Tesla Semi to jeden z najdłużej zapowiadanych pojazdów. W końcu jednak wizja przyszłości transportu drogowego ujrzała światło dzienne.
MS2017-11-17
Tesla Semi
Tesla Semi została zaprezentowana na jednej scenie z nową Teslą Roadster. Oba auta dzieli jednak przepaść, choć z drugiej strony wiele je też łączy. Jak choćby napęd czy autopilot. Co wiemy o Tesli Semi?
Ciężarówka ma futurystyczny wygląd, który jest inny od tego, co widzimy na drogach. Kabina jest opływowa i mocno przeszklona, zapewniając kierowcy dobrą widoczność. A będąc przy kierowcy - jego stanowisko pracy przypomina bardziej symulator, niż kabinę ciężarówki.
REKLAMA
REKLAMA
Tesla Semi
Jest jeden fotel, umieszczony centralnie, a drugi - składany - za nim. Przez większość czasu kierowcy i tak jeżdżą solo, więc to chyba dobre posunięcie. Oprócz klasycznej kierownicy nie ma tu nic z klasycznych desek rozdzielczych. Są za to dwa dużych rozmiarów ekrany do obsługi wszystkich systemów i urządzeń.
Jak przyznał podczas konferencji prasowej Elon Musk, obsługa ciężarówki jest banalnie prosta. "Prowadzi się tak gładko, że nawet ja mógłbym to robić, choć nie mam pojęcia, jak prowadzić ciężarówkę" - powiedział prezes Tesli.
Do napędu Tesli Semi służą cztery silniki elektryczne, które zapewniają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 20 sekund, i to przy 36-tonowej, załadowanej naczepie. Pojemność baterii pozwala na przejechanie dystansu 800 kilometrów, również przy pełnym obciążeniu naczepy, a do poziomu 80 proc. akumulatory naładować można w pół godziny, po czym auto przejedzie około 640 km.
REKLAMA
REKLAMA
Tesla Semi
"Semi pokonuje większy zasięg niż ciężarówka z dieslem w tym samym czasie i bezpieczniej integruje się z ruchem pasażerskim na drodze" - podkreśla Tesla w komunikacie prasowym. Oszczędności, w porównaniu do tradycyjnych ciężarówek, mają sięgać nawet 200 tys. dolarów na dystansie 1,6 miliona kilometrów. Na tyle zresztą wyliczona jest trwałość auta, na co Tesla daje gwarancję.
Na pokładzie elektrycznej ciężarówki Tesli nie mogło zabraknąć flagowego systemu marki, czyli autopilota w swojej najbardziej zaawansowanej wersji. Umożliwia on utrzymywania pojazdu w pasie ruchu, automatyczne hamowanie czy monitorowanie martwego pola.
Auto na razie czeka na rozpoczęcie produkcji, a to nastąpi nie wcześniej, niż w 2019 roku. Obecnie można składać zamówienia, wpłacając skromne 5 tys. dolarów przedpłaty.
Mazda MX-30 została najchętniej wybieraną elektryczną nowością 2020 roku w Polsce. Pierwszy elektryczny model Mazdy wyprzedził w rankingu sprzedaży m.in. BMW i3 oraz VW ID.3.
Toyota działa prężnie w temacie napędów hybrydowych, a w kwestii pojazdów elektrycznych stawia na ogniwa wodorowe. Tymczasem w Australii pojawiła się w pełni elektryczna Toyota Land Cruiser. Jak to możliwe?
Przedostatni etap Rajdu Dakar 2021 został skrócony o 50 km przez złe warunki pogodowe, ale wyzwań i tak nie brakowało. Ekipa ORLEN Team jest już o włos od historycznego sukcesu.
Dacia Bigster Concept to 4,6-metrowy SUV segmentu C, który pojawi się w ofercie marki w najbliższych latach. Oprócz tego Dacia zapowiada przed rokiem 2025 dwa inne nowe modele.
Powrót kultowego Renault 5 to jedna z najciekawszych informacji ostatnich dni. Napęd elektryczny i design w stylu retro, a także „rozsądna cena” mają przyciągnąć klientów do salonów jeszcze przed 2025 rokiem.
Skoda Enyaq wchodzi do polskiej oferty i poznaliśmy już jej ceny. Pierwszy elektryczny SUV marki, bliźniaczy z Volkswagenem ID.4, dostępny jest w dwóch wersjach pojemności akumulatora.
Volkswagen Golf od zawsze był punktem odniesienia dla innych producentów kompaktów. Generacja 7. jest niezawodna i wyróżnia się niskimi kosztami eksploatacji.
Dzisiaj zawodnicy Rajdu Dakar 2021 pokonali trasę etapu 10. z Noem do Al-ula, liczącą 583 km, w tym 342 km odcinka specjalnego. Ekipa ORLEN Team pokazała świetną jazdę – Przygoński wciąż jest czwarty.
REKLAMA
Ups... widzimy, że masz AdBlocka.
Nasz serwis jest dostępny całkowicie bezpłatnie, ale żeby taki mógł pozostać, musimy wyświetlać na nim reklamy. Jeśli cenisz naszą pracę, dodaj tę stronę do wyjątków. Nie musisz wchodzić w ustawienia przeglądarki. Wystarczy kliknąć poniżej.
Komentarze