[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Toyota Mega Cruiser – japoński Hummer

Toyota Mega Cruiser to model mało znany, a na pewno mniej niż jego rywal – amerykański Hummer. Oba auta łączy nie tylko sylwetka nadwozia, ale i wojskowe pochodzenie.

Toyota Mega Cruiser Toyota Mega Cruiser
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 38 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Toyota Mega Cruiser to potężny japoński samochód terenowy, zbudowany z myślą o potrzebach wojska, który został zaprezentowany już ćwierć wieku temu. Pokazany w 1995 roku pojazd już samą nazwą miał zwiastować ponadprzeciętne możliwości.

Podobnie jak w przypadku wspomnianego już amerykańskiego Hummera, Mega Cruiser ma zatem wojskowy rodowód, ale podobieństwa można się również dopatrzeć w tym, że oba modele były oferowane również w wersji cywilnej. Tyle że Toyota Mega Cruiser w zaledwie nieco ponad 100 egzemplarzach, w dodatku sprzedawanych tylko na rynku japońskim, a Hummer w masowej produkcji, również w kolejnych, znacznie bardziej ucywilizowanych odmianach.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

W przypadku wersji militarnej, nazywanej BXD10, Mega Cruiser został wyprodukowany w znacznie większej serii, liczącej około 3000 egzemplarzy.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Mega Cruiser – większa od Hummera

Porównań do Hummera ciężko w przypadku Toyoty Mega Cruiser uniknąć. Oba auta mają podobne, pudełkowate nadwozie, którego proporcje sprawiają, że wyglądają na spłaszczone od góry – są długie i szerokie, a przy tym stosunkowo niskie.

Toyota Mega Cruiser jest od oryginalnego Hummera nawet nieco dłuższa, bo mierzy ponad 5 metrów, przy niespełna 4,7 metra amerykańskiego wozu. Jest także nieco wyższa – 2,07 metra kontra 1,91 metra. Z kolei szerokość jest niemal identyczna – różnica to zaledwie 3 centymetry.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Surowy wygląd rasowego auta terenowego, którego nic nie zatrzyma, był całkowicie zrozumiały, biorąc pod uwagę jego wojskowe korzenie. Zanim Mega Cruiser został udostępniony do sprzedaży poza armią, trafił do piechoty zmotoryzowanej Japońskich Sił Samoobrony. Korzystały z niego także oddziały policji, straży pożarnej i służby ratownicze. Zamówienia na cywilny model Toyota zaczęła przyjmować w styczniu 1996 roku.

Był to jednocześnie największy samochód 4x4 sprzedawany kiedykolwiek przez Toyotę. Przy wspomnianych wyżej wymiarach, rozstaw osi wynosił 3,39 m, a masa własna sięgała 2850 kg. Mega Cruiser mógł przy tym pomieścić 6 osób i 750 kg ładunku.

Według oryginalnej koncepcji pasażerami mieli być żołnierze, a ładunkiem moździerze i amunicja, ale szybko stało się jasne, że Mega Cruiser ma potencjał także jako cywilne auto dla profesjonalistów i entuzjastów bezkompromisowego off-roadu.

Toyota Mega Cruiser – silnik i napęd

Silnik Toyoty Mega Cruiser to niemal niezniszczalny 4-cylindrowy turbodiesel o oznaczeniu 15B-T, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i intercooler. Maszyneria ma pojemność 4,1 litra i moc 155 KM, a współpracuje z nią 4-stopniowa automatyczna przekładnia.

Jak przystało na prawdziwy samochód terenowy, Mega Cruiser miał stały napęd 4x4, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu działający na różnice momentów obrotowych i blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Minimalny prześwit wynosił natomiast aż 420 mm.

Ciekawym rozwiązaniem był układ kierowniczy z czterema skrętnymi kołami, dzięki któremu samochód mógł w miarę sprawnie poruszać się na japońskich drogach – promień skrętu potężnej terenówki wynosił tylko 5,6 metra.

Komfort jazdy poprawiało dwuwahaczowe zawieszenie przy wszystkich kołach. Hamulce otrzymały natomiast wentylowane tarcze.

REKLAMA

Toyota Mega Cruiser – wersje nadwozia

Wojskowe wersje Toyoty Mega Cruiser produkowano w najróżniejszych konfiguracjach nadwozia – od vanów po kabriolety. Cywilny Mega Cruiser występował natomiast tylko w wersji hardtop.

Największe różnice między nimi można było zauważyć we wnętrzu, które w egzemplarzach przeznaczonych dla cywilów było jedyne w swoim rodzaju. Duże, gładkie powierzchnie połączone z militarnymi stylizacjami robiły szczególne wrażenie.

Auto było wyposażone we wszystko to, co powinien mieć luksusowy samochód z tamtych lat, włącznie z jednym lub nawet dwoma telefonami samochodowymi – zaawansowaną technologią połowy lat 90.

Toyota Mega Cruiser była dostępna tylko w Japonii i kosztowała 74 tys. funtów. To nie jest mało nawet dzisiaj, a co dopiero w 1995 roku. Jednak chętnych nie brakowało. Po latach wiadomo, że była to dobra inwestycja. Trzy lata temu Mega Cruiser z 1997 roku został wystawiony na sprzedaż w Monachium za 60 tys. euro.

Samochód nie był co prawda sprzedawany poza Japonią, ale klienci z innych krajów chętnie importowali go na własną rękę. Jeszcze dziś można czasami znaleźć pojedyncze sztuki w USA, Australii czy Rosji. Każdy z nich to prawdziwy rarytas, gdyż Toyota wyprodukowała zaledwie nieco ponad 100 egzemplarzy cywilnej wersji.

Produkcja Toyoty Mega Cruiser zakończyła się w sierpniu 2001 roku, a ostatni samochód sprzedano w 2002 roku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA