Targi samochodowe w Los Angeles: Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport (Los Angeles Auto Show)

Podczas targów motoryzacyjnych Los Angeles Auto Show Porsche prezentuje nowego 718 Caymana GT4 RS Clubsport z silnikiem z 911 GT3 Cup.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport fot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Na targach samochodowych w Los Angeles Porsche prezentuje wiele nowości, a wśród nich:

REKLAMA

Oprócz tego debiutuje także specjalna wersja Clubsport, oparta na nowym 718 Caymanie GT4 RS.

Cayman GT4 Clubsport z serii 981 trafił do oferty Porsche w 2016 r., otwierając klientom drogę do startu w nowym formacie wyścigów, za kierownicą konkurencyjnej maszyny. Do 2018 r. samochód powstał w liczbie 421 egzemplarzy. W 2019 r. zastąpiła go kolejna generacja, bazująca na 718 Cayman GT4, i również odniosła ogromny sukces – do tej pory wyprodukowano około 500 sztuk modelu. Jednym z powodów dużego popytu na te pojazdy są stosunkowo niskie koszty eksploatacji. Zastosowanie sprawdzonej, seryjnej techniki, w połączeniu ze specyficznymi dla wyścigów komponentami, znacznie obniża koszty prywatnych zespołów.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport – napęd

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsportfot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport

Wariant Clubsport to centralnosilnikowy samochód wyścigowy z Weissach, który bazuje na nowej drogowej maszynie 718 Cayman GT4 RS. Jego 6-cylindrowy bokser 4.0 o mocy 500 KM, który kręci się maksymalnie do 9000 obr./min, pochodzi bezpośrednio z aktualnego samochodu wyścigowego 911 GT3 Cup i jest prawie o 18 proc. mocniejszy niż 3,8-litrowa jednostka z poprzednika (o 75 KM więcej mocy). Zoptymalizowany dolot sprawia, że maksymalna moc jest tu osiągana przy 8300 obr./min – próg ten leży o 800 obr./min wyżej niż w poprzednio.

Maksymalny moment obrotowy wynosi 465 Nm przy 6000 obr./min zamiast wcześniejszych 425 Nm przy 6600 obr./min. Efektem jest znacznie szersze użyteczne pasmo prędkości obrotowych, ułatwiające prowadzenie samochodu zarówno w przypadku kierowców profesjonalnych, jak i amatorów.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsportfot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport

Obok udoskonalenia wielu detali projektanci skupili się na dalszej poprawie ogólnych osiągów pojazdu. Standardowo montowana 7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia PDK wykorzystuje teraz siedem, nie sześć przełożeń do jazdy w przód, a każde z nich jest krótsze niż w poprzedniku. W zależności od toru i specyficznych dla danej serii przepisów nowy 718 Cayman GT4 RS Clubsport może osiągać o ponad 2 proc. lepsze czasy okrążeń od poprzedniego wariantu.

REKLAMA

REKLAMA

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport – zawieszenie i aerodynamika

Modyfikacje podwozia pozwoliły usprawnić prowadzenie 718 Caymana GT4 RS Clubsport. Przede wszystkim całkowicie zmieniono konstrukcję amortyzatorów. Znacząco wpływa to na ogólne osiągi samochodu i jego zachowanie w ruchu. Lista modyfikacji obejmuje przy tym zastosowanie:

  • dwukierunkowych, regulowanych amortyzatorów o lepszych właściwościach,
  • regulowanych stabilizatorów typu łopatkowego z przodu i z tyłu,
  • regulowanego prześwitu, pochylenia kół oraz zbieżności,
  • trzech różnych stopni twardości przednich i tylnych sprężyn.

Dopracowana aerodynamika pomaga na bardziej precyzyjne prowadzenie 718 Caymana GT4 RS Clubsport. Siłę docisku przedniej osi zwiększają prowadnice powietrza i wydłużony przedni spojler. Inspirowane 911 GT3 R otwory wentylacyjne w błotnikach oraz kurtyny powietrzne zostały zaprojektowane z myślą o uspokojeniu zawirowań powietrza wokół przednich kół, a kompletna zabudowa podwozia optymalizuje przepływ powietrza do dyfuzora z tyłu samochodu. Tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja” otrzymało teraz 20-milimetrową klapę Gurneya, a zakres jego regulacji poszerzono o dwa dodatkowe stopnie.

O ile już poprzedni 718 Cayman GT4 Clubsport był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem wyścigowym z częściami karoserii wykonanymi z odnawialnego materiału kompozytowego z udziałem naturalnych włókien, tak w przypadku nowego GT4 RS Clubsport materiał ten zastosowano na jeszcze większą skalę – oprócz drzwi i tylnego skrzydła wykonano z niego maskę, przednie błotniki, komponenty aerodynamiki w przednim pasie oraz kierownicę.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsportfot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport

Wyposażenie 718 Cayman GT4 RS Clubsport pozwala mu już w fabrycznym stanie spełniać wszystkie wstępne wymagania w zakresie rywalizacji w imprezach wyścigowych. Specyfikacja pojazdu obejmuje m.in.:

  • wspawaną klatkę bezpieczeństwa,
  • regulowany wzdłużnie fotel wyścigowy Recaro,
  • wymagane od 2023 r. sześciopunktową uprząż i siatki bezpieczeństwa,
  • system gaśniczy,
  • wbudowany podnośnik pneumatyczny z trzema gniazdami.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsportfot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport

Nowa, zastosowana po stronie kierowcy pianka zabezpieczająca spełnia międzynarodowe wymagania serii wyścigowych SRO. Bezpieczny zbiornik paliwa FT3 mieści do 115 l benzyny, dzięki czemu GT4 RS Clubsport nadaje się do wyścigów wytrzymałościowych. Ponadto oferta obejmuje dwa różne układy wydechowe, pozwalające rywalizować na torach o mniej lub bardziej restrykcyjnych limitach hałasu. Pojazd jest również przygotowany do przeprowadzenia późniejszych modyfikacji z myślą o szybkim przystosowaniu do nocnych wyścigów długodystansowych – dołożenia homologowanych reflektorów lub wykonania służących do szybkiego tankowania otworów w masce.

Homologowany pojazd jest fabrycznie przygotowany do jazdy torowej i może być wykorzystywany w seriach wyścigowych SRO na całym świecie bez dalszych modyfikacji. Jego wyjściowa cena netto wynosi 196 000 euro.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA