Toyota GR Supra z nową manualną skrzynią biegów

Znamy więcej szczegółów dotyczących Toyoty GR Supry z manualną skrzynią biegów. Auto zadebiutuje w Europie.

Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów fot. materiały prasowe
Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 223 900 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Od swojej premiery Toyota GR Supra oferowana jest z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 3,0 l i mocy 340 KM, współpracującym z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Rok później do oferty został dodany nowy 2,0-litrowy silnik o mocy 258 KM, również z automatyczną skrzynią biegów w standardzie. Jak zdradza producent, wciąż powracało jednak pytanie, czy będzie dostępna manualna skrzynia biegów.

REKLAMA

Toyota wysłuchała głosów fanów i klientów zainteresowanych samochodami sportowymi, i może potwierdzić, że nowa GR Supra z sześciobiegową inteligentną manualną skrzynią biegów (iMT) zostanie wkrótce wprowadzona do Europy. Wersja ta została zaprojektowana tak, aby zadowolić kierowców, którzy kochają poczucie kontroli i radość, jaką zapewnia precyzyjna, sportowa manualna skrzynia biegów. Dodanie tej opcji do gamy GR Supry oznacza, że Toyota będzie oferować wszystkie trzy modele z linii GR dostępne w Europie z manualną skrzynią biegów i trzema pedałami w standardzie (GR Yaris) lub jako opcja (GR Supra, GR86).

Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegówfot. materiały prasowe
Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów

Nowa 6-biegowa manualna skrzynia biegów iMT

Manualna skrzynia biegów zamontowana w GR Suprze została specjalnie zaprojektowana i dostrojona, aby płynnie współpracować z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem GR Supry. Zespół inżynierów zmodyfikował obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów oraz usunął elementy, które nie były niezbędne, aby dodatkowo zmniejszyć jej masę. Samochód otrzymał też nowo zaprojektowane sprzęgło o większej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej. Dzięki większej powierzchni tarcia i mocniejszej sprężynie, nowe sprzęgło pracuje adekwatnie do potrzeb wysokoobrotowego silnika GR Supry.

Przekładnia iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania z nowym oprogramowaniem, który stawia na pierwszym miejscu sportowe osiągi. Podczas zmiany biegu na wyższy, parametry są tak dostosowywane, aby zoptymalizować moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła. Oprogramowanie zostało dopracowane także pod kątem osiągów przy redukcji biegu. Skrzynia iMT oprócz domyślnych ustawień oferuje także tryb Sport. Aby zwiększyć dynamikę podczas startu i zapewnić większą radość z jazdy, przełożenie pierwszego biegu zostało zmodyfikowane z 3,15 (w automatycznej skrzyni biegów) do 3,46. To sprawia, że GR Supra z manualną skrzynią rusza i rozpędza się z niskich prędkości jak przystało na rasowy samochód sportowy.

Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegówfot. materiały prasowe
Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów

REKLAMA

REKLAMA

Tuning zawieszenia, zmiany w kabinie

Wszystkie wersje GR Supry otrzymują teraz bardziej sportowe zawieszenie, tak zmodyfikowane, aby dawać lepszą przyczepność w aucie z manualną skrzynią biegów. Zmiany obejmują sztywniejszą, wulkanizowaną gumę w przednich i tylnych tulejach stabilizatora oraz zmodyfikowane amortyzatory. Dostrojono również elementy mechaniczne elektrycznego wspomagania kierownicy oraz parametry pracy systemu.

Wprowadzenie do GR Supry manualnej skrzyni biegów wymagało też dostosowania konsoli centralnej, aby zapewnić kierowcy komfortowe, ergonomiczne manewrowanie dźwignią zmiany biegów. Nie wystarczyło tylko zamienić jedną dźwignię na inną. Inżynierowie Toyoty poświęcili szczególną uwagę temu, by optymalnie umieścić gałkę lewarka i zapewnić precyzyjną, szybką zmianę biegów. Obecna konstrukcja konsoli środkowej nie zapewnia wystarczającego odstępu między dźwignią zmiany biegów nowej skrzyni manualnej a panelem sterowania klimatyzacją. Aby uzyskać idealną ergonomię, przeprojektowano konsolę i przełącznik trybów jazdy. Zastosowano także drążek o krótszym skoku, aby zmiana biegów była szybka i łatwa. Zmieniony układ zapewnia wygodny, 42-milimetrowy prześwit między gałką zmiany biegów a panelem klimatyzacji.

Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegówfot. materiały prasowe
Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów

Kontrola trakcji

Aby dostosować właściwości jezdne GR Supry do manualnej skrzyni biegów, Toyota zoptymalizowała też kontrolę trakcji i układ hamulcowy. W samochodzie z automatyczną skrzynią możliwe jest użycie drugiego biegu podczas ruszania pod górę, gdy koła znajdują się na nawierzchni o różnym poziomie przyczepności – na przykład, gdy samochód jest częściowo zaparkowany na oblodzonej drodze. Dzięki temu ruszanie odbywa się płynnie i bezpiecznie. W przypadku manualnej skrzyni biegów konieczne jest użycie pierwszego biegu podczas ruszania, dlatego puszczenie sprzęgła zwiększa ryzyko poślizgu kół. Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie Toyoty dostroili system kontroli trakcji (TRC) samochodu, aby uzyskać płynną pracę, taką jak w przypadku skrzyni automatycznej. System został także zoptymalizowany pod kątem charakterystycznego wysokiego momentu obrotowego silnika GR Supry, szerokich opon i napędu na tylne koła.

Zobacz także:
REKLAMA