Targi motoryzacyjne w Los Angeles: Kia Concept EV9 (Los Angeles Auto Show)

Na salonie samochodowym w Los Angeles Kia prezentuje model Concept EV9, który zapowiada nadejście flagowego elektrycznego SUV-a EV9.

Kia Concept EV9 fot. materiały prasowe
Kia Concept EV9
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Kia Concept EV9 to duży, mierzący 4,93 metra długości SUV z trzema rzędami siedzeń. Koncepcyjna wersja modelu, pokazywana właśnie w Los Angeles, wprost zapowiada produkcyjną Kię EV9, która nadejdzie w okolicach 2024 roku. Zbudowana na platformie E-GMP Kia będzie przy tym modelem bliźniaczym do Hyundaia Ioniq 7, który również debiutuje w Los Angeles w koncepcyjnej wersji jako Hyundai Seven.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Kia Concept EV9 – ekologia i recykling

Kia Concept EV9fot. materiały prasowe
Kia Concept EV9

Ciekawostką i zarazem ukłonem w stronę ochrony środowiska, jest to, że do skonstruowania koncepcyjnego elektrycznego SUV-a wykorzystano materiały z recyklingu, odzyskane z odpadów wyłowionych z oceanów. Są to między innymi przetworzone sieci rybackie, użyte do wykonania wykładziny podłogi, zaś tapicerka foteli jest wykonana z materiału, który powstał z przeróbki plastikowych butelek oraz wełnianych włókien. Ponadto do wykończenia wnętrza zastosowano skórę wegańską, a producent dodaje przy tym, że we wszystkich swoich samochodach planuje stopniowo ograniczać stosowanie skóry zwierzęcej.

Kia Concept EV9 – wymiary nadwozia i design

Kia Concept EV9fot. materiały prasowe
Kia Concept EV9

Kia Concept EV9 ma 4930 mm długości, 2055 mm szerokości i 1790 mm wysokości, a rozstaw osi mierzy aż 3100 mm. Zapewnia to ogrom miejsca w kabinie. Jeśli chodzi o design, spodziewamy się, że wersja produkcyjna będzie mniej futurystycznie zaprojektowana, choć wiele elementów trafi do ostatecznego wariantu modelu EV9.

Kia Concept EV9fot. materiały prasowe
Kia Concept EV9

Elektryczny Concept EV9 oglądany z profilu ma prosty, ale bardzo charakterystyczny zarys. Wyraźnie zaznaczone błotniki i nadkola podkreślają sylwetkę typową dla SUV-ów. Przednią część nadwozia, z charakterystycznym „tygrysim nosem”, projektanci narysowali na nowo, specjalnie na potrzeby samochodu elektrycznego. Concept EV9 ma przód w kolorze nadwozia, a tzw. Digital Tiger Face poprawia aerodynamikę.

Na aerodynamiczne właściwości wpływają również chowane relingi dachowe, które znikają w dachu Kia Concept EV9, gdy nie są używane. W razie potrzeby można je rozłożyć jednym przyciskiem. Z kolei lusterka boczne zastępuje system kamer nowej generacji.

REKLAMA

REKLAMA

Kia Concept EV9 – przepastne wnętrze

Kia Concept EV9fot. materiały prasowe
Kia Concept EV9

Kabina Kia Concept EV9, jak podaje producent, została tak zaprojektowana, aby „łatwo można ją było dostosować do zmieniających się potrzeb podczas różnych podróży”. Tryb Active zapewnia kierowcy i pasażerom optymalne wrażenia z jazdy. W trybie Pause przestrzeń wewnętrzna przekształca się w salon pierwszej klasy. W tym trybie fotele pierwszego rzędu obracają się, aby pasażerom siedzącym w pierwszym i trzecim rzędzie umożliwić zwrócenie się do siebie. Siedzenia w drugim rzędzie składają się i tworzą praktyczny stolik. Tryb Enjoy zmienia wnętrze w miejsce do odpoczynku. Podnosi się pokrywa bagażnika, co zapewnia kontakt z otoczeniem.

Kia Concept EV9fot. materiały prasowe
Kia Concept EV9

Dodajmy, że obsługa wszystkich funkcji multimedialnych, systemu klimatyzacji oraz poprawiających komfort jest zintegrowana w interaktywnym 27-calowym szerokim wyświetlaczu. Sam wygląd kokpitu, minimalistyczny i mocno futurystyczny, z oryginalnie wyglądającym wolantem w miejscu kierownicy, odbiega mocno od tego, co zobaczymy w modelu produkcyjnym, ale spodziewamy się wykorzystania choćby szerokiego zestawu ekranów i zminimalizowania liczby przycisków.

Kia Concept EV9 – napęd i ładowanie

Kia Concept EV9fot. materiały prasowe
Kia Concept EV9

Niestety niewiele dowiedzieliśmy w kwestii samego napędu i ładowania akumulatorów. Wiemy jedynie, że zasięg wynosić ma około 300 mil, to jest około 480 km, a możliwość szybkiego ładowania, nazywanego przez producenta „ultraszybkim” ładowaniem, pozwoli uzupełnić zapas energii od poziomu 10 do 80 proc. w 30 minut.

Kię Concept EV9 można zobaczyć na targach AutoMobility oraz Auto Show w Los Angeles od 17 do 28 listopada. Na produkcyjny model musimy jednak jeszcze zaczekać, bowiem Kia EV9, podobnie jak Hyundai Ioniq 7, przewidziane są na 2024 rok modelowy. Wiele się zatem do tego czasu jeszcze zmieni.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA