Tesla zdominowała sprzedaż nowych aut w Europie

Tesla po raz kolejny zdominowała ranking najchętniej kupowanych samochodów w Europie, ale po raz pierwszy na podium znalazły się aż dwa modele tej marki. Diesle z kolei powoli wymierają.

Tesla Model 3 fot. materiały prasowe
Tesla Model 3

Dwie ważne informacje wynikają z najnowszego raportu firmy analitycznej JATO Dynamics, która podała najświeższe dane dotyczące rejestracji nowych samochodów w Europie w marcu 2022 roku. Jedno spostrzeżenie jest takie, że diesle mocno tracą na zainteresowaniu ze strony klientów. Trzeba przy tym jednak oddać sprawiedliwość, że wielu producentów tak mocno ograniczyło ofertę lub całkiem wycofało diesle z cenników, że powoli nie ma w czym wybierać.

Diesle czystsze od elektryków?

Na marginesie dodajmy, że dzieje się to w chwili, kiedy silniki Diesla są blisko szczytu swojego rozwoju, bo dzisiejsze konstrukcje, wyposażone w dodatkowe systemy oczyszczania spalin, nie dość że pracują cicho, wciąż mało palą, to z wydechu emitują naprawdę niewielkie ilości szkodliwych substancji. Niedawno organizacja Green NCAP opublikowała ciekawy raport, o którym pisaliśmy szerzej tutaj, który wskazuje że diesle wcale nie są tak złe, jak się zwykło twierdzić i w porównaniu do aut elektrycznych, nie mówiąc o hybrydach plug-in, bywają nawet bardziej przyjazne środowisku. Chodzi o całokształt emisji CO2 i zużycia energii nie tylko podczas eksploatacji, ale także kiedy wziąć pod uwagę proces produkcji, w tym wytworzenia akumulatorów, a także późniejszy recykling. Tutaj elektryki wcale nie są takie święte.

Auta z wtyczką wyprzedziły diesle

Wracając jednak do tematu, drugi z wniosków raportu JATO Dynamics jest taki, że łączna sprzedaż aut z wtyczką, czyli hybryd plug-in oraz elektryków, była w marcu większa od łącznej sprzedaży aut z silnikiem Diesla. W liczbach wygląda to tak, że tych pierwszych było łącznie ponad 244 tys., a diesli nieco ponad 203 tys., co oznacza wzrost o 10 proc. dla aut z wtyczką i spadek aż o 39 proc. dla diesli.

W dużej mierze wiąże się to z jednej strony ze wspomnianym ograniczeniem oferty silników wysokoprężnych, ale też zapowiadane różnego rodzaju obostrzenia związane z zakazem wjazdu do miast. Inna kwestia to dostępność aut w dobie kryzysu związanego z dostawami półprzewodników oraz innych części, wytwarzanych dotąd w Ukrainie. Znacznie krótszy jest dziś czas oczekiwania na dostarczenie elektryka czy hybrydy plug-in, aniżeli auta spalinowego – to też ma niebagatelny wpływ na ranking sprzedaży. A ten w marcu pokazał niezwykle ciekawe rozstrzygnięcia.

REKLAMA

Dwie Tesle na podium w Europie

Przy spadku sprzedaży nowych aut w Europie aż o 19 proc., prężne działanie fabryk Tesli pozwoliło zająć tej marce nawet nie jedno, a dwa miejsca na czele rankingu rejestracji w marcu. Klienci tak chętnie kupują te elektryczne samochody, że Tesla Model 3 znów wyprzedziła absolutnie wszystkie inne spalinowe i hybrydowe modele, zajmując pierwsze miejsce. O ile Model 3 dokonał tego już bodaj dwukrotnie w minionych miesiącach, tak po raz pierwszy na podium znalazły się aż dwie Tesle, bo wchodzący do oferty Model Y zajął wysokie trzecie miejsce, goniąc broniącego honoru aut spalinowych Peugeota 208 (dostępnego zresztą także w wersji elektrycznej, odpowiadającej za ok. 20 proc. sprzedaży modelu).

Lista TOP 10 sprzedaży nowych samochodów w marcu 2022 roku w Europie wygląda następująco:

  1. Tesla Model 3 – 23 013 szt., -3 proc.
  2. Peugeot 208 – 21 026 szt., -17 proc.
  3. Tesla Model Y – 18 968 szt., nowość
  4. Volkswagen Golf – 16 784 szt., -36 proc.
  5. Dacia Sandero – 16 778 szt., +12 proc.
  6. Citroen C3 – 16 697 szt., -22 proc.
  7. Fiat/Abarth 500 – 16 120 szt., -21 proc.
  8. Ford Puma – 15 937 szt., -10 proc.
  9. Toyota Yaris – 15 910 szt., -31 proc.
  10. Opel Corsa – 15 824 szt., -36 proc.

Biorąc natomiast pod uwagę wyłącznie modele samochodów elektrycznych, lista TOP 10 w marcu tego roku przedstawia się jak poniżej:

  1. Tesla Model 3 – 23 013 szt.
  2. Tesla Model Y – 18 968 szt.
  3. Fiat 500 – 6 579 szt.
  4. Kia Niro – 5 217 szt.
  5. Volkswagen ID.4 – 5 009 szt.
  6. Peugeot 208 – 4 201 szt.
  7. Renault Zoe – 4 054 szt.
  8. Hyundai Kona – 4 032 szt.
  9. Dacia Spring – 3 989 szt.
  10. BMW i3 – 3 768 szt.

 

REKLAMA