Transport maszyny TBM. Lista utrudnień i zamkniętych dróg

Trwa transport maszyny TBM, która ma wydrążyć tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica. Kolumna porusza się żółwim tempem przez pół Polski, generując duże utrudnienia.

Maszyna TBM fot. materiały prasowe/GDDKiA
Maszyna TBM

Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę TBM (Tunnel Boring Machine) o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Ten olbrzymi transport dotarł do Polski z Hiszpanii, przewożony w elementach. Część z nich jedzie bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej jadą lądem, co wiąże się z utrudnieniami w ruchu dla użytkowników dróg.

Na przykład w nocy ze środy na czwartek (16/17 listopada), jadący do Warszawy ze Śląska, zamiast trasy S8, którą jechać będzie kolumna, powinni wykorzystać objazd z wykorzystaniem autostrad A1 i A2. A to oznacza całkowitą zmianę trasy. Szczegóły poniżej, ale najpierw wyjaśnimy, o co chodzi z transportem maszyny TBM.

Transport maszyny TBM – prędkość 10 km/h i 4,5 km długości

Maszynę TBM rozłożono na części, ale i tak niektóre z jej elementów mają duże rozmiary i wagę, co jest dodatkowym utrudnieniem w transporcie kołowym. Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. Cały transport składa się bowiem z czternastu zestawów transportowych, podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane są zestawy o bezprecedensowych wymiarach – szerokości 9 m, długości 74 m i masie ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wynosi 500 ton. Składają się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który zamyka zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) są szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m. Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu.

Trzeba pamiętać, że obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty) pracują. A gdy taki gigantyczny transport wjedzie na jeden z nich, ten musi „odpocząć”, tj. odprężyć się i wrócić do pierwotnego stanu. Eksperci określili ten czas na co najmniej pięć minut. W związku z tym, aby utrzymać odpowiednie przerwy między zestawami, odległości między nimi muszą wynosić co najmniej 850-900 m. To z kolei oznacza, że cały skład liczy ok. 4,5 km długości, czyli czas przejazdu w danym punkcie między pierwszym i ostatnim zestawem wynosi około pół godziny. Transport porusza się z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i prędkość, jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku.

Transport maszyny TBM – utrudnienia

Taki ogromny ładunek i jego transport wymuszają duże zmiany w organizacji ruchu i czasowe utrudnienia. Transport odbywa się wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. Nie zmienia to jednak faktu, że na trasie przejazdu występują pewne utrudnienia. Jest to związane m.in. z czasowym zwężeniem pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Pojawiają się też okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co wiąże się również z objazdami.

Ładunki rozpoczęły podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrą na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport jedzie m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica na A1, a następnie poruszał się będzie S8 w kierunku Warszawy. Dalej mostem w ciągu S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.

Maszyna TBM

Harmonogram utrudnień – problemy na A1, S8

Poszczególne elementy TBM są w drodze. Przedstawiamy trasę przejazdu w najbliższych dniach oraz informujemy o ograniczeniach, z którymi muszą się liczyć użytkownicy dróg – obecnie w woj. łódzkim.

Data: noc z 14 na 15 listopada (poniedziałek/wtorek)

Trasa przejazdu: Transport wjechał na teren woj. łódzkiego autostradą A1 z woj. śląskiego we wtorek (15 listopada) ok. godz. 5:00. Godzinę później kolumna pojazdów dotarła do Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Stobiecko Szlacheckie Wschód (km 388) i tam ma miejsce pierwszy w woj. łódzkim planowany postój.

Data: noc z 15 na 16 listopada (wtorek/środa)

Kolejny etap przejazdu zacznie się we wtorek (15 listopada) o godz. 22:00. Konwój pojazdów wyruszy z MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód i będzie podążał autostradą A1 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Tej nocy kolumna pojazdów przejedzie przez będący w budowie odcinek A1 Kamieńsk - Piotrków Trybunalski, co oznacza, że przez ok. 2:00 godziny nie będzie możliwości przejazdu zarówno w kierunku Łodzi, jak i Katowic.

Jadący z Warszawy mogą ominąć to miejsce, zjeżdżając na węźle Piotrków Trybunalski Wschód na DK91. Z kolei poruszający się z południa w kierunku Łodzi lub Warszawy zjadą na węźle Kamieńsk i DK91 dotrą do węzła Piotrków Trybunalski Wschód. Stąd będą mogli kontynuować podróż zarówno drogą ekspresową S8 w kierunku Warszawy, jak również do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, na którym to mogą zjechać na autostradę A1 w stronę Łodzi i Gdańska.

Tej nocy transport opuści autostradę A1 i wjedzie na drogę ekspresową S8 (na węźle Piotrków Tryb. Zach.), którą dotrze na parking ADR - dla pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne (km 338 między węzłami Polichno i Wolbórz) ok. godz. 3:00.

Spodziewane utrudnienia: Zespół pojazdów będzie zajmował całą jezdnię w kierunku Piotrkowa. Nie będzie możliwości wyprzedzania. Podobnie jak w przypadku węzła Radomsko, jadący w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego będą mogli ominąć konwój, zjeżdżając na węźle Kamieńsk na DK91. Z kolei po minięciu węzła Kamieńsk przez transport, zamknięty zostanie dodatkowo przejazd między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk w kierunku Katowic - ten odcinek to jeszcze plac budowy. Możliwość objazdu po DK91.

Data: noc z 16 na 17 listopada (środa/czwartek)

16 listopada (środa) transport wyjedzie na drogę ekspresową S8 z parkingu ADR o godz. 22:00. W okolicy MOP Czerniewice (km 367) planowana jest obowiązkowa 45-minutowa pauza. Po jej zakończeniu przejazd będzie kontynuowany do kolejnego parkingu ADR, który usytuowany jest za węzłem Rawa Mazowiecka (km 398). Transport dotrze tu 17 listopada (czwartek) ok. godz. 5:00. Ze względu na obowiązujące przepisy w tym miejscu konieczne będzie zrobienie co najmniej 24-godzinnej przerwy. Ze względu na fakt, że przejazd odbywa się tylko nocą, w praktyce przerwa potrwa ok. 40 godzin.

Spodziewane utrudnienia: Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 km/h. Brak możliwości wyprzedzania. Należy rozważyć wybór alternatywnej trasy. Jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.

Maszyna TBM

Data: noc z 18 na 19 listopada (piątek/sobota)

Wyjazd z parkingu ADR nastąpi 18 listopada (piątek) ok. godz. 23:00. Transport skieruje się drogą ekspresową S8 w stronę Warszawy. Przewidujemy, że między północą a godz. 1:00, opuści województwo łódzkie i wjedzie na teren województwa mazowieckiego.

Spodziewane utrudnienia: Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 km/h. Brak możliwości wyprzedzania. Należy rozważyć wybór trasy alternatywnej, jednak jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.

Zobacz również:
REKLAMA