W najnowszej odsłonie testów zderzeniowych Euro NCAP szczegółowym badaniom poddano siedem nowych modeli samochodów. Wśród nich znalazły się, w kolejności alfabetycznej, Alfa Romeo Stelvio, Honda Civic, Hyundai i30, Opel Insignia, Seat Ibiza oraz Volkswagen Arteon.
Gdzie siódmy model? Jest nim Ford Mustang, który w centrum testowym Euro NCAP pojawił się już po raz drugi. Wcześniej nie poszło za dobrze, bo auto zdobyło jedynie dwie gwiazdki.
Wówczas zawiodła szczególnie ochrona dzieci oraz słabe wyposażenie w systemy bezpieczeństwa. Niedostatecznie zadziałały poduszki powietrzne przy zderzeniu czołowym, pasażer z tyłu wysunął się z pasów, odnosząc poważne obrażenia, a przy uderzeniu bocznym głowa dziecka przyjęła na siebie ogromne siły. Jak poszło Mustangowi tym razem?
Dość powiedzieć, że Ford Mustang poprawił swój wynik, ale... nieznacznie. Dostał trzy gwiazdki, i to jedynie dzięki lepszemu wyposażeniu w systemy bezpieczeństwa. Na pokładzie pojawiły się bowiem, nieobecne wcześniej, systemy samoczynnego hamowania przed przeszkodą, w tym pieszym oraz innym samochodem, a także asystent pasa ruchu.
Inne auta wypadły bardzo dobrze, zdobywając komplet gwiazdek, poza jednym wyjątkiem - nową Hondą Civic, która zdobyła cztery gwiazdki, tracąc punkty w kategorii ochrony dzieci. Przy uderzeniu bocznym, ciśnienie w kurtynie powietrznej było niedostateczne i manekin z dużą siłą uderzył głową w konstrukcję pojazdu.
Na uznanie zasługuje świetny wynik niedużego Seata Ibizy, który jest jednocześnie najbezpieczniejszym modelem w swojej klasie, ze wszystkich badanych dotąd aut segmentu B. Eksperci podkreślają przy tym, że Ibiza nie tylko świetnie chroni pasażerów, ale ma także bogate wyposażenie, wpływające na bezpieczeństwo, w tym automatyczne hamowanie z wykrywaniem pieszych.
Alfa Romeo Stelvio
(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna (gwiazdki): 5
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 97 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 71 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 60 proc.
Ford Mustang - powtórny test
(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna (gwiazdki): 3
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 72 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 32 proc.
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 78 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 61 proc.
Honda Civic
(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna (gwiazdki): 4
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 67 proc.
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 75 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 88 proc.
Hyundai i30
(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna (gwiazdki): 5
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 64 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 68 proc.
Opel Insignia
(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna (gwiazdki): 5
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 78 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 69 proc.
Seat Ibiza
(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna (gwiazdki): 5
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 77 proc.
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 76 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 60 proc.
Volkswagen Arteon
(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna (gwiazdki): 5
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 85 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 82 proc.