[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Toyota GR Yaris. Znamy dane techniczne

Toyota GR Yaris to samochód, który już 10 stycznia ujrzy światło dzienne i namierza na rynku hot-hatchy segmentu B. Co już o nim wiemy?

Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Co kilka dni Toyota wypuszcza w eter kolejne informacje dotyczące Toyoty GR Yaris, czyli sportowej, rasowej wręcz odmiany miejskiego modelu. Jej oficjalny debiut zaplanowany jest na 10 stycznia, podczas salonu samochodowego w Tokio.

Czym będzie Toyota GR Yaris? Powiedzmy wprost – małym potworem. Jeśli bowiem myślicie, że Toyota Yaris GRMN z jej 212-konnym silnikiem o pojemności 1,8 litra i napędem na przód, to torowe zwierzę i szczyt możliwości ekipy Gazoo Racing, to GR Yaris mocno was zaskoczy.

Owszem, Yaris GRMN jest kapitalnym samochodem, z pazurem, zapasem mocy i świetnym prowadzeniem. GR Yaris ma jednak wynieść emocje na znacznie wyższy poziom. Większa moc i napęd na cztery koła to tylko niektóre zalety nowego hot-hatcha.

Toyota GR Yaris – nadwozie

Za podrasowanie Toyoty Yaris nowej generacji zabrali się inżynierowie z Toyota Gazoo Racing, ekipy przygotowującej samochody japońskiego producenta do startów choćby w rajdowych mistrzostwach świata WRC. I jak wiemy, są w tym mistrzami – rok temu w kategorii producentów, a w tym roku kierowców.

Toyota GR Yaris ma być drogowym wcieleniem Toyoty Yaris WRC. Specjalnie na potrzeby tego modelu stworzone zostało trzydrzwiowe nadwozie, bardziej pasujące do tak rasowego samochodu. Mamy tu także bezramkowe drzwi oraz linię dachu obniżoną o niemal 10 centymetrów.

Dodatkowo panele nadwozia, w tych dach, klapa bagażnika, maska, drzwi oraz przednie błotniki wykonane zostały z lżejszego od stali aluminium.

Zobacz także: 680 KM w elektrycznym modelu Volkswagena

REKLAMA

REKLAMA

Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris

W kwestii podwozia również poczynione zostały zabiegi redukujące masę hot-hatcha. Bazuje on na tej samej płycie podłogowej co cywilna Toyota Yaris i ma taki sam rozstaw osi, natomiast tam gdzie to możliwe wykorzystano spore ilości włókna węglowego.

Zmiany objęły także zawieszenie, które zamiast belki skrętnej z tyłu otrzymało konstrukcje wielowahaczową. Dzięki wszystkim tym zabiegom konstrukcja Toyoty GR Yaris jest lżejsza, sztywniejsza i bardziej opływowa niż w wersji bazowej.

Toyota GR Yaris – silnik i napęd

Wiemy już, jaki silnik trafi pod maskę nowej Toyoty GR Yaris. W miejsce jednostki o pojemności 1,8 litra z modelu GRMN będziemy tu mieli odwołanie do modelu Yaris WRC w postaci turbodoładowanego silnika o pojemności 1,6 litra.

Jednostka ta będzie konstrukcją trzycylindrową, co jak pokazuje przykład choćby Forda Fiesty ST, nie jest wcale takim złym pomysłem, jak się początkowo wydaje. Poza tym chodziło o względy homologacyjne, na potrzeby modelu klasy R5. Od 2020 roku rajdowe auta R5 muszą mieć bowiem trzy-, a nie czterocylindrowe motory.

Zobacz także: Volvo XC40 T5 Twin Engine - z mocą dwóch silników

REKLAMA

Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris

Silnik ten jest najlżejszym i najmocniejszym obecnie na świecie motorem o pojemności 1,6 litra – przynajmniej tak twierdzą przedstawiciele Toyoty. Zamontowano go nieco bliżej tyłu auta, dla lepszego rozkładu masy. Jaki jest zatem poziom mocy tej maszynerii?

Według oficjalnych informacji Toyoty, GR Yaris będzie dysponować mocą 250 KM i maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm. To wartości, które zapewnić mają ponadprzeciętne możliwości auta.

Napęd przenoszony będzie za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej na wszystkie cztery koła. To duży krok naprzód w porównaniu z modelem GRMN. Rolę centralnego mechanizmu różnicowego pełnić będzie sprzęgło, któremu wymusić można pracę w trzech trybach.

W trybie Normal 60 proc. napędu trafi na przód, a 40 na tył. W trybie Sport zrobi się ciekawiej, bo przednio koła dostaną 30 proc. napędu, a tylne aż 70. Z kolei ustawienie Track, przeznaczone na tor, podzieli napęd po równo między przodem i tyłem. Opcjonalnie dostępne będą mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu dla obu osi.

Póki co obejrzeć można nagranie opublikowane przez producenta, pokazujące część możliwości Toyoty GR Yaris.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij