[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Toyota GR Supra – wielki powrót legendy

Nowa Toyota Supra ujrzała światło dzienne. Po długim oczekiwaniu sportowy model debiutuje na salonie w Detroit.

Toyota GR Supra (A90) Toyota GR Supra (A90)

Toyota GR Supra, bo tak brzmi pełna nazwa współczesnego wcielenia tego kultowego modelu, jest piątą generacją japońskiego coupe. Producent kazał jednak czekać na pojawienie się nowej Supry niemal 17 lat, bo tyle minęło od zakończenia produkcji nieodżałowanej Supry A80.

Toyota GR Supra - nadwozie i wymiary

Skupmy się jednak na nowym modelu, bo ten zapowiadany był już od dobrych kilku lat, za pomocą kolejnych wersji koncepcyjnych czy wyścigowych. Właściwie to ogólny wygląd nowej Supry znamy, bo jak nietrudno się było domyślić, niewiele różni się on od pokazywanych wcześniej prototypów – jak Toyota FT-1 z 2014 roku, czy wspomnianych wersji wyczynowych.

Nadwoziu nowej Toyoty Supry nie można odmówić drapieżności i wyważonych, sportowych proporcji. Krótki rozstaw osi i szeroki rozstaw kół mają zapewnić świetne prowadzenia. Producent wspomina o niemal doskonałych proporcjach, wynoszących 1,55, nazywając je „złotymi”.

Toyota GR Supra ma 4379 mm długości, 1854 mm szerokości i 1291 mm wysokości. Rozstaw osi sięga 2470 mm. Bez kierowcy samochód waży 1495 kilogramów.

O ile co do stylistyki Toyoty GR Supry zdania są podzielone, to co do jednego możemy być twórcom tego sportowego coupe wdzięczni. W duchu klasycznych modeli pozostawiono tu bowiem napęd na tylną oś oraz rzędowy, sześciocylindrowy silnik, który dzięki turbodoładowaniu zapewni iście sportowe osiągi.

Toyota GR Supra (A90)

REKLAMA

REKLAMA

Toyota GR Supra - silnik i osiągi

Pozostając chwilę przy napędzie. Pod maską nowej Toyoty GR Supry pracuje trzylitrowy, rzędowy silnik o sześciu cylindrach ustawionych w rzędzie. Maszyneria ta generuje 340 KM mocy przy 5000-6500 obr./min oraz 500 Nm momentu obrotowego w szerokim zakresie 1600-4500 obr./min.

Silnik współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, z krótkimi przełożeniami na niskich biegach. Manetki przy kierownicy umożliwiają manualną zmianę przełożeń, a w trybie automatycznym dostępne są położenia Normal oraz Sport.

Jak na sportowy wóz przystało, do dyspozycji kierowcy pozostaje funkcja Launch Control, która umożliwia przyspieszanie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Toyota GR Supra (A90)

Zobacz także: 25-letnia Toyota Supra za pół miliona!

REKLAMA

Toyota GR Supra - napęd i zawieszenie

Dostępna w Europie Toyota GR Supra wyposażona będzie w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, umożliwiając pełny zakres spięcia napędów od zera do stu procent. Dodatkowo, dźwięk silnika oraz jego reakcje na gaz, sposób zmiany przełożeń, zawieszenie, układ kierowniczy oraz zachowanie aktywnego dyferencjału są dopasowywane, gdy kierowa wybierze tryb Sport.

Wzmocnienie sportowych doznań potęgować ma wysoka sztywność strukturalna, która jest wyższa niż w Lexusie LFA oraz środek ciężkości położony niżej, niż w Toyocie GT86. Idealny jest też rozkład masy, wynoszący 50:50.

Prowadzenie testowane było między innymi na Północnej Pętli toru Nurburgring, gdzie dostosowano ustawienia zawieszenia. To składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz lekkiego zawieszenia pięciowahaczowego z tyłu. Do tego tylne koła są odrobinę szersze od przednich, a hamulce wyposażono w czterotłoczkowe zaciski Brembo.

Toyota GR Supra (A90)

REKLAMA

REKLAMA

Toyota GR Supra - wnętrze i wyposażenie

Wejdźmy jeszcze na moment do środka, gdzie mamy miejsce dla kierowcy, wokół którego skupiony jest cały kokpit oraz pasażera. Deska rozdzielcza w nowej Toyocie GR Supra nawiązuje do tradycyjnych elementów samochodów klasy GT, ale jest przy tym nowoczesna.

Znajdziemy tu choćby wyświetlacz head-up, czy umieszczony przed kierowcą 8,8-calowy ekran z trójwymiarowym licznikiem przebiegu czy wskaźnikiem biegu w części centralnej, nie pomijając cyfrowego prędkościomierza po lewej oraz nawigacji i multimediów po prawej jego stronie.

Z kolei na środku deski rozdzielczej znajdziemy drugi, również 8,8-calowy wyświetlacz, obsługiwany dotykowo i za pomocą obrotowego kontrolera. Panel obsługi klimatyzacji i podstawowe ustawienia nagłośnienia są w wygodnej postaci klasycznych przycisków.

Toyota GR Supra (A90)

Zobacz także: pierwsza Toyota Supra trafi na aukcję!

REKLAMA

Mimo czysto sportowych aspiracji, Toyota GR Supra da radę przewieźć całkiem niemało – jak na przeznaczenie samochodu – bagażu. Pojemność przestrzeni bagażowej sięga bowiem 290 litrów, co pozwoli przewieźć torby na weekendowy wypad na tor czy wycieczkę poza miasto.

Na koniec wyposażenie. Toyota GR Supra otrzymuje w standardzie m.in.:

  • aktywny dyferencjał,
  • adaptacyjne zawieszenie (Adapitve Variable Suspension),
  • 19-calowe aluminiowe koła,
  • dwustrefowa klimatyzacja,
  • adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymywania i ruszania,
  • bezkluczykowy dostęp,
  • skórzana kierownica wielofunkcyjna,
  • wirtualne zegary.

Co więcej, sportowe fotele obite są skórą i mają elektryczną regulację (wraz z podparciem lędźwiowym), zintegrowane podgrzewanie i funkcję pamięci ustawień. System multimedialny JBL ma 12 głośników. Jest tu także wyświetlacz head-up, wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala, nawigację z Supra Connect (na wybranych rynkach), Bluetooth oraz port USB.

Toyota GR Supra (A90)

REKLAMA

REKLAMA

Toyota GR Supra A90 Edition

Na początek sprzedaży Toyota wypuści limitowaną do 90 egzemplarzy serię Toyota GR Supra A90 Edition. Model ten ma uczcić historię modelu Supra i nawiązuje do oznaczenia modelu – A90. Wszystkie egzemplarze A90 Edition będą pokryte matowym lakierem Storm Grey, zostaną wyposażone w czarne matowe felgi aluminiowe oraz kokpit kierowcy obszyty czerwoną skórą.

Nowa Toyota GR Supra trafi do klientów w połowie 2019 roku. Wszystkie samochody powstaną w mieście Graz w Austrii. My nie możemy się już doczekać możliwości przetestowania nowej Toyoty GR Supry na torze, żeby niezwłocznie przekazać wam pierwsze wrażenia z jazdy na łamach strony www.auto-motor-i-sport.pl oraz miesięcznika Auto Motor i Sport.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 315 900 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij