwo, dlatego naklejone wzory dostosowane są do wymogów przepisów drogowych. Wszystkie testowane pojazdy mają widoczne kierunkowskazy, światła oraz zestaw czujników. Zasłonięte nie są także wloty powietrza i wewnętrzne otwory wentylacyjne. Dzięki temu wyniki pomiarów będą odzwierciedlały rzeczywistą prace systemów. We wnętrzu kierowca testowy ma dostęp do zegarów oraz kluczowych elementów sterowania - wyjaśnia Florian Weymar, Head of Total Vehicle Development marki Skoda.

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Sztuka nowatorskiego kamuflażu

Artyści odpowiedzialni za projektowanie folii maskujących, projektując nowy wzór łączą efekty 3D i kontrasty kolorów, tak by stworzyć jak najlepszą iluzję, która ukryje detale testowego modelu. Ręczne nałożenie gotowego kamuflażu na samochód zajmuje kilka godzin.

Specjaliści tworzą subtelny i nowatorski kamuflaż, który skutecznie maskuje samochód, przyciągając jednocześnie uwagę fanów niebanalnym wzornictwem. W ten sposób wykorzystuje się zakamuflowane samochody, aby promować model już przed jego pierwszą publiczną odsłoną.

Specjaliści od kamuflażu ściśle współpracują z działem marketingu, co pozwala osiągnąć lepsze efekty. Na przykład podczas ostatniego etapu Tour de France 2016, Skoda Kodiaq pojawiła się jeszcze przed swoją oficjalną premierą jako wiodący pojazd, oklejony w czerwone, szare i czarne barwy, przyciągając uwagę tłumu podczas finałowego odcinka na Polach Elizejskich.

W 2019 roku, na krótko przed swoją światową premierą, Skoda Octavia czwartej generacji poruszała się ulicami Pragi i Mladá Boleslav w specjalnym żółto-pomarańczowym kamuflażu, w ramach gry „Złap mnie, jeśli potrafisz” przygotowanej dla fanów marki. Osoby, którym udało się sfotografować zakamuflowany model Octavia mogli wygrać zaproszenie na światową premierę modelu w Pradze.

Już niebawem pojawi się szansa zobaczenia modelu Skoda Enyaq iV w pobliżu siedziby firmy w Mladá Boleslav, pokrytego kamuflażem w biało-zielono-szary geometryczny wzór. Artyści zajmujący się kamuflażem spędzili w sumie 120 godzin na opracowaniu koncepcji zamaskowania pierwszego całkowicie elektrycznego SUV-a Skody i zużyli około 18 metrów kwadratowych folii.

Premiera Skody Enyaq iV odbędzie się jeszcze w tym roku. Specjaliści marki od maskowania modeli testowych będą mieli jednak wiele pracy, ponieważ do końca 2022 r. Skoda zaprezentuje w sumie dziesięć częściowo lub całkowicie zelektryfikowanych modeli z rodziny spod znaku iV.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA