REKLAMA

Toyota GR 86 – premiera następcy GT86

Toyota GR 86 debiutuje kilka miesięcy po premierze bliźniaczego Subaru BRZ drugiej generacji. Oba auta wciąż są rasowymi coupe z silnikiem typu bokser i napędem na tylną oś.

Toyota GR 86 fot. materiały prasowe
Toyota GR 86
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Podczas wspólnej z Subaru prezentacji Toyota Gazoo Racing zaprezentowała drugą generację swojego rasowego coupe, budowanego w bliskiej kooperacji z Subaru. W przypadku Toyoty zmiana nazwy z GT86 na GR 86 ma symboliczne znaczenie, bowiem dzięki temu nowe coupe dołącza do rodziny rasowych, sportowych modeli sygnowanych logo Gazoo Racing, w której mamy już Toyotę GR Suprę i od niedawna Toyotę GR Yaris.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Toyota GR 86 – długo wyczekiwany następca

O ile Subaru BRZ w nowym wcieleniu nie będzie już dystrybuowane w Europie, tak Toyota GR 86 jak najbardziej. To cieszy, że pomimo stale zaostrzanych na Starym Kontynencie norm emisji spalin, producent zdecydował się na taki krok, bo przecież GR 86 pod maską wciąż ma wolnossący silnik typu bokser, który bez hybrydowego wsparcia nie uzyska rekordowo niskich wartości emisji CO2.

Cofnijmy się jednak na moment do roku 2012, kiedy to światło dzienne ujrzała Toyota GT86. Aż do dziś to sportowe, tylnonapędowe coupe, osiągnęło sprzedaż na poziomie ponad 200 tys. egzemplarzy. Nowy model, GR 86, odziedziczył po swoim poprzedniku charakter sportowego samochodu, dającego prawdziwą radość z jazdy. I my tym zapewnieniom Toyota Gazoo Racing wierzymy, bo przecież czy to GR Supra, czy GR Yaris, to doskonałe pojazdy zbudowane z myślą o dawaniu przyjemności ze sportowej jazdy.

Toyota GR 86 – najważniejsze cechy

Stylistyce Toyoty GR 86 poświęcimy niezbędne minimum czasu, bo wizualnie jest to niemal to damo, co w przypadku nowego Subaru BRZ. Oba modele różni kształt grilla – w Toyocie przypominający ten z GR Yarisa – czy sygnatura LED-ów do jazdy dziennej.

Toyota GR 86fot. materiały prasowe
Toyota GR 86

REKLAMA

REKLAMA

Poza tym to ten sam projekt. Nieco mało wyrazisty, z tylnymi lampami przypominającymi Opla Insignię poprzedniej generacji, ale to oczywiście kwestia gustu. Oprócz tego samochód wyposażono w elementy aerodynamiczne, takie jak przednie wloty powietrza czy boczne panele, które wywodzą się wprost z motorsportu. Sprawiają one, że GR 86 ma prezentować jedne z najlepszych w klasie właściwości jezdne i stabilność w zakrętach.

Najważniejsze jest jednak to, co niewidoczne dla oczu, a istotne z punktu widzenia wrażeń z jazdy. Jak obiecuje producent, GR 86 będzie najlżejszym czteromiejscowym coupe w segmencie, dzięki wielu technologicznym innowacjom, których celem jest redukcja masy. Stąd m.in. zastosowanie aluminium do wykonania dachu czy elementów nadwozia, co pozwoliło uzyskać masę 1270 kg.

Wymiary GR 86 są niemal identyczne jak GT86, a tym samym nowy model utrzymał nisko położony środek ciężkości, co przyczynia się do bardziej zwinnego prowadzenia. Sztywność skrętną poprawiono o około 50 procent w porównaniu z GT86, dzięki czemu auto prowadzi się bardziej dynamicznie i pewniej pokonuje zakręty.

Samochód jest, jak wspomnieliśmy na wstępie, napędzany czterocylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 2,4 litra. Nowa, większa jednostka napędowa sprawia, że GR 86 ma lepsze osiągi od swojego poprzednika, a do tego wkręca się aż na 7400 obrotów na minutę. Moc maksymalna sięga 235 KM przy 7000 obr./min, a moment obrotowy 250 Nm przy 3700 obr./min. Na sprint do „setki” Toyota GR 86 potrzebuje 6,3 sekundy – o 1,1 s mniej niż poprzednik.

Więcej szczegółów dotyczących nowej Toyoty GR 86 w Europie producent zaprezentuje jeszcze w tym roku. Co do cen, tych oczywiście nie znamy, ale w Polsce będą one odpowiednio większe, niż w przypadku poprzedniczki. Winę ponosi za to stawka akcyzy, wynosząca aż 18,6 proc. dla silników powyżej 2 litrów pojemności. Zanim jednak poznamy cenniki, zajrzyjcie do galerii zdjęć i dajcie znać, czy taka GR 86 wam odpowiada? Bo my nie możemy się już doczekać pierwszych jazd.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA