Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Terenowe samochody na ramie - przegląd rynku

Samochodów terenowych z prawdziwego zdarzenia jest w ofercie producentów coraz mniej, co nie znaczy, że nie ma ich wcale. Oto pięć terenówek dostępnych na naszym rynku.

Toyota Land Cruiser Toyota Land Cruiser

Rynek samochodów z napędem na wszystkie koła przeszedł w ostatnich latach daleko idącą rewolucję. Oferta obejmująca terenówki osadzone na ramie, wyposażone w reduktory i blokady mostów, znacznie się zmniejszyła. Nie oznacza to jednak, że fani tych samochodów zostali całkowicie pozbawieni możliwości zakupu takiego auta.

Według specjalistów JATO Dynamics, SUV-y są obecnie najszybciej rozwijającym się segmentem pojazdów. W 2006 roku ich udział na rynku europejskim wynosił 7 proc., a w 2016 roku wzrósł do 26 proc. Przewiduje się, że w 2020 roku SUV-y osiągną udział na poziomie 33 proc.

Również na polskim rynku - zgodnie z danymi PZPM opublikowanymi w raporcie "Rynek motoryzacyjny. Edycja Q4/2017" - segment "small/midsize SUV & crossover" odnotował w wzrost o 26,7 proc. i jest obecnie drugim - po segmencie C - największym pod względem ilości rejestracji segmentem w Polsce.

Jeep Wrangler Jeep nie ma być komfortowy, tylko wjeżdżać, gdzie inni nie potrafią. Nowy Wrangler załatwia obydwie te sprawy naraz.

Terenowe legendy wciąż dostępne

Jeszcze kilkanaście lat temu oferta nowych samochodów terenowych była znacznie szersza. Każdy liczący się producent miał w swojej gamie modele wyposażone w reduktory i blokady mostów. Samochody te były w stanie - nawet bez większych modyfikacji - pokonać najtrudniejsze terenowe przeszkody.

Obecnie producentów, którzy na polskim rynku oferują nowe samochody terenowe osadzone na ramie, można policzyć na palcach jednej ręki. Oferta takich aut obejmuje modele o najbardziej ugruntowanej pozycji, które - pomimo zmian w upodobaniach masowego nabywcy - mają się bardzo dobrze. Co więcej, systematycznie pojawiają się ich kolejne modyfikacje.

- Głównymi odbiorcami klasycznych samochodów terenowych, osadzonych na ramie i posiadających całe spektrum mechanizmów ułatwiających poruszanie się w trudnym ternie, od zawsze było wojsko i inne służby mundurowe. Dzięki swoim zaletom samochody te trafiły również do prywatnego odbiorcy, a w końcu zaczęły być używane w motorsporcie - komentuje Grzegorz Baran, kierowca wyścigowy i pilot rajdowy, startujący m.in. w Rajdzie Dakar.

- Fani samochodów terenowych dobrze wiedzą, że kluczem do sukcesu w znacznej mierze jest konstrukcja samochodu. Odporna na odkształcenia rama, na której mocowane jest nadwozie, zapewnia sztywność oraz zmniejsza podatność karoserii na obciążenia podczas jazdy w terenie, chroni przed uszkodzeniami, zapewnia wysoką wytrzymałość i trwałość - podsumowuje kierowca.

Poniżej prezentujemy polski rynek samochodów terenowych o konstrukcji ramowej - ile kosztują, jakie systemy oferują i jak są wyposażone.

Suzuki Jimny Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Jimny jest obecnie najtańszym osadzonym na ramie autem terenowym, które jest oferowane w polskich salonach. Jego ceny zaczynają się od 64 900 zł. W tej kwocie otrzymamy pojazd napędzany silnikiem o pojemności 1,3 litra i mocy 84 KM.

W przypadku tego modelu napęd przekazywany jest za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni przekładniowej lub czterostopniowego automatu. Układ napędowy umożliwia blokadę piast przednich oraz pozwala na przełączenia pomiędzy napędem na dwa i na wszystkie koła podczas jazdy. W trybie 4WD można dokonać wyboru pomiędzy trybem drogowym lub redukcyjnym.

Cała konstrukcja osadzona jest na ramie, która opiera się na zawieszeniu zależnym z trzema elementami prowadzącymi, sprężynami i sztywnymi mostami napędowymi. To klasyczne rozwiązanie z jednej strony wpływa na cenę samochodu, a z drugiej ułatwia jazdę w terenie.

Co więcej, Jimny charakteryzuje się przyzwoitym kątem natarcia wynoszącym 34 stopnie, kątem rampowym o wartości 31 stopni oraz kątem zejścia wynoszącym 46 stopni.

