REKLAMA

Toyota Yaris Cross. Premiera nowego SUV-a

Toyota Yaris Cross to najnowszy model japońskiej marki, zaprezentowany dzisiaj podczas internetowej konferencji prasowej. Oto, co wiemy o nowym SUV-ie.

Toyota Yaris Cross Materiały prasowe
Toyota Yaris Cross
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Toyota Yaris Cross – miejski SUV z napędem 4x4

Toyota zapowiadała nadejście tzw. B-SUV-a już od wielu miesięcy, a jego premiera planowana była na salon samochodowy w Genewie, który w tym roku ostatecznie nie odbył się, z wiadomych powodów. Toyota postanowiła więc zaczekać i pokazać światu nowy model w innym czasie, zyskując więcej atencji opinii publicznej.

Nie przedłużając, oto jest. Nazywa się po prostu Toyota Yaris Cross, ale kiedy spojrzymy na ten samochód, to okaże się, że z Yarisem ma niewiele wspólnego. Przynajmniej z zewnątrz, bo już pod ładnie skrojonym nadwoziem kryje się platforma GA-B z serii TNGA.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

W dużym skrócie mówiąc, Toyota Yaris Cross ma platformę Yarisa, ale stylistykę i charakter bliższy RAV4, o czym zresztą producent wspominał podczas prezentacji. Otrzyma oczywiście napęd hybrydowy o mocy 116 KM, z 1,5-litrowym, trzycylindrowym silnikiem benzynowym. Będzie dysponować także zwiększonym prześwitem (przy 18-calowych obręczach kół), a także – co w segmencie B-SUV-ów jest wręcz niespotykane – napędem na cztery koła AWD-i.

Toyota Yaris CrossMateriały prasowe
Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross – nadwozie

Stylistyka Toyoty Yaris Cross jest bardzo udana. Projektantom udało się uzyskać efekt, dzięki któremu mierzący 4,18 m długości SUV, bliski krewny miejskiej Toyoty Yaris, wygląda jakby był o co najmniej rozmiar większy.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

W dużej mierze jest to zasługa wyważonych proporcji sylwetki, z długą, poziomo biegnącą maską i zgrabną bryłą części pasażerskiej. Dodatkowo Yaris Cross, z masywnym przodem, kanciastymi liniami i kwadratowymi nadkolami, dodatkowo wykończonymi z użyciem czarnych, plastikowych nakładek, wygląda jak SUV, który może mierzyć się z off-roadowym przeszkodami, a nie jedynie ładnie wyglądać w mieście.

Długość nadwozia Toyoty Yaris Cross, to jak wspomnieliśmy, 4,18 metra. Szerokość auta sięga natomiast 1,765 metra, wysokość 1,56 metra, a rozstaw osi to solidne 2,56 metra – tyle co w nowym Yarisie. W porównaniu do miejskiego modelu wersja Cross jest o 2 cm szersza i o 24 cm dłuższa, natomiast prześwit urósł o 3 cm.

Zobacz także:

Toyota Yaris Cross – wnętrze

Nowy SUV Yaris Cross, pomimo kompaktowych rozmiarów, ma być przestronnym i praktycznym samochodem. W załadunku bagażu pomaga opcjonalna elektrycznie otwierana tylna klapa. Ruchoma podwójna podłoga w bagażniku tworzy bezpieczny schowek na dnie lub pozwala zapakować do auta spore przedmioty.

Toyota Yaris CrossMateriały prasowe
Toyota Yaris Cross

Podczas prezentacji widzieliśmy, że po „pogłębieniu” podłogi bagażnika i złożeniu oparć foteli (składanych 40:20:40), można przewieźć rower – w pozycji pionowej, z wypiętym przednim kołem. Auto wyposażone będzie również w sprytny system pasów, mocujących luźne przedmioty w bagażniku.

Toyota Yaris Cross – hybryda z napędem 4x4

Toyota Yaris Cross wykorzysta napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji. Podobnie jak nowy Yaris, tak i Yaris Cross napędzane będą hybrydowym połączeniem z trzycylindrowym silnikiem 1.5 i jednostką elektryczną.

Nowy Yaris Cross ma moc systemową sięgającą 116 KM. W wersji z napędem na przednią oś emituje poniżej 90 g/km CO2, zaś model wyposażony w inteligentny system napędu 4x4 (AWD-i) generuje poniżej 100 g/km CO2.

Toyota Yaris CrossMateriały prasowe
Toyota Yaris Cross

Obecność napędu na cztery koła to ewenement w segmencie małych SUV-ów. Jak to działa? System AWD-i rozbudowuje napęd hybrydowy o dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Taki elektryczny system AWD-i jest przy tym mniejszy i lżejszy, niż mechaniczny napęd 4x4.

Zobacz także:

Układ AWD-i napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy Yaris Cross jest napędzany na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach.

Toyota Yaris CrossMateriały prasowe
Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross – kiedy w sprzedaży?

Toyota planuje produkcję Yarisa Cross na poziomie ponad 150 tys. egzemplarzy rocznie i spodziewa się, że nowy model zajmie przynajmniej 8 proc. rynku subkompaktowych SUV-ów. Samochód będzie powstawał w fabryce TMMF w Valenciennes we Francji, czyli tam, gdzie nowy Yaris.

Sprzedaż Toyoty Yaris Cross w Europie ruszy jednak dopiero latem 2021 roku. Z pewnością jednak jest na co czekać. My natomiast niecierpliwie oczekujemy pierwszych egzemplarzy testowych, żeby móc przekazać naszym czytelnikom wrażenia z jazdy nową Toyotą Yaris Cross.

zobacz galerię

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA