Toyota podwaja produkcję w Polsce

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła drugą linię produkcyjną małej elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych napędów hybrydowych dla modeli Yaris i Yaris Cross.

Fabryka Toyoty w Polsce fot. materiały prasowe
Fabryka Toyoty w Polsce
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

W dniu 20 września Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) oficjalnie uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną, na której montowana jest elektryczna przekładnia do niskoemisyjnych napędów hybrydowych, przeznaczonych dla popularnych modeli Yaris i Yaris Cross. Przekładnia ta współpracuje z najnowszej generacji silnikiem o pojemności 1,5 litra, także montowanym w Polsce. Silnik ten, zaprojektowany w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture), jest wytwarzany w Jelczu-Laskowicach od czerwca 2020 roku.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Toyota Yaris – hit z polskimi częściami

W pierwszej połowie roku sprzedaż Yarisa, najpopularniejszego modelu Toyoty w Europie, stanowiła ponad jedną piątą (21,1 proc.) wszystkich samochodów koncernu. W tym samym czasie w Polsce Yaris to aż 36,2 proc. wszystkich sprzedanych Toyot. Nowa generacja Toyoty Yaris zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021 („European Car of the Year”). Montowane w Polsce napędy hybrydowe trafiają również do Toyoty Yaris Cross, czyli pierwszego SUV-a Toyoty w segmencie B, którego produkcja ruszyła we Francji w lipcu tego roku. Model ten cieszy się dużym zainteresowaniem klientów, o czym świadczy 1867 zamówień w przedsprzedaży w Polsce.

Rozbudowa polskich fabryk Toyoty

W ramach inwestycji w obie linie produkcji przekładni hybrydowych Toyota rozbudowała w Wałbrzychu zakład odlewni, powiększając go o 1700 m2 oraz zainstalowała w obecnej hali skrzyń biegów nowe linie obróbcze, linię produkcji silników elektrycznych MG1 oraz linię montażu. Dodatkowo pod koniec roku w Wałbrzychu uruchomiona zostanie kolejna linia silników hybrydowych TNGA 1,5 l. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu zatrudnił dodatkowo ponad 300 pracowników.

– Pomimo zawirowań na rynku spowodowanych pandemią, ograniczoną dostępnością półprzewodników i czasowym wstrzymaniem produkcji samochodów udało nam się uruchomić nową linię o kilka tygodni wcześniej niż zakładały pierwotne terminy. To zasługa przede wszystkim naszych pracowników, którzy wykorzystując nowoczesne metody komunikacji on-line potrafili razem z dostawcami oraz inżynierami z Japonii i innych krajów dokonać instalacji i uruchomienia maszyn oraz przeprowadzić próby produkcyjne – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota inwestuje w Polsce

To piąty z pakietu sześciu projektów hybrydowych uruchamianych w polskich fabrykach na przestrzeni lat 2018-2021. Po uruchomieniu wszystkich projektów w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będą trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA.

Dodatkowo, w roku 2020 w TMMP rozpoczął działalność Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów hybrydowych oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Wraz z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach do 2022 roku wzrośnie do prawie 6 miliardów złotych, możliwości produkcyjne do 1,65 miliona podzespołów rocznie a zatrudnienie do ponad 3000 osób.

Fabryka Toyoty w Polsce

Najnowsze inwestycje TMMP stanową ważny element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji napędów hybrydowych tak, by zrealizować założenia firmy, polegające na sprzedaży 1,4 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty, w 2025 nawet 90 proc. sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane akumulatorami lub wodorem.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA