Toyota Corolla Cross z piątą generacją napędu hybrydowego. Co nowego?

W modelu Toyota Corolla Cross debiutuje kolejna, piąta już generacja napędu hybrydowego Toyoty. Wśród nowości między innymi mniejsza i lżejsza „bateria”, a także większa moc i lepsze osiągi.

Toyota Corolla Cross fot. materiały prasowe
Toyota Corolla Cross
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 87 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Toyota już od ponad 25 lat oferuje samochody z napędem hybrydowym. Teraz, wraz z premierą nowej Corolli Cross, czyli SUV-a z segmentu C, w autach japońskiej marki debiutuje piąta generacja hybrydy. Dodajmy, że wspomniany samochód jest dostępny w wersji z silnikiem 2.0 z napędem na przednie koła lub z napędem na cztery koła AWD-i. Począwszy od roku modelowego 2023, piąta generacja napędu hybrydowego Toyoty będzie oferowana także we wszystkich pozostałych wersjach nadwoziowych Corolli.

Nowa generacja hybryd Toyoty – co się zmieniło?

Każdy producent nieustannie udoskonala swoje napędy i podobnie jest z Toyotą. Piąta generacja układów hybrydowych to w przypadku rozwiązania stosowanego przez japońską markę m.in.: większą moc, lepsze osiągi oraz – jak zapewnia producent – przyjemniejsze wrażenia z jazdy. O tym ostatnim przekonamy się tradycyjnie wtedy, kiedy testowy egzemplarz trafi do naszej redakcji na dłużej.

Co poza tym możemy już powiedzieć o nowej hybrydzie? Choć zachowano dotychczasową pojemność – jeden z napędów jest oparty na benzynowym silniku 1,8 litra, zaś drugi na silniku 2,0 litra, to w obu przypadkach wprowadzono znaczące zmiany. Inżynierowie udoskonalili na przykład silnik elektryczny, co z kolei zaowocowało wzrostem mocy i lepszymi osiągami przy takiej samej lub nawet niższej emisji CO2. Kolejne zmiany objęły jednostkę sterującą (PCU). Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.

Wszystkie elementy hybrydy piątej generacji są przy tym zdecydowanie mniejsze – o około 20-30 proc. – od tych w czwartej generacji. To z kolei przekłada się na możliwość wygospodarowania większej ilości miejsca oraz do obniżenia masy pojazdu, a zatem i zużycia energii. Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy. Nowa „bateria” jest lżejsza i mniejsza, a w zależności od układu, masa nowego akumulatora trakcyjnego spadła nawet o 18 kg. Mimo zmniejszenia rozmiarów, parametry i moc akumulatora wzrosły. Tym samym możliwe jest korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.

Hybryda 5. generacji – lepsze osiągi

Na przykładzie nowej Corolli doskonale widać, jak zmiany wprowadzone przez inżynierów Toyoty wpłynęły na osiągi. Łączna moc napędu hybrydowego piątej generacji z silnikiem 1,8 l wynosi 140 KM, co oznacza wzrost o 18 KM w stosunku do porównywalnego modelu z poprzednią wersją napędu. Nowa hybryda rozpędza się od 0 do 100 km/h aż o 1,7 sekundy szybciej (w sumie 9,2 s), notując emisję CO2 na takim samym poziomie (102 g/km). W przypadku układu z silnikiem 2,0 l całkowita moc wzrosła do 196 KM, a czas rozpędzania się od 0 do 100 km/h skrócił się o prawie pół sekundy, do poziomu 7,5 s. Wstępne pomiary wskazują, że nowy mocniejszy napęd będzie emitował od 107 g/km CO2 w cyklu mieszanym, zatem o 3 g/km mniej niż aktualny, 184-konny napęd 2.0.

Na koniec warto dodać, że w Corolli Cross z napędem na cztery koła AWD-i zastosowano ulepszony silnik elektryczny, montowany przy tylnej osi. W porównaniu z poprzednikiem jego moment obrotowy wzrósł trzykrotnie (do 84 Nm), a moc aż sześciokrotnie (do 40 KM).

Z niecierpliwością czekamy na pierwszy „porządny” redakcyjny test, podczas którego przetestujemy Corollę Cross na wylot i podzielimy się z wami naszymi wrażeniami. Póki co zajrzyjcie do cennika modelu, który publikowaliśmy niedawno, a także na oficjalne wideo opublikowane przez polski oddział Toyoty, gdzie poza tradycyjną marketingową dawką zalet, możecie po prostu obejrzeć nowy model w akcji i poznać jego specyfikację.

 

REKLAMA