REKLAMA

Toyota GR010 – hipersamochód od Toyota Gazoo Racing

Toyota GR010 to hipersamochód przeznaczony do wyścigów długodystansowych, zaprezentowany właśnie przez Toyota Gazoo Racing. Debiut na torze już niebawem.

Toyota GR010 fot. materiały prasowe
Toyota GR010
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Dla Toyota Gazoo Racing rozpoczyna się nowy rozdział w wyścigach długodystansowych, w których japońska marka odnosiła już duże sukcesy. Belgijski tor Spa-Francorchamps to miejsce debiutu hipersamochodu GR010 Hybrid. 6-godzinna rywalizacja inauguruje przełomowy sezon FIA WEC, a punktem kulminacyjnym będzie legendarny 24-godzinny wyścig Le Mans.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Toyota GR010 Hybrid i nowy rozdział

W sezonie 2021 wyścigów długodystansowych zaczyna obowiązywać nowa kategoria Le Mans Hypercar. To bezpośredni następca grupy C z lat 80. i 90. poprzedniego stulecia, a także samochodów LMP1, które biły kolejne rekordy w drugiej dekadzie XXI wieku. Zespół Toyota Gazoo Racing to aktualni mistrzowie świata w wyścigach długodystansowych i trzykrotni zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu w Le Mans.

Japońska marka jest pierwszą, która pokazała swój hipersamochód i jako pierwsza weźmie udział w rywalizacji. Jeszcze w tym sezonie do walki dołączy zespół Scuderia Cameron Glickenhaus, a w kolejnych latach serię wzmocnią m.in. tacy producenci jak Audi, Ferrari, Peugeot i Porsche.

Toyota GR010 Hybrid przeszła intensywny program testów, a zespół postawił na sprawdzony w poprzednich latach zestaw kierowców – czwarty sezon z rzędu załogę auta z numerem 7 stanowić będą aktualni mistrzowie świata Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López, a w samochodzie z numerem 8 pojadą zwycięzcy zeszłorocznego Le Mans, czyli Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Brendon Hartley.

Toyota GR010fot. materiały prasowe
Toyota GR010

Toyota GR010 Hybrid o mocy 680 KM

GR010 Hybrid z przodu ma silnik elektryczny, który dostarcza 272 KM do układu hybrydowego i zapewnia napęd na cztery koła do prędkości przekraczających 120 km/h. Wspomaga przy tym 3,5-litrowy silnik V6. Obie jednostki osiągają wspólnie maksymalne 680 KM, a zużycie paliwa nie jest niczym ograniczone. Utytułowany poprzednik, czyli model TS050 Hybrid, ważył o 162 kg mniej, a jego układ hybrydowy generował aż 1000 KM, ale jego osiągi, w tym prędkość maksymalną, mocno ograniczały przepisy dotyczące maksymalnego zużycia paliwa na okrążenie.

Nowy hipersamochód mocno różni się od poprzedniego, więc kierowcy będą potrzebowali nieco zmienić podejście do prowadzenia auta. W gestii inżynierów jest, by zadbać o to, żeby GR010 Hybrid wykorzystywał pełnię swoich możliwości, zwłaszcza gdy dojdzie do wyprzedzania aut klas LMP2 oraz GT.

Oprócz zmian przepisów dotyczących konstrukcji aut najwyższej klasy, zmieniły się regulacje odnośnie liczby osób pracujących na torze – teraz limit wynosi 43 osoby. Ideą przepisów było ograniczenie kosztów, co dla zespołu Toyoty oznaczało reorganizację. Mechanicy i inżynierowie będą musieli się wykazać dużą elastycznością, by zachować najwyższe standardy pracy w mniejszym składzie, a podczas intensywnego tygodnia w Spa okrojony zespół po raz pierwszy sprawdzi zmiany w praktyce.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA