Toyota GR86 zastępuje Toyotę GT86

Toyota GR86 to następca modelu GT86. Auto z nową nazwą i nowym silnikiem zachowuje koncepcję rasowego, tylnonapędowego coupe. Mamy jednak również złe wiadomości.

Toyota GR86 2021 fot. materiały prasowe
Toyota GR86 2021
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 48 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Zacznijmy od tego, że Toyota GR86 została pokazana światu już w kwietniu tego roku, razem z Subaru BRZ, z którym – podobnie jak wcześniej model GT86 – dzieli nadwozie, napęd, silnik i wiele innych elementów. Właściwie są to bliźniacze konstrukcje, a różnice można policzyć na palcach jednej, no może dwóch rąk. Jak już zauważyliście, coupe Toyoty, które ma swoją europejską premierę, zmieniło nazwę i zamiast GT86 nazywa się GR86. Od Gazoo Racing oczywiście. W ten sposób auto staje się kolejnym członkiem rodziny GR, w której mamy już choćby GR Suprę czy GR Yarisa.

REKLAMA

Toyota GR86 – tylko przez dwa lata

Toyota GR86 2021fot. materiały prasowe
Toyota GR86 2021

Na wstępie wspomnieliśmy też, że mamy w związku z europejską premierą GR86 pewne złe wiadomości. Otóż z informacji podanych przez importera wiemy, że model ten będzie dostępny u nas jedynie przez dwa lata, a później zniknie z oferty. Winę ponoszą oczywiście normy emisji spalin, jako że pod maskę trafia benzynowy silnik o pojemności 2,4 litra, bez żadnego elektrycznego, hybrydowego wspomagania. Taka limitowana oferta z pewnością przekona wielu kolekcjonerów czy entuzjastów tradycyjnych rozwiązań w sportowych samochodach do zakupu nowego GR86.

Toyota GR86 – nadwozie

Toyota GR86 2021fot. materiały prasowe
Toyota GR86 2021

Stylistyce Toyoty GR86 poświęcimy niezbędne minimum czasu, bo wizualnie jest to niemal to samo, co w przypadku nowego Subaru BRZ. Oba modele różni kształt grilla – w Toyocie przypominający ten z GR Yarisa – czy sygnatura LED-ów do jazdy dziennej. Poza tym to ten sam projekt. Może jest nieco mało wyrazisty, z tylnymi lampami przypominającymi Opla Insignię poprzedniej generacji, ale to oczywiście kwestia gustu. Oprócz tego samochód wyposażono w elementy aerodynamiczne, takie jak przednie wloty powietrza czy boczne panele, które wywodzą się wprost z motorsportu. Sprawiają one, że GR86 ma prezentować jedne z najlepszych w klasie właściwości jezdne i stabilność w zakrętach.

Toyota GR86 2021fot. materiały prasowe
Toyota GR86 2021

Najważniejsze jest jednak to, co niewidoczne dla oczu, a istotne z punktu widzenia wrażeń z jazdy. Jak obiecuje producent, GR86 jest najlżejszym czteromiejscowym coupe w segmencie, dzięki wielu technologicznym innowacjom, których celem jest redukcja masy. Stąd m.in. zastosowanie aluminium do wykonania dachu czy elementów nadwozia, co pozwoliło uzyskać masę 1270 kg.

Wymiary GR86 są niemal identyczne jak GT86, a tym samym nowy model utrzymał nisko położony środek ciężkości, co przyczynia się do bardziej zwinnego prowadzenia. Sztywność skrętną poprawiono o około 50 procent w porównaniu z GT86, dzięki czemu auto prowadzi się bardziej dynamicznie i pewniej pokonuje zakręty.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota GR86 – silnik

Toyota GR86 2021fot. materiały prasowe
Toyota GR86 2021

Samochód jest, jak wspomnieliśmy na wstępie, napędzany czterocylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 2,4 litra. Nowa, większa jednostka napędowa sprawia, że GR86 ma lepsze osiągi od swojego poprzednika, a do tego wkręca się aż na 7400 obrotów na minutę. 16-zaworowa, czterocylindrowa jednostka DOHC wykorzystuje ten sam blok co w poprzednim aucie, ale jego pojemność została zwiększona z 1998 do 2387 cm3. Osiągnięto to poprzez zwiększenie średnicy cylindra z 86 do 94 mm.

Choć utrzymano ten sam stopień sprężenia (12,5:1), samochód generuje większą moc, bo maksymalna wartość wzrosła o około 17 procent – z 200 KM do 234 KM przy 7 tys. obr./min. W rezultacie czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się o ponad sekundę i wynosi 6,3 sekundy (6,9 sekundy z automatyczną skrzynią biegów). Maksymalna prędkość GR86 wynosi 226 km/h dla samochodu z manualną skrzynią biegów oraz 216 km/h dla wersji ze skrzynią automatyczną.

Maksymalny moment obrotowy także został zwiększony, do 250 Nm, a do tego osiągany jest wcześniej – przy 3700 obr./min. (w poprzednim modelu moment obrotowy wynosił 205 Nm przy 6400–6600 obr./min.). Pozwala on na płynne, lecz zdecydowane przyspieszenie do wysokich prędkości obrotowych, co przyczynia się do przyjemnych wrażeń za kierownicą, zwłaszcza na wyjściu z zakrętu. Wartość momentu obrotowego jest taka sama w autach z manualną i automatyczną skrzynią biegów.

Toyota GR86 – ceny i dostępność

Toyota GR86 2021fot. materiały prasowe
Toyota GR86 2021

Model GR86 został po raz pierwszy zaprezentowany w kwietniu 2021 roku. Teraz coupe debiutuje w Europie, a w salonach będzie dostępne wiosną 2022 roku. Jego produkcja zostanie ograniczona do dwóch lat. Cen nowej Toyoty GR86 jeszcze nie znamy, ale w Polsce będą one odpowiednio większe, niż w przypadku poprzedniczki. Winę ponosi za to stawka akcyzy, wynosząca aż 18,6 proc. dla silników powyżej 2 litrów pojemności. Zanim jednak poznamy cenniki, zajrzyjcie do galerii zdjęć i dajcie znać, czy taka GR86 wam odpowiada? Bo my nie możemy się już doczekać pierwszych testów na polskich drogach.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:
REKLAMA