[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


Toyota GR Yaris. Premiera hot-hatcha

Toyota GR Yaris rusza na podbój segmentu hot-hatchy segmentu B. Ma duży zapas mocy, napęd czterech kół i bardzo rasowy wygląd.

Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris

Pokazana właśnie w Tokio Toyota GR Yaris, której zapowiedź prezentowaliśmy wam w grudniu 2019 roku, jest nowym wcieleniem znanej u nas, limitowanej Toyoty Yaris GRMN, ale przy okazji jest od niej pod każdym względem lepsza. Zanim przejdziemy do opisu nowego hot-hatcha, przypomnijmy kilka suchych faktów.

Toyota Yaris GRMN ma pod maską 212-konny silnik 1,8 o momencie obrotowym 250 Nm przy 5000 obr./min. Przy masie 1135 kg, Yaris GRMN legitymowała się wskaźnikiem mocy do masy równym 5,35 kg na 1 KM.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów, z wykorzystaniem mechanizmu różnicowego opartego na systemie Torsen. Przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 230 km/h.

Zobacz także: przełomowy model Volkswagena, o którym mało kto wiedział

REKLAMA

Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris – najmocniejsze trzy cylindry

Czas zatem przedstawić państwu Toyotę GR Yaris. Bezpośrednią inspiracją dla tego modelu są rajdowe doświadczenia Toyoty w WRC. Do budowy GR Yarisa zastosowano zaawansowane technologie, wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas startów Toyoty w WRC, w których Toyota Gazoo Racing wywalczyła mistrzostwo producentów w 2018 roku i mistrzostwo kierowców w roku 2019.

Pod maską Toyoty GR Yaris drzemie najmocniejszy trzycylindrowy silnik benzynowy, jaki ktokolwiek montuje w drogowym samochodzie. Tak, dobrze czytacie – trzy cylindry. W tych czasach taki zabieg nie powinien jednak dziwić. W Fordzie Fiesta ST taka konstrukcja działa bardzo sprawnie.

Z pojemności 1,6 litra turbodoładowana jednostka wyciska moc sięgającą aż 272 KM (to w Japonii, europejska specyfikacja ma być nieco słabsza – 261 KM), co wprost oznacza, że GR Yaris jest mocniejsza nie tylko od wspomnianej Fiesty ST, ale nawet od większego o rozmiar Volkswagena Golfa GTI! A do tego ma seryjnie montowany napęd czterech kół, czego nie ma ani Fiesta ST, ani nawet Golf GTI.

Zobacz także: nowy Mitsubishi ASX wchodzi do salonów

REKLAMA

Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris

Silnik wyciska maksymalny moment obrotowy 360 Nm, który przenoszony jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem sześciobiegowej ręcznej skrzyni i z wykorzystaniem dwóch mechanizmów różnicowych o ograniczonym poślizgu typu Torsen.

Napęd czterech kół można będzie ustawić w jednym z trzech trybów pracy. Tryb Normal przenosi 60 proc. sił napędowych na przód i 40 na tył. W trybie Sport na tył trafi już 70 proc. momentu, a na przód pozostałe 30. Z kolei ustawienie Track rozdzieli napęd po równo między obiema osiami. Napęd można będzie jeszcze wprowadzić w dodatkowe ustawienie Expert, które pozwalał na jazdę w kontrolowanym, efektownym poślizgu.

Taka maszyneria pozwala niewielkiej Toyocie GR Yaris przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 5,5 sekundy i rozpędzić się do ograniczonej elektronicznie prędkości 230 km/h. Dodajmy jeszcze, że auto waży 1280 kg, zatem stosunek masy do mocy wynosi tu 4,7 kg/KM dla wersji JDM oraz 4,9 kg/KM dla wersji europejskiej.

Zobacz także: Volvo V60 T8 Twin Engine - rodzinny nie znaczy nudny!

REKLAMA

Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris – stylistyka

Toyota GR Yaris powstała na bazie pokazanej niedawno nowej generacji miejskiego hatchbacka, ale jak już może zauważyliście, nadwozie jest trzydrzwiowe, czego nie dostaniemy w cywilnej wersji. Zostało ono wykonane specjalnie dla wersji GR, z aluminium i włókna węglowego.

W lusterku wstecznym wersję GR Yaris odróżnimy od zwykłego Yarisa po nowym zderzaku. Bardziej masywnym, z pionowymi liniami i potężnym prostokątnym grillem. W oczy rzucają się też mocno poszerzone nadkola.

Z tyłu natomiast zauważyć można zmieniony zderzak z dyfuzorem i dwiema okrągłymi końcówkami wydechu. Nad tylną szybą umieszczono natomiast lotkę spoilera, która zaskakuje swoimi niewielkimi – jak na rodzaj auta – rozmiarami.

Poza zmianami w zawieszeniu (z przodu MacPherson, z tyłu podwójne wahacze) i wspomnianych poszerzeniach, auto ma w stosunku do cywilnego Yarisa obniżoną o 9,1 cm linię dachu, a drzwi pozbawione są ramek. Efektowny wygląd dopełniają duże 18-calowe obręcze kół.

Czekamy zatem na prezentację europejskiej specyfikacji, a następnie przymiarki cenowe. Coś nam mówi, że Toyota Gr Yaris mocno namiesza na rynku hot-hatchy.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA