REKLAMA

Toyota FLV – luksusowa, ale brzydka

Toyota FLV, znana też jako Lexus FLV, to koncepcyjny model z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Wygląda co najmniej osobliwie, choć poza stylistyką ma całkiem sporo do zaoferowania.

Toyota FLV Toyota FLV

W końcówce XX wieku Toyota i Lexus zaprezentowały wspólny koncepcyjny samochód o nazwie FLV – Future Luxury Vehicle. Tak naprawdę koncept zbudowała Toyota i pokazała go w 1995 roku podczas Tokyo Motor Show, ale zaraz potem w 1996 roku w USA odbywało się NAIAS (North American International Motor Show) i tam trzeba było przemianować Toyotę na Lexusa.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Future Luxury Vehicle to w wolnym tłumaczeniu „luksusowy pojazd przyszłości”. Patrząc dziś na stylistykę tego dziwacznie wyglądającego samochodu możemy się tylko cieszyć, że dzisiejsze luksusowe auta prezentują się zupełnie inaczej. Toyotę FLV można przecież postawić w jednym rzędzie z takimi „pięknościami”, jak SsangYong Rodius czy Pontiac Aztek. Tył przypomina nawet trochę Daewoo Lanosa – nie sądzicie?

Tak czy inaczej, auto o „nieszablonowym” nadwoziu pokazywało ciekawe podejście Japończyków do projektowania luksusowych samochodów. Toyota w komunikacie prasowym z października 1995 roku pisała o FLV, że jest to „luksusowy pojazd nowej generacji, który łączy w sobie luksus, komfort oraz wybitną wielozadaniowość dla osób o aktywnym stylu życia”.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Taki opis może z powodzeniem kojarzyć się bardziej z autami siostrzanego Lexusa. Problem jednak w tym, że jeszcze 25 lat temu marka Lexus nie istniała oficjalnie na japońskim rynku, bo powstała na potrzeby rynku amerykańskiego. Ten stan nie zmienił się zresztą aż do 2005 roku. Dziś wydaje się to dziwne, bo zarówno Lexus jest obecny w Japonii, jak i Toyota w USA. Kiedyś jednak było inaczej.

Nie dziwi zatem fakt, że w ojczyźnie producenta koncept FLV został zaprezentowany ze znaczkiem Toyoty, choć ostatecznie otrzymał logotyp Lexusa, kiedy Japończycy postanowili pokazać samochód w USA na North American International Auto Show 1996.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota FLV Toyota FLV

Toyota FLV – osobliwa sylwetka

Amerykańskie wpływy daje się dostrzec w stylistyce pojazdu. Za opływowy wygląd modelu FLV odpowiada amerykańskie studio Calty Design Research. Trzeba przyznać, że nadwozie wyglądało dość nietypowo.

Auto miało owalną sylwetkę, przypominało połączenie minivana i sportowego kombi, zaś w środku oferowało komfort i przestronność znane z luksusowych limuzyn. Toyota i Lexus były wtedy w trakcie eksperymentowania z nowymi typami nadwozia – to, jak widać, nie przyjęło się na rynku.

Były jednak również i sukcesy takiego podejścia. Wcześniej, bo w 1994 roku, zadebiutowała Toyota RAV4, czyli pierwszy współczesny SUV o konstrukcji samonośnej. A nieco później do salonów trafił Lexus RX, twórca nowego segmentu luksusowych SUV-ów.

Wróćmy jednak do FLV. Inżynierowie projektujący Lexusa – czy jak kto woli Toyotę – FLV skupili się na przestrzeni we wnętrzu auta i komforcie pasażerów. Siedzenia były tak zaprojektowane, by można było przyjąć naturalną, możliwie najwygodniejszą pozycję.

REKLAMA

Toyota FLV Toyota FLV

Japończycy zwrócili również uwagę na komfort w czasie wsiadania i wysiadania. Odległość siedziska od podłogi była tak wymierzona, by zajmowanie i opuszczanie miejsca było jednocześnie wygodniejsze niż w sedanach, gdzie siedziało się nisko, jak i SUV-ach, skąd trzeba było wysiadać z wysokiego poziomu. Auto oferowało też dużo miejsca na nogi i nad głowami.

Komfort jazdy dodatkowo podnosiło niezależne zawieszenie wszystkich kół, a całość dopełniał pokaźny bagażnik z dużym otworem załadunku. Tylne siedzenia po złożeniu tworzyły płaską powierzchnię, co dodatkowo zwiększało uniwersalność samochodu, zapowiadaną przez jego twórców.

Pojemne wnętrze przekładało się na spore wymiary konceptu, którego długość wynosiła prawie 4,8 m. To mniej więcej tyle, ile mierzył wtedy Lexus ES, czyli sedan segmentu E.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota FLV Toyota FLV

Toyota FLV - wyposażenie godne limuzyny

Model FLV imponował wyposażeniem. W środku znalazła się klimatyzacja, a także system multimedialny i nawigacja z funkcją pobierania danych o ruchu drogowym. Mało tego, po skonfigurowaniu telefonu na środkowym ekranie można było nawet odczytywać e-maile! A mowa przecież o samochodzie stworzonym 25 lat temu.

Po drugiej stronie grodzi silnika Toyoty/Lexusa LFV znalazła się około 200-konna jednostka V6 3.0 1MZ-FE, napędzająca przednie koła. Ta sama, którą Japończycy stosowali w Toyocie Camry czy Lexusach ES i RX.

Model FLV nie doczekał się ostatecznie bezpośredniego następcy w postaci produkcyjnego auta, ale można go uznać za protoplastę modelu Toyota Venza. To rodzinny minivan stworzony z myślą o amerykańskim rynku. Auto jest produkowane od 2008 roku, a w najnowszej odsłonie stało się rasowym SUV-em. Natomiast w ofercie Lexusa rolę przestrzennego i uniwersalnego auta luksusowego przyjął głównie SUV – Lexus RX.

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA