Targi Frankfurt Motor Show przenoszą się do Monachium

Salon samochodowy IAA we Frankfurcie odbył się w 2019 roku po raz ostatni. Po kilkudziesięciu latach targi motoryzacyjne przenoszą się do Monachium.

Monachium nowym gospodarzem targów Materiały prasowe
Monachium nowym gospodarzem targów

Niemieckie stowarzyszenie przemysłu motoryzacyjnego VDA ogłosiło właśnie, że wybrane zostało miasto, które zostanie nowym gospodarzem targów motoryzacyjnych odbywających się tradycyjnie co dwa lata, jesienią, na przemian z salonem samochodowym w Paryżu.

Spośród trzech miast, które przeszły do ścisłego finału tych eliminacji – a był to Berlin, Hamburg i Monachium – wygrało Monachium. Pierwsze Munich Motor Show odbędzie się już w 2021 roku, jako że w roku 2020 planowane są targi w Paryżu.

Monachium wygrało najlepszym rozplanowaniem infrastruktury i logistyki. Władze miasta ujęły przedstawicieli VDA podejściem do tematu, przychylnością i przedstawionymi planami, które pokazały centrum miasta i jego peryferie jako tereny atrakcyjne dla zorganizowania targów IAA.

Koniec targów we Frankfurcie

Targi motoryzacyjne IAA we Frankfurcie – Frankfurt Motor Show – pierwszy raz odbyły się przeszło 120 lat temu, w 1897 roku, czyli u samych początków motoryzacji. W obecnych czasach wystawa IAA we Frankfurcie otwierana jest co dwa lata, na przemian z paryskim Mondial de l'automobile.

Jak się jednak niedawno okazało, ostatni salon samochodowy we Frankfurcie, który odbył się jesienią 2019 roku, był ostatnim również w tym sensie, że niemieckie stowarzyszenie przemysłu motoryzacyjnego VDA zdecydowało o zakończeniu tej imprezy na dobre.

Nie oznaczało to jednak, że wystawa samochodowa zaplanowana pierwotnie w Niemczech na 2021 rok w ogóle się nie odbędzie. Ogłoszony został bowiem konkurs na organizację alternatywnej imprezy, w nowej, odświeżonej formule, a największe szanse miały właśnie Berlin, Hamburg oraz Monachium.

Zobacz także: premiery Genewy 2020 - serwis specjalny

Targi motoryzacyjne w odwrocie

W ostatnich latach jesteśmy świadkami powolnego schyłku targów motoryzacyjnych w obecnej formie. Jeszcze w 2015 roku salon IAA we Frankfurcie odwiedziło ponad 930 tys. widzów. Kolejna edycja w 2017 roku przyciągnęła już tylko nieco ponad 800 tys. osób, a ostatni salon frankfurcki z 2019 roku to już zaledwie 550 tys. odwiedzających.

Jedną z przyczyn są ogromne koszty, jakie ponoszą wystawcy. Z tego też powodu coraz częściej wielcy producenci rezygnują z udziału w tego typu imprezach, koncentrując się na organizowaniu własnych eventów promocyjnych. W ten sposób nie dość, że oszczędzają mnóstwo pieniędzy, to jeszcze zyskują uwagę całego motoryzacyjnego świata, która na dużych targach motoryzacyjnych jest siłą rzeczy rozproszona pomiędzy kilkadziesiąt innych premier, jakie odbywają się jednego tylko dnia.

W zeszłorocznej edycji salonu we Frankfurcie nie zobaczyliśmy wielu najważniejszych graczy. Jak to miało miejsce w poprzednich latach oraz w przypadku innych tego typu imprez, wielu producentów już wcześniej zapowiedziało, że opuszcza tę edycję, koncentrując się na innych wydarzeniach.

Podobnie zresztą w tym roku w Genewie, która ostatecznie nie odbyła się, z powodu epidemii koronawirusa, natomiast nawet kiedy jeszcze miała normalnie wystartować, wiadomo było, że wielu producentów zrezygnowało z udziału w imprezie. Genewę odwiedza podczas targów średnio 600 tys. osób.

Co z naszymi targami Poznań Motor Show 2020? W ostatnich latach przyciągały one przez kilka dni trwania około 150 tys. odwiedzających, co jak na skalę wydarzenia i krótki czas trwania, w porównaniu z największymi imprezami, jest niemałą liczbą. W tym roku, również z powodu epidemii, Poznań Motor Show 2020 zostało przeniesione z końca marca na połowę czerwca.

Zatem Frankfurt, 68-krotnie organizując wystawę IAA, traci status gospodarza. Czekamy teraz na oficjalny debiut Monachium w roli gospodarza targów i zaprezentowanie obiecanej nowej formuły, koncentrującej się na mobilności, a nie tylko premierach nowych aut.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Zobacz również:
REKLAMA