Toyota bZ4X debiutuje w Europie

Toyota bZ4X oficjalnie zadebiutowała w Europie jako pierwszym w pełni elektryczny, do tego bateryjny, model Toyoty. To zarazem pierwsze auto z linii bZ, czyli beyond Zero.

Toyota bZ4X fot. materiały prasowe
Toyota bZ4X

Toyota bZ4X to zupełnie nowy model w gamie marki i pierwszy samochód z nowej linii bZ (beyond Zero) bezemisyjnych samochodów zaprojektowanych w architekturze eTNGA, opracowanej specjalnie z myślą o zelektryfikowanych pojazdach. Elektryczny SUV bZ4X trafi do sprzedaży w Europie w 2022 roku. Warto przypomnieć, że równolegle do prezentacji elektrycznego SUV-a Toyota pokazała także model Corolla Cross, który z napędem hybrydowym w gamie producenta znajdzie się między C-HR i RAV4, a powyżej Yarisa Cross.

Toyota bZ4X – nadwozie

Toyota bZ4Xfot. materiały prasowe
Toyota bZ4X

Produkcyjna wersja Toyoty bZ4X nie różni się właściwie od pokazanego kilka miesięcy temu modelu koncepcyjnego. Efektem jest odważnie zaprojektowany, wręcz futurystycznie wyglądający SUV o przyjemnych dla oka proporcjach. Dodajmy w tym miejscu, że Toyota bZ4X została opracowana w ramach współpracy z Subaru, a odpowiednikiem Toyoty bZ4X ma być zapowiadany już wcześniej Subaru Solterra.

Druga z wymienionych marek stoi za zapewnieniem dobrych właściwości terenowych, szczególnie w wersji napędzanej na cztery koła, bowiem będzie także wariant z napędem na jedną oś. Napęd AWD jest realizowany przez dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi.

Toyota bZ4Xfot. materiały prasowe
Toyota bZ4X

Toyota bZ4X zbudowana została na nowej platformie e-TNGA dla pojazdów elektrycznych. Samochód jest o 85 mm niższy od Toyoty RAV4, ma krótsze zwisy, a rozstaw osi jest o 160 mm większy. Z kolei linia maski położona jest o 50 mm niżej, a promień skrętu to przyzwoite 5,7 m. Z danych producenta wynika, że całkowita długość modelu to 4690 mm, szerokość sięga 1860 mm, zaś wysokość to 1650 mm. Rozstaw osi, dzięki napędowi elektrycznemu, rozciągnięty został do 2850 mm, zapewniając sporą przestrzeń w kabinie i lepsze prowadzenie.

Dla stylistów ważną kwestią była aerodynamika, dlatego nadwozie zawiera elementy, które wygładzają przepływ powietrza nad i pod pojazdem i przyczyniają się do ograniczenia zużycia energii, zwiększając zasięg auta. Należą do nich otwory w rogach przedniego zderzaka, które tworzą kurtyny powietrzne, pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy oraz specjalnie ukształtowany tylny spojler. Właściwości aerodynamiczne poprawia także tylny dyfuzor i precyzyjnie ustawiony kąt nachylenia tylnej szyby. Wąski dolny grill otrzymał przesłonę, która dostosowuje przepływ powietrza chłodzącego akumulator i pomaga zmniejszyć opór wiatru.

Toyota bZ4X – wnętrze

Toyota bZ4Xfot. materiały prasowe
Toyota bZ4X

Duży rozstaw osi pozwolił opracować przestronną i wygodną, pięciomiejscową kabinę. Deska rozdzielcza jest smukła i nisko osadzona, co zwiększa pole widoczności kierowcy do przodu. Zasada „ręce na kierownicy, oczy na drodze” jest wspierana przez kokpit, w którym 7-calowy ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znajdują się na linii oczu kierowcy, nad kierownicą.

Toyota bZ4Xfot. materiały prasowe
Toyota bZ4X

Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji sporą przestrzeń na nogi, odpowiadającą modelom segmentu D, bowiem odległość między punktami biodrowymi przednich i tylnych siedzeń wynosi metr. Bagażnik ma pojemność do 452 l przy rozłożonych tylnych siedzeniach.

REKLAMA

Toyota bX4X – napęd i osiągi

Toyota bZ4X z napędem na przednie koła jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW) i momencie obrotowym 265 Nm. Auto z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Model z napędem na wszystkie koła ma maksymalną moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna tej wersji pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 sekundy.

Toyota bZ4Xfot. materiały prasowe
Toyota bZ4X

Jak wspomnieliśmy, w tym „czteronapędowym” wariancie Toyota bZ4X ma oferować ponadprzeciętne możliwości terenowe, wykorzystując układ XMODE z trybami jazdy na różne warunki i rodzaj nawierzchni. Elektryczny napęd AWD opiera się na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś. Układ XMODE pozwala dostosować parametry samochodu do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

Toyota bZ4X – trwałość „baterii” i niskie temperatury

Litowo-jonowa „bateria” o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji. Akumulator może zostać szybko naładowany bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, która poprawi wydajność tego procesu.

Toyota oferuje przy tym rozszerzony program gwarancyjny dla akumulatorów trakcyjnych. Jak podaje producent, inżynierowie Toyoty tak długo doskonalili „baterię”do bZ4X, aż osiągnęła ona trwałość na poziomie 90 proc. pojemności po 10 latach lub 240 000 km przebiegu.

Toyota bZ4Xfot. materiały prasowe
Toyota bZ4X

W kwestii ogrzewania, która jest szczególnie istotna w przypadku aut elektrycznych, gdzie sam silnik nie jest źródłem ciepła, Toyota poczyniła spore wysiłki, żeby zapewnić komfort jazdy nawet w niskich temperaturach. Model bZ4X otrzymał pompę ciepła, która wykorzystuje ciepło z powietrza na zewnątrz do ogrzewania wnętrza. Rozwiązanie to jest bardziej wydajne i pobiera mniej energii niż standardowy system klimatyzacji i ogrzewania. Dodatkowo temperaturę we wnętrzu reguluje ogrzewanie promieniowaniem podczerwonym skierowane na kierowcę i pasażera na przednim fotelu, które pozwala rozgrzać się w około minutę, znacznie szybciej niż tradycyjne systemy. Źródło promieniowania IR jest umocowane pod kolumną kierownicy i tablicą rozdzielczą, skąd ogrzewa nogi i stopy. Rozwiązanie to jest dostępne jako opcja, razem z ogrzewaniem siedzeń.

Dodatkowo, zasięg bZ4X na jednym ładowaniu można zwiększyć za pomocą opcjonalnego dachu z panelem fotowoltaicznym, który przetwarza energię słoneczną w elektryczną, doładowując baterię zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Toyota szacuje, że panel jest w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA