Toyota Corolla Cross: oficjalna premiera SUV-a

Toyota Corolla Cross debiutuje w Europie, przeszło rok po prezentacji wersji na rynki azjatyckie. Na sprzedażowy debiut zaczekamy niemal kolejny rok, ale wygląda na to, że będzie warto.

Toyota Corolla Cross fot. materiały prasowe
Toyota Corolla Cross
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 82 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Toyota wyszła najwyraźniej z założenia, że SUV-ów i crossoverów nigdy w jej ofercie za wiele, bo przecież nie opadł jeszcze kurz po europejskiej prezentacji Toyoty Yaris Cross, czyli „usuvionej” wersji Yarisa, a japoński producent nadchodzi z kolejną propozycją. Tym razem jest to Toyota Corolla Cross, która bazuje na modelu Corolla, choć jest do niej zupełnie niepodobna, zaś pod względem rozmiarów plasuje się między C-HR a RAV4.

REKLAMA

Toyota Corolla Cross – nadwozie

Toyota Corolla Crossfot. materiały prasowe
Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross pod względem stylistyki w niczym nie przypomina Corolli. Jest to bardziej RAV4, ale w nieco mniejszej i bardziej tu i ówdzie zaokrąglonej wersji. Auto powstało na bazie platformy TNGA-C i mierzy 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi to dokładnie 2,64 metra. Corolla Cross jest zatem krótsza od RAV4 o 14 cm i jednocześnie dłuższa od C-HR o 10 cm.

Jak obiecuje producent, każdy z pasażerów ma tu doskonałą widoczność, a przestrzeń nad głową i na nogi jest wystarczająco obszerna. Tylne drzwi otwierają się szeroko, a opcjonalny panoramiczny dach zapewni poczucie przestrzeni i dodatkowe doświetlenie kabiny. Dostęp do bagażnika jest wygodny za sprawą niskiego progu załadunkowego i wysoko otwieranej klapy bagażnika, dzięki czemu umieszczenie sporych przedmiotów jak wózki czy rowery nie będzie problemem.

Toyota Corolla Crossfot. materiały prasowe
Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross – napęd

Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji. Nowa wersja układu hybrydowego Toyoty dostępna będzie z napędem na przód lub z napędem na cztery koła (AWD-i). W porównaniu do poprzednika nowy napędma większy moment obrotowy i większą moc silnika elektrycznego. Jest przy tym bardziej wydajny i przyjemniejszy w prowadzeniu – na razie w tej kwestii musimy uwierzyć producentowi, ale zweryfikujemy te informacje, kiedy tylko pierwszy egzemplarz trafi w nasze ręce.

A my nie rzucamy słów na wiatr – to samo obiecywaliśmy choćby w momencie premiery Toyoty Yaris Cross i oto przedstawiciel redakcji auto motor i sport jako jeden z pierwszych jeździł tym modelem, który wciąż częściowo pokryty był jeszcze folią kamuflującą.

Wróćmy jednak do Corolli Cross, bo to jej pięć minut. Producent wskazuje na obniżenie tarcia wewnętrznego i strat elektrycznych oraz mechanicznych, a korzystając z najnowszych rozwiązań w dziedzinie baterii litowo-jonowych, udało się opracować zestaw „baterii” mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej.

Zwiększyła się przy tym zarówno moc silnika spalinowego, jak i elektrycznego, czego efektem jest większa o 8 procent łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła napęd hybrydowy 2.0 wytwarza 197 KM (146 kW) mocy i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy. Wariant AWD-i ma dodatkowy silnik elektryczny montowany przy tylnej osi, generujący niemałą moc 40 KM (30,6 kW). Ów tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wersja z napędem AWD-i ma takie same osiągi podczas przyspieszania, jak auto z napędem na przód.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Corolla Cross – wnętrze i multimedia

Toyota Corolla Crossfot. materiały prasowe
Toyota Corolla Cross

O ile z zewnątrz Corolla Cross różni się od innych wersji Corolli właściwie wszystkim, tak deska rozdzielcza została przeniesiona jeden do jednego. W kwestii multimediów, samochód wykorzystuje ulepszony układ HMI (Human Machine Interface), z najnowszymi technologiami łączności.

Toyota Corolla Crossfot. materiały prasowe
Toyota Corolla Cross

Przed kierowcą znajdzie się ekran Digital Cockpit, czyli 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz w miejscu tradycyjnych zegarów. Na środku zaś umieszczono 10,5-calowy ekran systemu multimedialnego.

Toyota Corolla Crossfot. materiały prasowe
Toyota Corolla Cross

Ten ostatni, z dotykowym wyświetlaczem HD, ma nowy, szybszy procesor. Łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay i przewodowo z Android Auto oraz udostępnia funkcje pakietu Toyota Smart Connect. System multimedialny został rozbudowany o nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, agenta głosowego oraz aktualizacje przez internet. Co więcej, wraz z aplikacją MyT auto oferuje bogaty zestaw usług na telefon jak np. analiza stylu jazdy, lokalizacja auta, a także możliwość zdalnego sterowania klimatyzacją czy zamykaniem drzwi.

Toyota Corolla Cross – bezpieczeństwo i T-Mate

Nowa Corolla Cross jest wyposażona w zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, który łączy najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense z innymi asystentami jazdy oraz parkowania.

Po raz pierwszy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zawiera system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach (Acceleration Suppression), system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu (Intersection Cut-In Traffic Assist), a także poprawiony układ detekcji nadjeżdżających pojazdów (Oncoming Traffic Detection) oraz asystenta skrętu na skrzyżowaniach (Intersection Turn Assist).

Toyota Corolla Crossfot. materiały prasowe
Toyota Corolla Cross

Wśród funkcji pakietu Toyota Safety Sense jest również układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), a także aktualizacje online, które aktualizują funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy oraz dodają nowe elementy przez cały okres eksploatacji pojazdu. Udoskonalono też adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości (FSR ACC), a także systemy utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz rozpoznawania znaków drogowych (RSA).

T-Mate wspomaga kierowcę przy pomocy monitora martwego pola w lusterkach (BSM) wraz z asystentem bezpiecznego wysiadania (SEA), automatycznych świateł drogowych (AHB), asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park, kamery panoramicznej 360 stopni (PVM), systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB) oraz układu detekcji przeszkód podczas manewrów (ICS).

Nowa Toyota Corolla Cross trafi do pierwszych klientów w Europie jesienią 2022 roku. Ceny nie są znane, ale celujemy w poziom między hybrydowym C-HR i hybrydowym RAV4, a to oznacza obecnie okolice 145 tys. złotych. Jeśli w ofercie pojawi się także słabsza z hybryd, oparta na silniku 1.8, cena bazowego wariantu zejdzie nieco w dół.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:
REKLAMA