Wersja podstawowa wyposażona jest między innymi w manualną klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich oraz system audio, a także podgrzewane przednie fotele.

Toyota Land Cruiser Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser

Historia tego modelu sięga lat 50. ubiegłego wieku. Wtedy to został zaprezentowany przez Toyotę model BJ – zgrabna terenówka, która sprawdzała się w trudnym terenie. Zalety samochodu – prosta konstrukcja i niezawodność – sprawiły, że w 1953 roku rozpoczęto seryjną produkcję.

Oferowany w salonach Land Cruiser najnowszej generacji kosztuje w wersji 3-drzwiowej od 189 000 zł. Odmiana 5-drzwiowa została wyceniona na kwotę zaczynającą się od 199 000 zł. Samochód oferowany jest z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 litra i mocy 177 KM.

Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej lub automatycznej skrzyni biegów, która została wyposażona w selektor trybu jazdy. Kierowca może wybrać jedną z pięciu opcji – Normal, Eco oraz Comfort redukujący wstrząsy, a także poprawiające reakcję na gaz i zwiększające poziom mocy Sport i Sport S+.

Legendarne możliwości terenowe Land Cruiser zawdzięcza osadzeniu całej konstrukcji na odpornej na odkształcenia ramie. W samochodzie zastosowano ponadto stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu z blokadą. Land Cruiser posiada również możliwość blokowania mechanizmów różnicowych tylnej osi – do wyboru jest jedna z trzech opcji: dyferencjał otwarty, blokada mechaniczna oraz ograniczony poślizg automatycznie przenoszący moment obrotowy na koło z największą przyczepnością.

Jedną z ciekawostek technologicznych jest układ czterech kamer Multi-terrain Monitor, który pozwala monitorować drogę wokół auta. Centralny ekran wyświetla widok 360 stopni, co ułatwia uniknąć potencjalnego niebezpieczeństwa.

Jazdę w terenie ułatwia system wspomagający zjazd ze wzniesienia, system utrzymujący stałą prędkość w terenie oraz aktywna kontrola trakcji, a także system wspomagający pokonywanie podjazdu. Land Cruiser może być wyposażony w układ zmiennej sztywności stabilizatorów. Samochód jest w stanie pokonać wzniesienie o nachyleniu 42 stopni, przechył boczny również może wynieść 42 stopnie. Głębokość brodzenia to 70 cm.

Na liście wyposażenia najnowszego Land Cruisera można znaleźć ponadto 8-calowy kolorowy ekran systemu multimedialnego, płaski panel sterowania klimatyzacją czy podgrzewane i wentylowane fotele. W opcji znajduje się także system multimedialny dla drugiego rzędu siedzeń i skórzana tapicerka.

Jeep Wrangler Jeep Wrangler

Jeep Wrangler

Wrangler uznawany jest za spadkobiercę wojskowego Willysa. Samochód pojawił się w salonach sprzedaży w 1987 roku. Obecnie można go kupić w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. W przypadku tej pierwszej wersji ceny zaczynają się od 156 100 zł, natomiast odmiana pięciodrzwiowa kosztuje od 173 300 zł. W obu przypadkach samochód jest napędzany silnikiem Diesla o pojemności 2,8 litra i mocy 200 KM. W ofercie znajduje się jeszcze silnik V6 o pojemności 3,6 litra – od 181 tys. zł za wersję 3-drzwiową i od 198 tys. zł za wersję 5-drzwiową.

Napęd 4x4 przekazywany jest w tym samochodzie za pomocą 5-stopniowej skrzyni automatycznej z nadbiegiem i systemem Autostick, który umożliwia zmianę symulowanych przełożeń. Układ dodatkowo jest wyposażony w skrzynię rozdzielczą oraz reduktor. Elektromechaniczne blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego są dostępne zgodnie z cennikiem dla topowej odmiany tego modelu w cenie 195 200 zł (nadwozie 3-drzwiowe) oraz 212 400 (nadwozie 5-drzwiowe).

Jazda w trudnym terenie jest dodatkowo wspomagana dzięki rozłączanemu przedniemu stabilizatorowi, który występuje w najwyższej wersji wyposażania – za pomocą przycisku można zwiększyć skok przedniego zawieszenia o 22 proc. Samochód jest również wyposażony w stalowe osłony do jazdy terenowej, a dzięki dodatkowemu zabezpieczeniu układów elektrycznych i uszczelnieniu nadwozia Wrangler umożliwia bezpieczne pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości 50 cm.

Na liście wyposażenia znalazł się między innymi asystent ruszania pod górę oraz asystent zjazdu, a także system kontroli trakcji oparty na hamulcach i system przeciwdziałający wywróceniu się pojazdu. Samochód został ponadto wyposażony w automatyczną klimatyzację, komputer z wyświetlaczem, kompasem i wskaźnikiem temperatury, a także przyciski do sterowania radiem w kole kierownicy.

Mercedes Klasy G Mercedes Klasy G

Mercedes Klasy G

Luksusowy Mercedes Klasy G także ma wojskowe korzenie. Prace nad niemiecką terenówką rozpoczęto w 1972 roku. Początkowo samochód trafił między innymi do armii Niemiec, Szwajcarii, Argentyny oraz Iranu.

Dostępna w salonach Klasa G kosztuje od 386 500 zł. Pod maską w tym przypadku znajduje się silnik Diesla w układzie V6 o pojemności 3 litrów i mocy na poziomie 245 KM. W ofercie producenta można ponadto znaleźć odmiany z silnikami benzynowymi: 4-litrowy V8 (310 KM) kosztuje od 512 500 zł, za 5,5-litrowy V8 (420 KM) trzeba zapłacić od 697 000 zł, natomiast najmocniejsza odmiana wyposażona w silnik V12 o pojemności 6 litrów startuje od 1 319 500 zł.

Napęd na cztery koła przekazywany jest za pomocą automatycznej skrzyni biegów o 7 przełożeniach. Jej mechanizm potrafi pomijać poszczególne stopnie i przełączać bezpośrednio np. z biegu siódmego na piąty. Układ napędowy jest ponadto wyposażony w blokady mechanizmów różnicowych osi przedniej i tylnej oraz – w przypadku topowych wersji wyposażeniowych – regulowany system amortyzacji.

Samochód jest w stanie pokonać wzniesienie o nachyleniu do 45 stopni, a zabezpieczenia wlotów zasysania powietrza do silnika, elektroniki i układu wydechowego pozwalają przejechać przez wodę o głębokości 60 cm. Co więcej, nachylenie boczne może wynieść aż 54 proc.

We wnętrzu kabiny znajdziemy między innymi wielofunkcyjną kierownicę, multimedialny system audio oraz dwustrefową automatyczną klimatyzację, a także fotele i zagłówki sterowane elektronicznie z funkcją pamięci.

Na liście dostępnych opcjonalnie systemów wspomagania znajduje się między innymi aktywny asystent odległości, system włączania świateł w zależności od jasności otoczenia, asystent parkowania i asystent martwego punktu.

UAZ Hunter UAZ Hunter

UAZ Hunter

Rosyjska terenowa legenda pojawiła się w 1972 roku i szybko zyskała uznanie służb mundurowych. Mówi się, że od tego czasu samochód ten uczestniczył w prawie każdym konflikcie zbrojnym. Obecnie w ofercie znajduje się następca klasycznego modelu 469 – UAZ Hunter, który dostępny jest również w Polce.

UAZ Hunter ma prostą i pozbawioną zbędnej elektroniki konstrukcję. Sama linia nadwozia również wiele się nie zmieniła. Zgodnie z ostatnimi cennikami, samochód ten dostępny jest w Polsce od 68 000 zł. Pod maską znajduje się silnik benzynowy o pojemności 2,7 litra i mocy 148 KM. W cenie 2 000 zł importer oferuje tak zwany tuning mechaniczny tej jednostki – wymianę tłoków i zmianę stopnia sprężania – zwiększający jej moc do 180 KM. Na liście opcji dostępna jest również rosyjska jednostka Diesla z Common Rail o pojemności 2,2 litra i mocy 128 KM (dopłata 8 tys. zł).

Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o pięciu przełożeniach. Skrzynia rozdzielcza sterowana manualnie zapewnia stały napęd na tylne koła, sztywno zapinany napęd na przednią oś oraz biegi terenowe.

Lista wyposażenia samochodu nie jest długa. Zgodnie z cennikiem w standardzie znajduje się oświetlenie kabiny i fotele z regulacją położenia, a także składana tylna kanapa. Radio wymaga dopłaty na poziomie 1,5 tys. zł – co ciekawe konstrukcja samochodu nie zapewnia miejsca na montaż systemu audio. W opcji znajdują się również fotele obszyte skórą (2,5 tys. zł), klimatyzacja (6,5 tys. zł), a także „tuningowa deska rozdzielcza z tworzywa pomalowana na dowolny kolor” w cenie 1,2 tys. zł.

Zdolności terenowe samochodu zostały potwierdzone na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Prosta konstrukcja umożliwia pokonywanie wody o głębokości 80 cm, a kąt natarcia wynosi 50 stopni. W standardzie oferowane są mosty cywilne nowego typu SPICER (nierozpoławiane) o prześwicie 24 cm.

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 195 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (9)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij